bakhjul

Det mesta hänger på hur mycket du väger och hur hojen är drevad, hur dämpningen är inställd, hur långt fram du har hjulet i svingen osv.. väger man lite får man jobba, är man lite rund brukar det gå bara man lutar sig lite o gasar på dom flesta växlar.

På min går det med enbart gas på 1an, 2an. 3an går med ryck eller koppling vid lägre varvtal, 4an ståendes. Då har jag hög utväxling och hjulet längst bak i svingen. Jag kopplar ALLTID upp hojen för att man sparar på kedja och drev, men mest för att behålla så lågt varvtal som möjligt när man når balanspunkten för att ha bättre känsla i gasen. Skulle jag ta bort landsvägsdrevningen och köra racedrevning ska det gå på alla växlar, men jag kör ju landsväg...

När som...

Tar upp min gamla KLX 650R med rullen på alla växlar...lite svårare i 5:an

men den går upp om jag vill...har gått upp 2 kugg bak men

det går lika bra med orginal drevning ändå...Helt standard, bara

ostrypt på insug och avgas...

Last edited:
Monobike skrev:
Det mesta hänger på hur mycket du väger och hur hojen är drevad, hur dämpningen är inställd, hur långt fram du har hjulet i svingen osv.. väger man lite får man jobba, är man lite rund brukar det gå bara man lutar sig lite o gasar på dom flesta växlar.
...

Kan man tolka det som att de som är "tjockisar" har lättare att åka på bakhjulet? (Bara funderade lite..)

Hur fjädringen är inställd gör STOR skillnad :fakta När jag hade 660:n på orginal inställningarna så gick den upp hur lätt som helst med gas på 2:an. Men nu har jag ställt den på hårdaste lägena både fram och bak (skönare när man gör stoppies) och den är inte alls lika lätt att få upp längre. Har iofs bara kört ca 2km med nya inställningarna och hade inget skinnställ på mig så jag försökte inte så mycket heller. Men det är helt klart stor skillnad!
Köpte 15drev idag (16 orginal) och ska sätta på det imorgon, tippar på att den blir lätt att få upp då :tummenupp :crash

ja har ett större bak drev liggandes... men kedje fan är för kort.... kan man köpa ett par länkar bara eller måste man köpe en helt ny kedja? det är en regina orings kedja

Bjorn N skrev:
Kan man tolka det som att de som är "tjockisar" har lättare att åka på bakhjulet? (Bara funderade lite..)

De har nödvändigtvis inte lättare att ÅKA på bakan, men att få upp hojen.. talar ju nästan för sig självt :rolleyes:

HAHA ja fick upp den på 2:an i dag iaf 2 ggr :crash

har vart ute i 3timmar å bara övat på att slanga... börjar gå ganska fint på 1:an nu

Optimus Prime skrev:
HAHA ja fick upp den på 2:an i dag iaf 2 ggr :crash

har vart ute i 3timmar å bara övat på att slanga... börjar gå ganska fint på 1:an nu

Bra där :tummenupp

Om du provar att säga AVAMC till hojen ska du se att den reser sig på trean omgående :D :D :D

Backe skrev:
Bra där :tummenupp

Om du provar att säga AVAMC till hojen ska du se att den reser sig på trean omgående :D :D :D

Hmmm, hur skall vi tolka det egentligen...

I min värld så reser sig ingenting om man nämner avamc.....

*/ ?>
Nyheter
Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa