Bakdäcken i MotoGP väger 12 kg!!!!

Inte på kvalificeringsdäcken...

De klarar mer än 5 km, men inte med optimalt grepp, förarna har i princip bara ett eller max två varv på sig att sätta ett bra varv sedan tappar däcken de använder för kval sitt bästa grepp. Annat material används för race.

Kvaldäck är å andra sidan inte tillgängligt i MotoGP längre...
 
Tech skrevs av Klavs i Danmark efter info från två oberoende källa han har inom MotoGP. Utöver det har Kevin Ash skrivit en artikel om att de kör så lågt tryck som 6 psi (knappt 0,4 kilo), gissningsvis kalltryck. 0,5 kilo kalltryck omräknas till ca 0,8 kilo varmtryck, dvs bara 0,4 kilo under vad Dunlop rekommenderar till sina D211 som dessutom är ett "vanligt" däck.
Jag har talat med svenska Bridgestone och de tycker att det låter som alldeles för lågt tryck, långt under vad Bridgestone själva rekommenderar, men att teamen å andra sidan testar ganska vilt mellan olika settings och dessutom håller synnerligen hårt på sekretessen. Med andra ord - vem vet?
Vad gäller vikten så har jag nu hört väldigt många olika uppgifter med 12 kilo verkar vara i saftigaste laget (även om Klavs källor påstår det). Däremot är däcken i MotoGP betydligt tyngre än vanliga slicks på grund av att stommen är väldigt mycket styvare för att kunna hantera de stora laster som de utsätts för.
Jag har kontaktat en kille i England som ska ha benkoll på detta. Om intresse finns så återkommer jag i frågan.
 
När vi ändå är inne på ämnet, vad är vitsen med ett väldigt tungt och styvt däck med lågt tryck jämfört med ett mjukare däck med högre tryck? Jag inbillar mig att man vill ha låg roterande massa och låg ofjädrad vikt. Är det för att få ett mer konsekvent beteende hos däcket som man gör så?
 
När vi ändå är inne på ämnet, vad är vitsen med ett väldigt tungt och styvt däck med lågt tryck jämfört med ett mjukare däck med högre tryck? Jag inbillar mig att man vill ha låg roterande massa och låg ofjädrad vikt. Är det för att få ett mer konsekvent beteende hos däcket som man gör så?

Man vill inte ha ett tungt däck men så som man kör i MotoGP -hög effekt, extremt hög kurvhastighet och extrema nedläggningsvinklar - så måste stommen vara styv för att det ska funka. Det är också det som skapar problemen med att däcken är svåra att få upp temperaturen i då stommen inte rör sig mycket utan det är genom friktionen som värmen byggs upp.
 
Man vill inte ha ett tungt däck men så som man kör i MotoGP -hög effekt, extremt hög kurvhastighet och extrema nedläggningsvinklar - så måste stommen vara styv för att det ska funka. Det är också det som skapar problemen med att däcken är svåra att få upp temperaturen i då stommen inte rör sig mycket utan det är genom friktionen som värmen byggs upp.

Att stommen måste vara väldigt styv och därmed väger en del det förstår jag, men det verkar som att dom gör den EXTRA styv för att kompensera för ett lågt lufttryck...varför inte då lite högre tryck och lättare stomme?
 
Att stommen måste vara väldigt styv och därmed väger en del det förstår jag, men det verkar som att dom gör den EXTRA styv för att kompensera för ett lågt lufttryck...varför inte då lite högre tryck och lättare stomme?

Har jag helt fel när jag säger att dom får mer däckyta i backen när dom kör med styare stomme och lägre däcktryck?
 
Jag fick möjligheten att känna på ett komplett F1-hjul, obs känna på inte väga. Det kändes oerhört lätt.
Det har ju hög profil, är brett och har säkerligen en hel del gummi som slits bort under den tid det används. De tål ju ingen kontakt i form av vingar på andra bilar etc. så att det är väldigt tunt är uppenbart.

Hur kommer det sig att MotoGP däcken är såpass tunga som det verkar?
Är min jämförelse med F1-hjul irrelevant? Isf varför?
 
12kg för 1 däck på en racehoj?? En tyngre däckskonstruktion är väl för att skiten ska hålla ihop utan att deformera/kollapsa = undvika däcksexplosioner i 350km/h, samt klara extremt fäste/sidkrafter i kurvor bättre vid en högre arbetstemp runt 100C.

När Brigestone gav sig in i MotoGP cirkusen så hade dom ju problem med bl.a. däcksexplosioner på Mugello det året.
http://www.youtube.com/watch?v=KVf8s88lQxc


En NASCAR fälg+däck väger 30-35kg, det gjort för farter o mkt höga g-krafter på tokbankade ovalbanor i upp emot 400km/h, run-flat typ dvs. tjockare tyngre sidoväggar. http://www.youtube.com/watch?v=807Y023GWGM&feature=related

Andra däck som väger bly som ska klara extrema krafter o temperaturer minst -60C till +80C o spinnas upp vid landning 0-250km/h på nån tiondelssekund är de Michelin som sitter på Boeing 747 samt Challenger rymdfärjor...:yoparty
 
Last edited:
12 kg är ju helt orimligt, hur svårt kan det vara att förstå?

Är det bara jag som har handlat ett flak öl på bolaget?
 
Nu har jag fått svar från Bridgestone Motorsport MotoGP Press Officer (lång titel) Tom Tremayne.

Och nej, 12 kilo var inte rätt. Runt 9 kg väger ett bakdäck och de rekommenderar ett kalltryck på 1,2 bar att utgå från men det är som sagt en rekommendation och det är mycket voodoo kring det där med tryck. Vi var alltså felinformerade så det blir att göra en dementi i nummer nio.
 
Nu har jag fått svar från Bridgestone Motorsport MotoGP Press Officer (lång titel) Tom Tremayne.

Och nej, 12 kilo var inte rätt. Runt 9 kg väger ett bakdäck och de rekommenderar ett kalltryck på 1,2 bar att utgå från men det är som sagt en rekommendation och det är mycket voodoo kring det där med tryck. Vi var alltså felinformerade så det blir att göra en dementi i nummer nio.

TACK! "Vi var alltså felinformerade så det blir att göra en dementi i nummer nio", det låter som du är involverad i BIKE???

9 kg.... Fortfarande tungt....
 
Jo, lite är man där och petar.

Skitbra att ni lusläser och kommenterar sådant som verkar fel så vi kan göra om och göra rätt. Även om det i detta fall var synnerligen bökigt att få fram relevant, och förhoppningsvis rätt, info.
 
Magnus Wallner Chefredaktör på tidningen Bike. Borde vara rätt involverad! :-)

Varför har ingen talat om det för mig?:va

Jo, lite är man där och petar.

Skitbra att ni lusläser och kommenterar sådant som verkar fel så vi kan göra om och göra rätt. Även om det i detta fall var synnerligen bökigt att få fram relevant, och förhoppningsvis rätt, info.

OK, 9 kg för bakdäcket borde innebära ca ... 5 för framdäcket. Eller? Det är 14 kg för däcken bara = ca 10 % av hojens vikt!!!!!:eek:
 
Last edited:
och förhoppningsvis rätt

Jag är grymt skeptisk. Varför skulle däcken blivit nästan 30% tyngre på bara några år, när alla andra däck blivit lättare? Varför skulle däcken vara nästan 40% tyngre än de som idag används inom WSBK?

Ni som har "fri tillgång till hojar", tejpa fast 2.5kg fälgvikter på en hoj och provkör den :ofjädrad_vikt_är_överskattat
 
Jag är grymt skeptisk. Varför skulle däcken blivit nästan 30% tyngre på bara några år, när alla andra däck blivit lättare? Varför skulle däcken vara nästan 40% tyngre än de som idag används inom WSBK?

Ni som har "fri tillgång till hojar", tejpa fast 2.5kg fälgvikter på en hoj och provkör den :ofjädrad_vikt_är_överskattat

Jag kan bara återberätta vad Bridgestone själva sade till mig idag.

För övrigt sade de också att den största viktökningen, procentuellt sett, är i framdäcket. Jag ska ner till Valencia är det tänkt och titta lite på försäsongsträningen och testerna av 1000-kubikarna och dessutom få lite insight i just däcken - jag kanske kan väga ett set då om de låter mig.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top