Bakdäcksbredd=körskillnad?

ec2bme skrev:
De kan ha berott på att han kanske hade en 5.5" fälg. De ska vara 6" om de ska bli bredare. Annars blir de som du säger, bara högre.

Jo det var så det var... han ville ha lika brett som mitt, jag har 6" han hade 5,5", vilket vi märkte i efter hand :rolleyes:

GSXR1100R skrev:
Miniblinkersar försämrar inte köregenskaperna, däremot ett 200 däck a.k.a fetast vid tjorren gör det.

Kör du bara inne i stan ska du ha ett 200 :hihi
Jag kör nästan aldrig i stan.

JAG tycker det ser tuffare ut med ett brett bakdäck. Vad andra tycker är inte lika viktigt för mig. De är alltså inte för att vara coolast vid tjorren som jag är inne på att byta upp en storlek (eller två då).

Lurch skrev:
Håll dig till 180, skillnaden utseendemässigt är knappt märkbar. Skillnaden körmässigt är dock väldigt märkbar. Jag talar av egen erfarehnet!

Hur kan du jämföra med miniblinkers? Originalblinkarna är ju stora som tv-apparater på vissa hojar, snacka om utseendeförbättring!

EDIT: Dessutom är det mera rejs med 180.
190 sitter på millen orginal, så de funkar uppenbarligen rätt bra.

Just att de var ett 190-bakdäck på Daytonan var ju det absolut fräckaste med den hojen tyckte jag. Såg gôtt fett ut. :yoparty Mycket fetare än de 180-däck jag har nu på min mille. :(

Min jämförelse med miniblinkers, gjorde jag främst för att båda sakerna är mest för utseendets skull, före funktionen.

ec2bme skrev:
190 sitter på millen orginal, så de funkar uppenbarligen rätt bra.

Just att de var ett 190-bakdäck på Daytonan var ju det absolut fräckaste med den hojen tyckte jag. Såg gôtt fett ut. :yoparty Mycket fetare än de 180-däck jag har nu på min mille. :(

Min jämförelse med miniblinkers, gjorde jag främst för att båda sakerna är mest för utseendets skull, före funktionen.
Nu får du bestämma dig, är du ute efter bättre vägegenskaper eller att höja posörfaktorn, 180 svänger snabbast, 200 ser fetast ut.

Millen är en j-t snygg hoj iaf :tummenupp går dessutom mycket bra på små kurviga vägar.

Jag kommer att gå ifrån 190 till 180 på min Busa pga köregenskaper.

Det är endå ingen som hinner se hur brett mitt bakdäck är :Bugar

ec2bme skrev:
Jag kör nästan aldrig i stan.

JAG tycker det ser tuffare ut med ett brett bakdäck. Vad andra tycker är inte lika viktigt för mig. De är alltså inte för att vara coolast vid tjorren som jag är inne på att byta upp en storlek (eller två då).

Om det viktiga är att ha en hoj som ser tuff ut så skaffa ett 200 bakdäck och en 6 tums-fälg.

Skall du ha körbarhet och en lätthanterlig hoj så ligg kvar på en 5.5 tums fälg och satsa på ett 180 däck av bra kvalité eller ev. ett av de nyare 190-däcken med högre profil (Michelin Racetek eller liknande).

Största anledningen till att man känner så stor skillnad när man går ner från 190 till 180 tror jag personligen beror på att det gamla däcket oftast är plattslitet, sen slänger man på ett runt och fint nytt 180 däck, klart som fan att det blir skillnad! Hade man valt ett nytt 190 så hade man också känt en skillnad men kanske inte riktigt lika stor!

Men vad vet jag :va

GSXR1100R skrev:
Nu får du bestämma dig, är du ute efter bättre vägegenskaper eller att höja posörfaktorn, 180 svänger snabbast, 200 ser fetast ut.

Millen är en j-t snygg hoj iaf :tummenupp går dessutom mycket bra på små kurviga vägar.
Jag har inte varit velig.
De jag sagt är att jag vill ha ett bredare bakdäck. OM det inte blir en påtaglig försämmring av köregenskaperna.

amullo skrev:
Om det viktiga är att ha en hoj som ser tuff ut så skaffa ett 200 bakdäck och en 6 tums-fälg.

