Bakdrev löst, kullagret sönder?

aLcATRAZ

Hårdrock, vad annars?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawasaki Ninja ZX-6R '98, Akrapovic Carbon Oval Bolt-on, PiperCross filter, Dynojet, Planad & portad av Grottis (R.I.P.), 13:1 komp.
Tog ut hojjen för första gången idag, och märkte att kedjan var ovanligt slack. Minsta gupp och det hörs när den slår i. Upptäcker sedan att hela bakdrevet glappar mot hjulaxeln, det går alltså att med handkraft få bakdrevet att glappa fram och tillbaka 5-10 mm. Muttrarna till drevet sitter hårt iallafall likaså mitt bakhjul sitter som satan, men själva infästningen för drevet som går in i gummidämparen inuti bakfälgen glappar. Lagerpajj?

Konstiga är ju att innan jag "vinterförvarade" så var ju kedjan spänd, och allt satt som det ska. Vad kan ha pajjat lagret utan att man åkt på hojjen?

Ett tänkbart scenario kan ju varit att lagret rostat sönder. Min fett-tätningsring som ska sitta på ytterst har varit lös ett tag. Men konstigt nog har ju hojjen suttit i rumstemperatur hela perioden känns skumt att det rostat då.

Vad tror ni, är det lagret?

Vad kostar ett sådant lager?

Tack för hjälpen.
/a

Det är inte ryckutjämnaren som är slut då ??
ta av bakhjulet o drevet o kika...

Ett sådant lager kostar knappt 200 kronor på Momentum, fyr- eller femdubbelt original. Men ta isär och kolla exakt vad som är trasigt först, det låter otroligt att lagret skulle kollapsa helt bara sådär.

Jag har haft den "vinterförvarad" i 7 månader nu. Lång tid för ett lager att rosta, tycker du inte Mattias? Vad annars kan det vara?

Ambulans, min hojj har gått knappt 2000 mil och innan sommaren så var allt prima (förutom oljetätnigen). Dessutom om ryckutjämnaren är slut så borde väl drevet fortfarande sitta rakt väl pga lagret?

Jag har inget depåstöd ännu så jag kan inte med lätthet ta isär grejjerna och kika och låta hojjen stå medan saker är på beställning. Det är därför jag är djävligt nyfiken på om det finns en enkel förklaring på felet så jag kan fixa delar.

Tydligtvis måste jag kolla innan vad som är fel, det är rekommenderingen alltså?!?!

Ingen som haft det här problemet asså.. grr

Hare
/a

ja .. drevet ska ju vara rakt även om ryckutjämnaren är slut..
men den kan ta slut fort... 2000 mil, inga problem.. beror ju på hur mkt man kopplar upp på slangen åxå. =)

du behöver inte nåt depåstöd.. ta 2 pallbockar o ställ under svingen.. sen är det bara att skruva av..

tror de är svårt att avgöra va som hänt utan att du tittar efter..
allt kan ju ha hänt..

Tack för tipset ambulans, jo jag får väl hitta på något sånt. Har haft den inomhus under vintern, lite tråkigt att behöva ha hojjen på pallar i regnet utomhus, hehe. Men om det behövs så kanske. :(

Hur som helst, det löser sig. Jag köper nog ett lager och satsar på det, är det ngt annat så är det ingen stor förlust.

Kolla på sprängskissen nedan, vad annars kan det vara asså?!?!?!?

/a

Bifogat

• convert.jpg
    convert.jpg
    46.2 KB · Visningar: 197
ja du... de vette 17, men ja sätter mina pengar på ryckutjämnaren .. låter ju otroligt om lagret skulle ha gett sig..

drevet ska ju inte gå att rubba om du tar tag i de o drar i kedjans längdriktning.. kan man rubba de fram o tillbaka där så är ryckutjämnaren glapp.. men som sagt, enda sättet är att ta av det o kika.. säkert nåt enkelt..

Om det bara vore ryckutjämnarn(gummiklossarna) skulle väl inte drevet glappa fram o tillbax. utan bara i med och motsols?

EDIT: förtydling.

Last edited:
iommi skrev:
Om det bara vore ryckutjämnarn skulle väl inte drevet glappa fram o tillbax. utan bara i med och motsols?

njae...min ryckutjämnare är kass nu.. pga av mkt lek... den kan ja dra ut nåra millimeter.. plus att den glappar en halv centimeter i kedjans längdriktning fram o tillbaka.. hela drevet blir ju löst om den är slut... men drevet sitter ju berghårt fast med skruvarna allafall..
hela drevet ska ju vara stumt om allt är ok.

Jag är 90% säker att det inte går att rubba drevet i kedjans längdriktning... asså försöka snurra på drevet. Bara i axelns riktning.

/a

Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...