Bakfylla, bara en del som blir drabbade av detta?

Neanderthalaren skrev:
Hade du kolat bort finklet hade det inte varit whiskey längre. Det är just finkel + lagring som ger whiskey dess karaktär.
En sanning med modifikation då finkeloljan uppstår under den senare delen av destilleringen. Olika tillverkare använder olika mycket av det man destillerar. Dom som tar mer från slutet av "middlecut" får med finkeloljan som ger en rökigare karaktär åt whiskyn. I dessa whiskies så är finkel en del av karaktären men i de whiskysorter som inte tar så sent i "middlecuten" så är finklet inte en del av karaktären...

newstead skrev:
En sanning med modifikation då finkeloljan uppstår under den senare delen av destilleringen. Olika tillverkare använder olika mycket av det man destillerar. Dom som tar mer från slutet av "middlecut" får med finkeloljan som ger en rökigare karaktär åt whiskyn. I dessa whiskies så är finkel en del av karaktären men i de whiskysorter som inte tar så sent i "middlecuten" så är finklet inte en del av karaktären...
Men faktum kvarstår att whiskey i mycket högre grad än andra spritsorter innehåller finkel, eller hur?

Neanderthalaren skrev:
Men faktum kvarstår att whiskey i mycket högre grad än andra spritsorter innehåller finkel, eller hur?
Om du med "andra spritsorter" menar svensk vodka så: ja, annars så: nej.
Cognac t.ex. tillverkas på liknande sätt som whisky. Grappa, Marc, Calvados, Tequila m.fl. är andra spritsorter som förmodligen innehåller en mängd av finkelolja som är likvärdig med nivån i Whisky.

Oddjob skrev:
Ställ dig skeptisk till der hur mycket du vill, men jag blir inte heller bakis,
man kanske känner sig lite yr eller full dagen efter, men jag har aldrig mått illa eller haft huvudvärk dagen efter.
Jag ställer mig inte skeptisk till att folk inte blir bakfulla, inte heller till att hon brukar må bra dan efter för det mesta. Men jag tror hon och jag har en viss differans i vad vi anser vara bakfylla :gnissla

Orca69 skrev:
Jag ställer mig inte skeptisk till att folk inte blir bakfulla, inte heller till att hon brukar må bra dan efter för det mesta. Men jag tror hon och jag har en viss differans i vad vi anser vara bakfylla :gnissla

Om du inverterar "mår bra" och tillsätter 2 kubik ondska, russin, svavel, saffran och en massa andra otäckheter så blir det ganska nära en rejäl bakfylla...

Biturbo skrev:
Om du inverterar "mår bra" och tillsätter 2 kubik ondska, russin, svavel, saffran och en massa andra otäckheter så blir det ganska nära en rejäl bakfylla...
Känner jag igen. Jag har ett eget mantra jag brukar använda, "Överlever jag det här ska jag aldrig mer dricka, överlever jag det här ska..."

Men hur dåligt måste man må för att det ska klassas in som en mild bakfylla? Vad är kriterierna? Känner man sig seg och trött dan efter är det ju oftast en effekt av alkoholen och då är man väl egentligen bakis även om man inte mår illa och har huvudvärk?

När jag klotade sist så strök mjälten och en av njurarna med och efter den organförlusten så står jag fan inte pall för någonting känns det som.
Blir så in i vassen bakis efter en lagom kväll ute.
När man krökat till ordentligt då blir man fan sängliggande hela dan och det hände aldrig förut,visst vart man bakis efter en stadig fylla men att upp och röra
på sig har aldrig varit några problem.

snabbåka skrev:
När jag klotade sist så strök mjälten och en av njurarna med och efter den organförlusten så står jag fan inte pall för någonting känns det som.
Blir så in i vassen bakis efter en lagom kväll ute.
När man krökat till ordentligt då blir man fan sängliggande hela dan och det hände aldrig förut,visst vart man bakis efter en stadig fylla men att upp och röra
på sig har aldrig varit några problem.

Jag kan bli sängliggandes en hel dag om det vill sig illa.. Å jag har då alla organ kvar så vitt jag vet. Jag har en kompis som blir liggandes MINST 3 dagar efter ett rejält kalas...

Biturbo skrev:
Men att vara riktigt bakis är ingen lek det heller...

