Bakhjul!!!!

• Thread starter Thread starter granted79
  • Start date Start date
fundrera på villket som är bäst :va . antingen gasa upp den på 2:an eller koppla till den lite? Nackdelen med att gasa upp den gör att det blir hög fart
snabbt. Innnan man hunnit peta i 3:an så är ju farten över 150.

MrR1 skrev:
fundrera på villket som är bäst :va . antingen gasa upp den på 2:an eller koppla till den lite? Nackdelen med att gasa upp den gör att det blir hög fart
snabbt. Innnan man hunnit peta i 3:an så är ju farten över 150.

Växla tidigare?

Kay skrev:
Grattis!! Och du är inte den enda!!
Jag var ute idag i industriområdet och övade me... Guess what; kan koppla upp den nu. :D Var pirrigt som fan först, då jag bara fått lite småwheelies genom att gasa upp den i ettan, men att koppla upp den ger klart bättre kontroll, och bättre höjd! Det blir mer träning, men nu har man iaf gjort ett par 10 meters 2-o-clock-wheelies :)

Sen har jag förövrigt gjort min högsta stoppie idag också. :yoparty

Mer wheelies åt folket!!
Hur kopplar du upp? den? berätta exakt. kan bara gasa upp
på 1an, men kommer faktiskt ganska långt, å lyckas få
upp den rätt högt å får ganska lugn bakhjulskörning (ibland)

Nisse Järnet skrev:
Går det att köra 110 på bakan med en DT125 så borde det vara plättlätt med en XT också :D ;)
Går det att köra 110 på bakan med en PW80... Nä det går det ju inte :/

Jag har stora problem med att koppla upp, däremot tycker jag det är väldigt lätt att ta upp R6an på gas, inte är den heller så speciellt aggresiv som de flesta beskriver det! Dock ligger man på en 10000-11000varv när man fått upp den hela vägen ;) Snyggare tycker jag det är oxo!

Fast då har man ju KX125/KX250 å jämföra med ;)

Kay skrev:
Använd kopplingen... Don't be afraid! :tungan

sant jag kopplade upp den med.... trodde det skulle vara mkt äckligare än var det var.... på 2 växel så kommer den upp mjukt o fint!!! no problema!!! :yoparty

Alex 6R skrev:
Fan var det du som var ute på Partille rakan igår?

jag o polarn var där med hans Gixxer 750 ju!

synd att vi höll på att dra i backen sista wheelin när vi skulle impa på era tjejer :)

ja det var jag!!!!
ja jag såg det det var ganska nära att ni klotade där du....*farligt*
jag kopplade upp den sen istället o det gick mkt mkt bättre då.... hur skönt som helst!!!1 :yoparty

Gustaf skrev:
Vart är ni och tränar bakhjuls åkning?

Letar själv efter en lämplig plats, hänger gärna med er och övar ng gång....

nere vid ema motor i partille.... skicka ett pm till mig så kan du få mitt nr!!! :)

När jag hade min moppe för några år sen, tror det var en Derbi Senda R eller nått så drog en vän upp den på alla växlar... Han fick gunga lite o rycka men fint gick det... så jag antar att alla kan lära sig tekniken :)

Alex 6R skrev:
hahah 12andet.... prata inte om det.

har inte fått ihop hojen än efter förra årets marksyning, men förhoppningsvis imorn, sen ska jag lägga upp en bild på den.

hur många gångger la du hojen ner innnan du satte första 12:an??

Ingen, men jag har ganska lång skena och jag har inte gjort nån sittande, så jag vet inte om det räknas riktigt.

Rigge skrev:
Ingen, men jag har ganska lång skena och jag har inte gjort nån sittande, så jag vet inte om det räknas riktigt.

Lättare att göra stående? Drevad hoj? Några bra tips? Funderar på om man skulle ta och testa till sommaren, men erfarenheten säger att det inte är kul att krascha.
@alex: Inga fler :yoparty om du ska åka bak när jag slangar. Höll ju på att dra in i trottoaren!
@granted79: Fick din kompis med nåt på film? Skulle va kul å se... Lycka till med slangandet :tummenupp

Last edited:
Samuel skrev:
Lättare att göra stående? Drevad hoj? Några bra tips? Funderar på om man skulle ta och testa till sommaren, men erfarenhgeten säger att det inte är kul att krascha.
@alex: Inga fler :yoparty om du ska åka bak när jag slangar. Höll ju på att dra in i trottoaren!