Skall du ha körbarhet och en lätthanterlig hoj så ligg kvar på en 5.5 tums fälg och satsa på ett 180 däck av bra kvalité eller ev. ett av de nyare 190-däcken med högre profil (Michelin Racetek eller liknande).
Det är väl 6" orginal på min tror jag. :va

SKillnaden är att du kör på ett bredare däck är mer spårkänslig trögare i styrning men med 190/55 ökar gaffelvinkeln snabbare styrning och kompenserar på detta vis de flesta i på bana kör med enna dimension för oss vanliga ger nog 180/55 bättre köregenskaper
ec2bme skrev:
Jag har ett 180-bakdäck på min Aprilia RSV mille.
Vissa Aprilia RSV mille har 190-bakdäck.

Vad blir skillnaden rent körmässigt?

Vad tror ni om att sätta på ett 200-bakdäck, rent körmässigt?

Anledningen till att jag funderar på att sätta på ett bredare däck vid nästa byte, är att jag tycker de ser för jä..la rått ut med ett fett bakdäck.
Jag hade 190 på min Daytona som jag hade innan, och de så skitfräckt ut tycker jag.

Försök att inte spamma sönder min tråd är ni snälla. Utan svara på mina frågor istället.
Tack på förhand.

Det satt 180 när jag köpte min mille och det funkade bra, sen byte jag till 190 och det funkade också lika bra förutom två saker:

1. Däcket råkade tugga sönder hastighets sladen(fixade till det sen)
2. Åkte lite i norge(drivpacketet hade gått ca 2000mil då). Såg på däcket sen att kedjan hade skaft på däcket i kanten men men det gick ju bra, nytt drivpacket ska jag ha så fort som möjligt.

Sen att ha 200 naa jag skulle nog inte rekomendera det, det kan gå men då är det inte mycket kvar sen och om kedjan blir lite slap så lär den börja tuga på däcket ganska snabbt.Så kör på 190 men se till att drivpacketet är bra.

Byta från 180 till 190 på min gixxer 600 och skillnaden var med 190 däcket att den höll spåret bättre, kändes stabilare men lite mer trög. Men jag tyckte det var skönare + att ser juh lite bättre ut :)

När jag hade retta så bytte jag från 190 till 180 bak (enligt något tips från r1-forum). Jag upplevde att hojen blev helt "ny" - man bara tänkte sig spårvalen och vipps så var man inne i kurvan utan konstigheter... I och försig bytte jag från ett rejält slitet 190-däck vilket kan påverkat upplevelsen en aning. Men min personliga åsikt är dock att däcksbyte - till ett 180-däck - är det första modd jag skulle göra på en retta (efter montering av obligatorisk styrdämpare) för att få en hoj som kan svänga som den är avsedd att göra..

Bjorn N skrev:
När jag hade retta så bytte jag från 190 till 180 bak (enligt något tips från r1-forum). Jag upplevde att hojen blev helt "ny" - man bara tänkte sig spårvalen och vipps så var man inne i kurvan utan konstigheter... I och försig bytte jag från ett rejält slitet 190-däck vilket kan påverkat upplevelsen en aning. Men min personliga åsikt är dock att däcksbyte - till ett 180-däck - är det första modd jag skulle göra på en retta (efter montering av obligatorisk styrdämpare) för att få en hoj som kan svänga som den är avsedd att göra..

En fråga uppstår nu. Varför monterar tillverkarna 190 om 180 är "mycket" bättre för körbarheten?

Kan det ha med konsumentkrav att göra? Något annat?

ec2bme skrev:
De jag sagt är att jag vill ha ett bredare bakdäck. OM det inte blir en påtaglig försämmring av köregenskaperna.

skillnaden märks tydligt, om man har sina sinnen i behåll. det är inte kul att köra med för stort däck. det svänger lixom inte när man vill svänga. :näsblod

Kevorkian skrev:
En fråga uppstår nu. Varför monterar tillverkarna 190 om 180 är "mycket" bättre för körbarheten?

Kan det ha med konsumentkrav att göra? Något annat?
Brett är fett, det säljer lätt :D

Smalt är banalt, då går affärerna skralt.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien