Bakhjul - wobbel vid nedgång

SGF

Ny medlem
Gick med
5 May 2008
Ort
Botkyrka
Hoj
gsxf 650-08*såld* gsxr 1000-09*såld* yz426f-01*såld*,Honda 450-05
Hallå säsongen börjar dra igång och tog första rundan igår:tummenupp
När jag kört på bakhjulet i en hastighet runt 100km/h och ska gå ner på "2 hjul" så har det hänt flertalet ggr att jag får "vobbel" precis vid nerslag med framhjulet. Vad gör jag för fel? :va lutar mig för mkt bakåt? framåt? luften i däcket? jävligt obehaglig känsla och vad jag kan minnas sker det enbart vid "högre" hastigheter som detta hänt :huvet

Lite tips för en liten newbie :tuttar
 
Jag börjar alltid min första tur med en tripp till macken & kollar däcktrycket , det har en förmåga att minska under vintern & få hojen att bete sig konstigt som resultat
 
Du kanske slår ner för mjukt. Ner med framhjulet hårt.

vad menas med "hårt", slå av med gasen helt?

Jag börjar alltid min första tur med en tripp till macken & kollar däcktrycket , det har en förmåga att minska under vintern & få hojen att bete sig konstigt som resultat

nyligen inne på service så då bör dom ha ordnat till det, är väl lika bra att åka förbi en mack och se över trycket.
 
Last edited:
Kanske du gör något konstigt med styret? Håller för stelt eller drar snett etc? Tänk över det. Styrdämpare är väl ett alternativ om det vinglar vid nedsättning
 
tror bara det är din ovana efter vintern som spelar ett spratt. tänk på att inte hålla i styret för hårt vid nergång, vid nergång så försök styre den rakt. kolla däcktryck osv.
 
Största anledningen till vobbel är att framhjulet inte är i samma "linje" som bakhjulet vid nedslag. Då vill den automatiskt komma tillbaka i en rät linje. På samma sätt som att du tar en gren o böjer den för att sedan släppa, så blir det att framhjulet efterslår ett par ggr innan den tar sig tillbaka till den "räta linjen"..därav vobbel
En annan orsak som kan förhöja kraften av ett vobbel är ifall lufttrycket är lågt lr om du lägger ner hojen med mycket vikt på framhjulet (den är vanlig!) Alltså att du hänger på styret.
O sen det sista att du går ner med hojen alldeles för snabbt (slår ner hojen i backen).
Ligger du dessutom med framhjulet lite snett så kan du tänka dig själv. Gummit i däcket trycks ihop mer än vanligt av den extra kraften under nedlägget, mer vikt förskjuts framåt o framhjulet drar iväg med större kraft åt sidan för att hitta linjen.
Sen så kan ett vobbel kännas kraftigare än vad det är just för att man sitter o spänner armarna vid nedslaget. Rörelserna går automatiskt genom hela kroppen o det känns obehagligt. Slappna av vid armarna vid nedslaget o låt framhjulet räta upp sig självt.
Tänk på allt detta medans du leker så borde vobblet försvinna
 
Last edited:
Största anledningen till vobbel är att framhjulet inte är i samma "linje" som bakhjulet vid nedslag. Då vill den automatiskt komma tillbaka i en rät linje. På samma sätt som att du tar en gren o böjer den för att sedan släppa, så blir det att framhjulet efterslår ett par ggr innan den tar sig tillbaka till den "räta linjen"..därav vobbel
En annan orsak som kan förhöja kraften av ett vobbel är ifall lufttrycket är lågt lr om du lägger ner hojen med viktigt vikt på framhjulet (den är vanlig!) Alltså att du hänger på styret.
O sen det sista att du går ner med hojen alldeles för snabbt (slår ner hojen i backen).
Ligger du dessutom med framhjulet lite snett så kan du tänka dig själv. Gummit i däcket trycks ihop mer än vanligt av den extra kraften under nedlägget, mer vikt förskjuts framåt o framhjulet drar iväg med större kraft åt sidan för att hitta linjen.

