Bakdäcksbredd + profil

RedPower

Ny medlem
Gick med
23 Mar 2007
Hoj
Honda CBR 1000RR
Dags att köpa nytt bakdäck till våren och alltid kört på original dimension som är 190/50-17.

Läste förra säsongen att många köpte 180/55 istället, funkar det bättre eller finns det andra fördelar med 180/55 :confused:
Eller ska man hålla sig till 190/50 :confused:

Många köper nog 180 för att det är billigare, och fram till för nåt år sen fanns det mer av dem. Funkar det som svar på varför? Har du 6-tumsfälg finns egentligen ingen anledning för dig att köra på 180 annat än för just pris och kanske för att du vill ha ett däck som inte finns i 190.

Många säger att hojen blir mer lättsvängd med det smalare däcket. Men det är inte helt sant utan beror mer på vilket däck man köper. Ett 180-däck kan vara precis lika brett som ett 190 om man mäter, beroende på tillverkare och modell.

Ett 180-däck blir inte nödvändigtvis spetsigare på en 6"-fälg heller, eftersom man får dra isär det mer på en sån än på en 5,5"-fälg, som dom är gjorda för. Dvs ganska bortkastat! Oftast finns det en tanke med komponenterna som sitter på hojen från början, dom chansar sällan eller monterar på fel däck för att dom tycker det ser snyggare ut :rolleyes:

Dock, det finns undantag, eller kombinationer som fungerar. Ämnet har diskuterats flitigt här, det finns gott om trådar med folks erfarenheter av olika kombinationer i olika situationer.

Många köper nog 180 för att det är billigare, och fram till för nåt år sen fanns det mer av dem. Funkar det som svar på varför? Har du 6-tumsfälg finns egentligen ingen anledning för dig att köra på 180 annat än för just pris och kanske för att du vill ha ett däck som inte finns i 190.

Många säger att hojen blir mer lättsvängd med det smalare däcket. Men det är inte helt sant utan beror mer på vilket däck man köper. Ett 180-däck kan vara precis lika brett som ett 190 om man mäter, beroende på tillverkare och modell.

Tråden flyttad ?
Hmm, inte varit aktiv på sporthojs forumet på ett tag så jag kanske la in frågan på fel tråd ?
Skillnaden på däck angående lättsvängd har jag erfarenhet av :huvet
Bytt bakdäck ca 7-8 gånger på min 954,a då jag ägt den 4 år men aldrig tänkt på att fråga min däckkrängare vilken bredd det är på bakfälgen, alltid köpt 190/50 däck, funkat kanon förutom en gång när jag köpte Maxis Presa Sport på mc mässan 2009, körde 1 mån sen åkte dom av, hela hojen blev svårstyrd samt trög i spårval:mad:

Priset är det ingen skillnad på 190/50 vs 180/55.

Last edited:
Hej.

190/55-17 kommer att bli mera lättsvängt då det är lite högre i profilen = mer gummi i marken när det svänger.

180/55-17 på en 6" fälg, kommer att bli lite mer utdraget och lite plattare.
Du vinner inte mycket på det, förutom lite pengar ,då 180/55 är lite billigare än 190/50 eller 190/55

Nyheter
Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard