Bakdämpare (WP)

MR.duDe

hejhej
Gick med
3 May 2006
Hoj
Ingen
Pillade lite på bakdämparen förut och läste lite i manualen till den. Jag tycker att hojen har sackat ihop jäkligt mycket när man reser upp den från stödet. I manualen stod det att man skulle mäta "spring preload" genom att först ställa upp den så att bakhjulet är i luften, mäta från axeln till en referenspunkt, sen sätta ner den och mäta från axeln till referenspunkten igen. Skillnaden mellan mätvärdena var alltså "rear ride height sag". Den ska ligga mellan 15-20mm enligt boken, varken mer eller mindre. På min skiljer det mer än 10cm :näsblod:näsblod

Vad ska jag göra för att fixa det? Står någon slags förklaring i boken, men jag som aldrig pysslat med dämpare förut fattar ingenting av det..:gnissla

Vrid på den stora muttern ovanför fjädern.. så du får mer tryck på fjädern.. :tummenupp

/R

Ska man ligga runt 15-20mm på dom flesta motarder eller?
Har inte mätt upp på min, men den är riktigt mjuk i röven då jag kör med endurofjädringen, och antagligen även i orginalinställningarna på denna!
Har sett att det finns ganska mycket att skruva på förspänningen bak, så det kanske bara e att skruva på :gnissla

Ska man ligga runt 15-20mm på dom flesta motarder eller?
Har inte mätt upp på min, men den är riktigt mjuk i röven då jag kör med endurofjädringen, och antagligen även i orginalinställningarna på denna!
Har sett att det finns ganska mycket att skruva på förspänningen bak, så det kanske bara e att skruva på :gnissla

Ja det är nog lagom med 15-20mm :tummenupp Jag kör själv med 15mm i frihäng..
Sitthäng ca 70mm..
Gaffelns frihäng ca 25mm

/R

Ja det är nog lagom med 15-20mm :tummenupp Jag kör själv med 15mm i frihäng..
Sitthäng ca 70mm..
Gaffelns frihäng ca 25mm

/R

Ok, tack!
Får experimentera lite med inställningarna och se var man kommer :)
Det bästa vore ju om man lämnade in hela paketet för fjäderbyte samt omshimsning!

Sen är ju fjädrarna anpassade till förarens vikt. Har man en 70kg fjäder och väger 100kg så kommer det inte räcka med förspänning, då får man byta fjäder :)

är dämparen frisk? d.v.s olja och gas finns kvar
10 cm häng av egenvikten är jäkligt mycket, ligger på 20-30 mm och runt 90-100 med förare med skogsmulleinställningar på xren

Den var uppskruvad hela vägen, eller vad man säger. Helt lösspänd alltså. Såg sedan i manualen att det stod hur långt nedskruvad muttern ska vara, och det var ungefär samma som jag gjorde när jag ställde in den själv. Så nu har jag ca 17mm istället :tummenupp Och den står ungefär som manualen säger att den gör original :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Back