-1+5 drevning, bästa tipset: Byt kåpor och skaffa puckar.

Vänstra foten på bakre fotpinnen, håll broms när du nästan står still och sen kopplar du upp med ett finger på handtaget. Alltså broms redan innan framhjulet lämnar backen. Sen gäller det att försöka reglera höjden med kroppen och bromsen och hålla gasen så stilla det går.

Nu är jag inte speciellt bra på det här. Jompa, Matti och Swedie är dom du ska fråga egentligen.

Samuel skrev:
Lättare att göra stående? Drevad hoj? Några bra tips? Funderar på om man skulle ta och testa till sommaren, men erfarenheten säger att det inte är kul att krascha.
@granted79: Fick din kompis med nåt på film? Skulle va kul å se... Lycka till med slangandet :tummenupp

ÖHHHHH, vaffan är det du har köpt nu???

BILDER!!!!!!!!!!

@ Granted79; Jag sa ju att det vars könare att koppla upp den,, inte så äckligt som alla tror att det är, tycker det är bättre faktiskt.

bäst är ju att knycka upp den med gas på ettan o sedan snabbt i med tvåan, givetvis kopplingen, sen är det bara beta av lådan,

@Samuel; Men det var ballt.. tur att vi inte crashe, undra om brudarna blev impade??!!! ;)

Rigge skrev:
-1+5 drevning, bästa tipset: Byt kåpor och skaffa puckar.

Vänstra foten på bakre fotpinnen, håll broms när du nästan står still och sen kopplar du upp med ett finger på handtaget. Alltså broms redan innan framhjulet lämnar backen. Sen gäller det att försöka reglera höjden med kroppen och bromsen och hålla gasen så stilla det går.

Nu är jag inte speciellt bra på det här. Jompa, Matti och Swedie är dom du ska fråga egentligen.

Det var inte dåligt drevat, hehe. Vet inte ens om jag kan hitta dom kuggarna till min gixxer :va Hur gjorde du med infästningen för wheeliebaren, föresten. Man vill ju inte riskera att bakramen böjs om man slår i för hårt (been there, done that, cbr600 vs. stenmur).

hållundan skrev:
ÖHHHHH, vaffan är det du har köpt nu???

BILDER!!!!!!!!!!

Nja, lite dåligt med bilder, men en gixxer är det iaf. en 750 -98 som jag f.ö. är grymt nöjd med. Vtr:en hjulade lite bättre, men gixxern är en roligare cykel.

Bifogat

• DSCN2455 (Small).JPG
    DSCN2455 (Small).JPG
    59.7 KB · Visningar: 68
  • Bild(9).jpg
    Bild(9).jpg
    12.8 KB · Visningar: 61
Last edited:
acce skrev:
Hur kopplar du upp? den? berätta exakt. kan bara gasa upp
på 1an, men kommer faktiskt ganska långt, å lyckas få
upp den rätt högt å får ganska lugn bakhjulskörning (ibland)

Svårt att berätta exakt, tänker inte riktigt på vilken hastighet och varv jag varvar upp den till, + nu har du en mkt effektstarkare båge än jag... men ligg i stadiga 40, 50 km/h, frikoppla, andas... :P Varva till, släpp den på 7000rpm eller nåt, och var berädd på att släppa av... börja succesivt! Behöver inte göra ettan ut förstagången i en 1-o-clock-wheelie. :)
Det ÄR inte så farligt som det verkar...

Last edited:
Samuel skrev:
Det var inte dåligt drevat, hehe. Vet inte ens om jag kan hitta dom kuggarna till min gixxer :va Hur gjorde du med infästningen för wheeliebaren, föresten. Man vill ju inte riskera att bakramen böjs om man slår i för hårt (been there, done that, cbr600 vs. stenmur).

Det är största "rakt-över-disk" bakdrevet som fanns. Skenan är bultad i bakramen med 2 M8 på varje sida. Jag trodde aldrig jag skulle få i den så jag var inte så noga :kocko Hittils har jag inte slagit i hårt som tur är.

Samuel skrev:
Nja, lite dåligt med bilder, men en gixxer är det iaf. en 750 -98 som jag f.ö. är grymt nöjd med. Vtr:en hjulade lite bättre, men gixxern är en roligare cykel.
Fan va najs.... Va fick du pynta för den då?? Kommer den lackas lika fint som VTR:en? :kär

:hej

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...