Bakhjul/stoppi

razer-10

Ny medlem
Gick med
15 Oct 2009
Ort
Göteborg/Kungälv
Hoj
Aprilia rs 125
Hej är en kille som kör Aprilia rs 125 (2007) och vill lära mig stoppi och köra på bakhjulet!

Vilket i teorin /praktiken är lättast att lära sig och vad bör man lära sig först?

Jag antar att man kan kan köra på bakan med en rs 125?
Hur skall jag göra för att få upp den?
Är det någon som har några förslag på hur man kan göra så man börjar våga?

//Jocke
 
använd kopplingen, ge full gas och tryck in o ut kopplingen snabbt(börja lite sen mer o mer)

sliter ju dock:) annars kan du ställa dig på skjutspinnarna och rycka när effekten kommer,

stoppie e de bara att börja bromsa så du känner att hojen blir lättare bak (inte lyfter)
sen gör du de tills precis däcket lyfter, den kan du börja balansera och bromsa in hårdare
 
använd kopplingen, ge full gas och tryck in o ut kopplingen snabbt(börja lite sen mer o mer)

sliter ju dock:) annars kan du ställa dig på skjutspinnarna och rycka när effekten kommer,

stoppie e de bara att börja bromsa så du känner att hojen blir lättare bak (inte lyfter)
sen gör du de tills precis däcket lyfter, den kan du börja balansera och bromsa in hårdare

Jaha tack så mycket! men kan man inte gå upp på bakan med att bara gasa på och rycka?

AA okej men jag har inte så bra uppfattning om när cykelns bakdäck börjar lyfta från marken :S
 
Bara ett tips att dra upp den på bakhjulet sliter väldigt mycket på framgaffeln och om du använder kopplingen för att komma upp sliter du mycket på den också.
 
du känner de efter ett tag,

och som dearbear säger, köra på bakan och göra stoppies ska man bara gör väldigt väldigt sällan framför brudarna på sibylla!

annars e hojen skit eferåt
 
En stoppie lär nog inte var så svårt även om den kanske inte blir så imponerande, men de där hojarna har väl rktigt bra bromsar för sin vikt?

Det smala reegister som finns i dem gör att bakhjulskörning kommer handla om att ens få upp den på bakhjulet och sen balansera den där, den har inte kraft nog att powerwheela som en tung hoj, så det är en massa tränande, det hjälper heller knappast att det är en sportmaskin heller då man sitter framåtlutad och mest ser inget på bakhjulet.

Men allt är väl möjligt om man ger sig fan på det.

Offroadhojar i klassen är annars att föredra för mer stuntliknade manövrar, å andra sidan är det inet lika imponerande att nån kan köra en offroad på bakslangen.
 
ska du leka är det nog bättre med en motard. wheelies inga problem efter några veckor och stoppies börjar komma då också.
 
Hahahahahaha, snacka om extrema förhållanden, han löft ju för fan upp hojen med styrka och bakvikt:-)

Det är det jag säger, det krävs lite teknik åtminstonde, kraften är för dålig.

Jag finner iaf at hojar med ett bättre mellanregister är mycket lättare att köra på bakhjulet.

Min gamla jäkla DT 125a kunde jag köra 1an till 4an åtminstonde på bakslangen men med den CRM jag har nu går det visserligen att tvinga upp den på 2an men sen betr den sig konstigt då den är så toppvarvig.

å andar sidan har jag ju bytt viktklass med sen förr:-D

Det mesta är dock möjligt.
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top