Bakhjul snurrar inte

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Hoj
Nein
Bakhjul snurrar inte, Honda RVF400

Har upplevt att hojens bakhjul rullar dåligt, bromseffekten när jag släpper gasen är kraftigare än jag tycker det borde vara.

Så jag har hängt upp hojen i bakdelen, tagit bort bakhjulet (enkelsving) och provar snurra - snurrar absolut ingenting utan ger motstånd hela tiden. Tar bort bromsoket och provar igen - samma resultat. Det är alltså inte bromsen som ligger på. Jag har slackat kedjan max - lika trögt.

Kan det vara något annat än hjullagret?

Last edited:
montera bort däck/fälg o känn på lagren genom att stoppa fingrarna i lagren o snurra runt o känn om det går tungt...(ALLTID trevligt o stoppa fingrarna i hål:tummenupp), troligen så har du 2 st lager på kedjesidan för att det ska palla belastningen från kedjan o 1 st lager på andra sidan... dock har du ju enkelsving så där vet jag inte hur det e...:va

mvh.T

Försökt hitta en sprängskiss på hubben bak, men det är för tidigt :rolleyes:
Nu minns jag inte om det sitter en komplett hub eller separata rullager bak på dom där, men OM det är separata lager så finns det ju möjlighet att lätta lite på trycket och se om det är därför det kärvar.
En bild vore flott.

Jag har aldrig monterat isär det, så om nån missat något är det före min ägo. Nu häktade jag av kedjan och pustade ut - problemet är kvar. Monterat bort drev och bromsskiva, och frilagt hjullagren. Det finns ett nållager som verkar ok (nr 28 på skissen), och ett rullager som verkar vara boven (nr 27 på sprängskissen). Så det får bli att byta bägge lagren.

Du verkar ju ha löst problemet, det var ju gött :tummenupp
Jag har ändå en liten fråga: märkte du om grejjorna blev onormalt varma när du hade kört?

Efter att ha plockat bort lagren så var det som jag trodde - spårhjullagren är helt slut och rullar i stort sett ingenting. Nya beställda, nu blir det rengöring när man ändå är där och petar... :tummenupp

Efter att ha plockat bort lagren så var det som jag trodde - spårhjullagren är helt slut och rullar i stort sett ingenting. Nya beställda, nu blir det rengöring när man ändå är där och petar... :tummenupp

Jag är lite nyfiken... Rullade det lätt när du satt i nytt lager? Jag har en liknande lösning på min hoj, och jag tycker att rullar för trögt, men med tanke på att det är feta lager så är jag tveksam till hur lätt det kan rulla...

/Fohlin

Jag är lite nyfiken... Rullade det lätt när du satt i nytt lager? Jag har en liknande lösning på min hoj, och jag tycker att rullar för trögt, men med tanke på att det är feta lager så är jag tveksam till hur lätt det kan rulla...

/Fohlin

Läste du överhuvudtaget texten som du quotade?

/Fohlin

Fråga mig om jag minns saker som hände i oktober är som att fråga vad jag åt till frukost idag - helt hopplöst!

Men nog vill jag minnas att det var stor skillnad när jag rullade för hand efter bytet. Problemet är ju att jag fortfarande inte kört hojen sen bytet... :rolleyes:

EDIT: Jo, nog var det stor skillnad, det minns jag nu. Men jag kommer ihåg att det inte märktes förrän hjulet var monterat.

Last edited:
Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...