Nej, förmodligen inte, men det är fortfarande självförvållat, eftersom de som drabbas förmodligen vet vad de har att vänta. :tungan

Varva drinkarna med några glas vatten, drick inga drinkar 3 timmar innan du ska sova, drick bara vatten istället, avsluta natten med att fyllekäka en kebab eller liknande.

Brist på sömn och att vara hungrig men inte kunna käka dagen efter gör att det tar lång tid att åtehämta sig, gå ut och gå ett par timmar dagen efter, men planera aldrig en massa måsten om du vet att du ska festa dagen innan.

jag brukar oftast inte må så illa dagen efter, det jobbiga är ångesten. Behöver inte vara ångest över nånting man gjort/inte gjort, bara helt omotiverad ångest.

En jävla massa ångest.

Har inte läst hela tråden men jag har några knep jag tänkte dela med mig av.

# Tillämpa festmetoden med varannan vatten.

# Fylleät innan hemgång.

# När du kommer hem, hur full du än är, drick en liter vatten.

# När du vaknar (jag vaknar alltid tidigt efter jag krökat) dricker du en liter vatten igen och går och lägger dig igen.

Med dessa trix mår iaf inte jag så jeffla dåligt dagen efter.
Är bara seg men det är ju smällar man får ta...

/ Johan

honkiie skrev:
jag brukar oftast inte må så illa dagen efter, det jobbiga är ångesten. Behöver inte vara ångest över nånting man gjort/inte gjort, bara helt omotiverad ångest.

En jävla massa ångest.
Baksmällan är till en stor del psykisk, se till att sysselsätta hjärnan med något enkelt och roligt istället för att ligga kvar i sängen och ha ågren, bakfyllesex är bra.

Ett par timmars nötande med tv spel brukar fixa biffen.

Frisk luft och massor av vatten brukar funka, ge dig inte på komplicerade saker dagen efter, då blir ångesten ännu värre.

Dee_cati skrev:
Nu känner jag tröttheten iaf och alla krämpor har kommit krypandes tillbaka, och törsten! Har druckit säkerligen 3 liter vatten idag. Citron-bubbelvatten har aldrig smakat så gott. Kanske är liiiiiite bakis ändå? Fast jag mår ju bra förutom att jag är trött...
Du var helt enkelt fortfarande berusad när du vaknade i morse och kände därför inte av någon bakfylla eftersom den inte kommit...

Last edited:
Gustav O skrev:
Du vr helt enkelt fortfarande berusad när du vaknade och kände därför inte av någon bakfylla eftersom den inte kommit...
I detta läge så ska man käka så mycket man bara kan, bakfyllan kommer senare och då kanske man inte kan käka.

Jag är också begåvad med en bakfylla som hängt med sedan fjortistiden. Dock så har den blivit värrre och värre. Nu har den snart kommit till den punkt att jag inte kan ha tillräckligt kul kvällen före dagen efter att det uppväger bakfyllan. Jag gjorde en seriös test av Resorb och det gav inget resultat. Om jag strikt håller mig till rödvin brukar jag klara mig bäst. Blandar jag i lite öl/whiskey så är nästkommande dygn förstört. Sett någon reklam för ett danskt preparat som ska "hjälpa". Har dock inte fått tag i det.

Jag blir hungrig som en eskimå som inte sett valar på flera år. Kan sätta i mig en kebabtallrik o sen bara gå runt och vara sugen på en till, även om jag vet att jag aldrig i helvete skulle få plats med den.

Törstig, hungrig och kåt...de sammafattar mina bakisdagar rätt så bra.

Själv tror jag att när man kommer hem från krogen är det bästa man kan göra att sitt uppe i typ 3 timmar då man glor på nån film eller två, käka massor med mat och dricka en massa vatten. Helt enkelt att man försöker nyktra till innan man går och lägger sig (eller gå över till läsk/vatten sista par timmarna på krogen.. om nån frågar dricker du cider eller nån grogg!)
Om inte det fungerar, kan man försöka lura kroppen genom att stiga upp trots en bakfylla, käka mat med salt i, sen gå och lägga sig igen. Sover man ytterligare 3 timmar till, så sover man forhoppningsvis bort det värsta av bakfyllan...
tyvärr lyder jag inte mina egna råd speciellt väl (krökar in i det ista och sover så länge jag bara kan dagen efter) :död

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT