Bakdäck

wm1000

Medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
Grå metallic
Har hjälp en kompis med hojköp nyligen,tyvärr så upptäckte vi vid hemkomsten
att bakdäcket är pluggat utifrån efter en punktering (däcket är relativt nytt )
Ser även ut som pluggen är på väg o släppa.
Eftersom det är kommande bandagar på gång så skulle jag vilja plugga om däcket
fast inifrån denna gång.
Funkar det att köra bana med detta,eller är det dumt??

Mvh// wm1000

Byt däcket. Det räcker med bara nojan över det där för att förstöra bandagarna.

Kostnad för däcket kontra i bästa fall bara kass körning pga nojan? ;)

/J

Har kört med pluggade däck ett antal ggr. Är det ordentligt gjort bör det ej vara något problem men finns säkert någon annan här som säger imot :tungan

Ok,vi får se vad vi gör,tyvärr så är det lite snålt med bra o ha pengar just efter
hojköp:D
Men det för vi lösa på ett eller annat sätt.:)
Däck vill man ha helst hela.

Ett råd från en fd däckmontör, Laga ALDRIG ett mc- däck. Det blir aldrig bra och säkerheten blir så mycket lägre med ett lagat däck.

Ok,vi får se vad vi gör,tyvärr så är det lite snålt med bra o ha pengar just efter
hojköp:D
Men det för vi lösa på ett eller annat sätt.:)
Däck vill man ha helst hela.

Plocka upp ett beggat däck vettja, allt är bättre än att plugga ett med punka.
Att snåla här, och dessutom åka bandagar (plural, flera), kan ju bli jäkligt dyrt...

Det är inte som att få punka med en bil direkt...konsekvenserna är lite annorlunda. :crash

Plocka upp ett beggat däck vettja, allt är bättre än att plugga ett med punka.
Att snåla här, och dessutom åka bandagar (plural, flera), kan ju bli jäkligt dyrt...

Det är inte som att få punka med en bil direkt...konsekvenserna är lite annorlunda. :crash

Jag har faktiskt ett beggat Sportsmart 190 liggande. Bara slitet på ena sidan. Ett fynd för en femhunka.

Last edited:
Jag har faktiskt ett beggat Sportsmart 190 liggande. Bara slitet på ena sidan. Ett fynd för en femhunka.

Ok,kan vara av intresse,ska höra med berörd part,
Slitet är ju lite luddigt, men funkar det för 2-3 bankörningar
lugn grupp så är det intressant, återkommer.:)

Vad ska du ha för dimensioner och hur fort kör du?

Jag har ett Bridgestone Battlax BT014 180/55 till salu för 600:- ... gått ca 50 mil (satt på R6:an när jag köpte den, det är ett sportdäck men jag satte på ett mer bananpassat däck då jag skulle iväg på 4 dagar bana i rad).

battlax.jpg

Last edited:
Jag har pluggat ett 30tal däck genom åren. Mc-däck som bildäck. Min erfarenhet är att man får svar direkt om pluggningen fungerade eller ej. Pluggen har ALDRIG släppt de fall däcket blivit tätt. De fall jag fått pyspunka efter pluggning har det läckt så mycket att det ändå inte var någon idé att fortsätta färden med det däcket.

Last edited:
När jag var på väg till Kinnekulle i maj för två dagars körning med SMC, med helt nytt sett Racetec K3, så fick jag punka på framdäcket. Det pluggades utifrån med ett sådant här kit:http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/MC/Dack-och-slang/Reparationssats-dack-82573/

När det var klart åkte jag vidare och körde två hela dagar där i snabb grupp utan några som helst problem och efter det har jag även hunnit med två bandagar till på Kinnekulle samt en kvällskörning i Falkenberg. Lagningen håller än.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti