Bakhjulet med landsvägs 125a?

marcus_136

Rockstar
Gick med
13 Oct 2003
Ort
Haninge
Hoj
Kawasaki 636 -03, Honda CBR 1000RR -06
Någon här på forumet som kan ÅKA på bakhjulet med landsvägare?
har inte sett nån som gjort det, men går gör det väl med en trimmad rd 125a?
och en sak till nån som har nån bra ide hur man ska fixa kopplings slir...har nya lameller och den slirar fortfarande lite på dom högre varven...hårdare kopplings fjädrar? läste att man kunde ta brickor också men borde inte kopplingen blir väldigt trög? eller får man stå ut med det :D
 
Angående koppligen:

* Nya mellanlägg (stålskivor)
* Hårdare fjädrar
* Ha rätt justerad koppling

Borde funka efter det :)
 
Busgrabb skrev:
Angående koppligen:

* Nya mellanlägg (stålskivor)
* Hårdare fjädrar
* Ha rätt justerad koppling

Borde funka efter det :)

okej tack...nu till bakhjuls snacket...:D nån som har lyckats åka? skulle vilja se en film isåfall
 
Klart det går men oerhört svårt att åka längre sträckor med tanke på att dom är mycket framtunga och har låg effekt.
Får ligga högt upp för att nå balansgränsen....
 
min rg ska drevas så den blir bra på bakan.
sen ska jag slänga bort allt som kan väga mycket.

//Niklas
 
Nikel skrev:
min rg ska drevas så den blir bra på bakan.
sen ska jag slänga bort allt som kan väga mycket.

//Niklas

Underhållande att ha en 125a som toppar 80 och ändå har fel viktpunkt för att kunna slanga med.
 
Var det inte Nisse Järnet som har lagt upp filmer med seriöst bakhjulsåka med med en gammel Suzukimoppe? Alltså riktigt jäkla bakhjulsåk. Leta reda på den och inse att kan man bara få upp skiten så går det att köra.....om man kan.
 
Precis. Titta på Nisse Järnets filmer så inser man att det går att wheela med vad som helst på två hjul.
 
Nerdrevad orginal RD125 -81 reste sig på gas på ettan, inte var det nå häftigt men iaf :D Med lite ryck var det inga problem att ta upp den, eller över, om man nu ville det ;D Resten av växlarna är hopplösa dock!

Kan tänka mig att en nerdrevad Aprilia på fulleffekt borde gå dra längre wheelies med, kx125an gick lätt ta upp på 5an (runt 80km/h), sen vare bara att växla upp när man fåt upp den ;D
 
Chrille skrev:
Var det inte Nisse Järnet som har lagt upp filmer med seriöst bakhjulsåka med med en gammel Suzukimoppe? Alltså riktigt jäkla bakhjulsåk. Leta reda på den och inse att kan man bara få upp skiten så går det att köra.....om man kan.

Du ska dock vara medveten om att en offroad 125 tex är skitenkel att köra på slangen jämte mot den RD125 som nämdes.
Därför hade iaf jag alltid roligare på en offroad 125, man kunde göra så mycket mer med dem.
 
Chrille skrev:
Var det inte Nisse Järnet som har lagt upp filmer med seriöst bakhjulsåka med med en gammel Suzukimoppe? Alltså riktigt jäkla bakhjulsåk. Leta reda på den och inse att kan man bara få upp skiten så går det att köra.....om man kan.

Det var med en Suzuki K50. Den väger ca: 70 kg fulltankad och klar. Den är även väldigt lätt att slanga med. Jag som absolut inte är nån gud på att slanga kunde köra 1an och 2an ut på min K50.

En landsvägs 125a väger ca: 140 kg fulltankad och klar och har en viktfördelning som inte är direkt anpassad för bakhjulskörning. Men visst, det är klart det GÅR. Men man ska inte tro att man bara kan rycka upp den på bakan hur lätt som helst.
 
Det går att få upp en NSR iaf, det gäller bara att våga. iofs var inte NSR'en gjord för bakhjulsåka då den inte fick någon 2t olja när man väl fick upp den.
 
CayLe skrev:
Det går att få upp en NSR iaf, det gäller bara att våga. iofs var inte NSR'en gjord för bakhjulsåka då den inte fick någon 2t olja när man väl fick upp den.
våga gör jag....första gången jag testa den drog jag upp den på bakhjulet men att köra den på bakhjulet e juh grymt mycke svårare...man måste växla och hålla på väl? och ja vill kunna använda bakbromsen på bakhjulet men det e skit svårt d blir alltid för mycke tryck...eller så koncentrerar man sig på det istället för själva körandet...
 
CayLe skrev:
Det går att få upp en NSR iaf, det gäller bara att våga. iofs var inte NSR'en gjord för bakhjulsåka då den inte fick någon 2t olja när man väl fick upp den.

hmm, undra om det är så på CRM:en :va Isåfall blir det inget mer (försök till) bakhjulsåka för mig :tungan
 
Poffer skrev:
hmm, undra om det är så på CRM:en :va Isåfall blir det inget mer (försök till) bakhjulsåka för mig :tungan

När jag såg din kommentar kom jag å tänka på det, ostrypt går CRMen jättebra att åka bakhjul med, 1-3 var inga problem första gången jag provåkte polarens ;D Gäller bara att inte släppa ner den när man väl fåt upp den ;)
 
Poffer skrev:
hmm, undra om det är så på CRM:en :va Isåfall blir det inget mer (försök till) bakhjulsåka för mig :tungan

På nsr'en så satt slangen från oljebehållaren till pumpen i framkant på tanken, så när man fick upp hojen på bakhjulet så försvann oljan därifrån för den la sej längst bak i behållaren, oavsett om du har nästan helt fullt i tanken. Samt att oljelampan började lysa.

Risken med att slanga med en nsr blir att man KAN få luft i oljeslangen vilket resulterar i att hojen inte får någon smörjning under en liten stund som kan räcka för att den ska skära totalt.
 
ja lyftar min TZR... dock krävs det ett sjujävla ryck.. men det går.. men att serdan hålla uppe.. det är en annan femma... finns inte så mkt kraft kvar när man ligger på 12000rpm... så då måste det växlas.. å d har ja inte lärt mig att behärska än.. men d kommer väl det oxå..
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top