Tänk på allt detta medans du leker så borde vobblet försvinna


:tummenupp
 
Det beror med 99% säkerhet på att du håller för hårt i styret.
Vobblet/skakningen från framhjulet trasporterar sig genom dig bakåt o ner i hojen.
 
du ska inte vara rädd för att få vobbel, eller oroa dig för att du kommer få det för då får du det. (kan det ha att göra med att man spänner sig?)
blunda och tänkt på nåt roligare innan du slår ner, hårt och bestämt. :)

framför allt, landar du med samma vinkel, på styre, lutning på hoj, position av kroppsvikt som du normalt sett skulle ha när du kör med 2 hjul på backen finns det ju ingen anledning för hojjen att bete sig annurlonda. å det gör du oftast om du inte tänker för mycket.
 
Last edited:
Som många har sagt så kan de va att styret inte är rakt när du slår ner, inte alltid lätt känna om det är lite vridet. Men som sagt inget att vara orolig för, det är bara gasa mer när de vobblar så blire bättre ;) Bara vänja sig annars, för när de ibland börjar vobbla när man slår ner i runt 250 är 100km/t a pisss in the cake :D
 
Snabba på returen i gaffeln nåt klick så kommer det säkert försvinna...
Så fick jag slut på mitt vobbel.
 
Det beror med 99% säkerhet på att du håller för hårt i styret.
Vobblet/skakningen från framhjulet trasporterar sig genom dig bakåt o ner i hojen.

Slappna av!
Recept på mycket inom hoj världen!
Håller till fullo med bodhisattva om ett alldeles för hårt grepp om styret, Hojen vill räta sin linje själv men med spännda armar kommer den inte att kunna göra detta och får till följd inget grepp i backen.

Knip med knäna och försök att ha avslappnade armar så går det nog fint.

Jag är ingen Wheeliekung på något vis men vobbel har jag varit med om så det räcker, Lyckades reda ut detta med avslappnade armar :tungan

Tack K-man för instruktionerna på SMC kursen! :tummenupp
 
Största anledningen till vobbel är att framhjulet inte är i samma "linje" som bakhjulet vid nedslag. Då vill den automatiskt komma tillbaka i en rät linje. På samma sätt som att du tar en gren o böjer den för att sedan släppa, så blir det att framhjulet efterslår ett par ggr innan den tar sig tillbaka till den "räta linjen"..därav vobbel
En annan orsak som kan förhöja kraften av ett vobbel är ifall lufttrycket är lågt lr om du lägger ner hojen med mycket vikt på framhjulet (den är vanlig!) Alltså att du hänger på styret.
O sen det sista att du går ner med hojen alldeles för snabbt (slår ner hojen i backen).
Ligger du dessutom med framhjulet lite snett så kan du tänka dig själv. Gummit i däcket trycks ihop mer än vanligt av den extra kraften under nedlägget, mer vikt förskjuts framåt o framhjulet drar iväg med större kraft åt sidan för att hitta linjen.
Sen så kan ett vobbel kännas kraftigare än vad det är just för att man sitter o spänner armarna vid nedslaget. Rörelserna går automatiskt genom hela kroppen o det känns obehagligt. Slappna av vid armarna vid nedslaget o låt framhjulet räta upp sig självt.
Tänk på allt detta medans du leker så borde vobblet försvinna

:tummenupp
 
du ska inte vara rädd för att få vobbel, eller oroa dig för att du kommer få det för då får du det. (kan det ha att göra med att man spänner sig?)
blunda och tänkt på nåt roligare innan du slår ner, hårt och bestämt. :)

framför allt, landar du med samma vinkel, på styre, lutning på hoj, position av kroppsvikt som du normalt sett skulle ha när du kör med 2 hjul på backen finns det ju ingen anledning för hojjen att bete sig annurlonda. å det gör du oftast om du inte tänker för mycket.


Snälla... gör det inte... för din skull... :tuttar
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top