Bakfjädrings inställning på r1-03

#putte#

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2003
Ort
Växjö
Hoj
R6-10RR
Nån som har nått bra tipps på inställningen på fjädringen bak på en r1-03?

Det är en gat mc. Den är riktigt mjuk. Ska åka på anderstorp om en vecka.

Vore tacksam för svar.
 
Bike körde ett test på calafatbanan för ett par år sedan och de rekomenderade följande inställning. Kör själv med ungefär samma och det funkar fint för mig och cykeln är snäll mot däcken.

Fram
Förspänning 3
Retur 12
Komp 10

Bak
Förspänning 4
Retur 18
Komp 10
 
Abloy skrev:
Bike körde ett test på calafatbanan för ett par år sedan och de rekomenderade följande inställning. Kör själv med ungefär samma och det funkar fint för mig och cykeln är snäll mot däcken.

Fram
Förspänning 3
Retur 12
Komp 10

Bak
Förspänning 4
Retur 18
Komp 10
Tror du det e samma på en R1-04:a eller det finns någon som vet??
 
JonnyN skrev:
Tror du det e samma på en R1-04:a eller det finns någon som vet??

Det är ju en helt annan cykel så det är nog inte så troligt men förmodligen så funkar det dock bättre än att köra på orginalinställningen. Utgå från dessa och prova dig fram sedan fram. Orginal är väl för en förare på 70 kilo och för bekväm körning på allmännväg.

Innan du börjar så skriv upp vad du har idag, blir det skit kan du alltid gå tillbaka till dessa.
 
Jag ändrade inställingen på fjädringen och det blev stor skillnad. Men bakdäcket blir konstigt slitet liksom gummit korvar sig..... vad ska man göra?
 
#putte# skrev:
Jag ändrade inställingen på fjädringen och det blev stor skillnad. Men bakdäcket blir konstigt slitet liksom gummit korvar sig..... vad ska man göra?

Jag är absolut ingen expert på området.

Jag har dock hört att en del säger att man ska minska returen om däcket korvar sig mycket. Däcket kompenserar för den kraftiga returen och slits därför mer. Någon som vet om detta stämmer?
 
Abloy skrev:
Jag är absolut ingen expert på området.

Jag har dock hört att en del säger att man ska minska returen om däcket korvar sig mycket. Däcket kompenserar för den kraftiga returen och slits därför mer. Någon som vet om detta stämmer?
Är heller ingen expert, men har laborerat ganska mycket med fjädringen och gummirullningen kan man få även med för lite retur.
Väger själv ca 80 och kommit fram till att dessa inställningar passar mig:
Fram
Förspänning 5
Retur 12
Komp 12

Bak
Förspänning 5
Retur 14
Komp 14
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top