Bakdäck till triumph???

Gummianka

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2005
Hoj
Kawasaki z750
för att ta av backdäcket på en triumph daytona ! ligger det mycket jobb bakom måste nämligen byta däcket och då ta av däcket från enkelsvingen.... är det någon som vet hur man gör?

Innan jag skaffade mig ett depåstöd avsett för enkelsving, så använde jag 2st pallbockar + ett spett/rör & en bekant som fick hjälpa till att lyfta. Det gick, men med ett depåstöd gör man det själv både säkrare, snabbare & enklare.

Cebeärr600 skrev:
för att ta av backdäcket på en triumph daytona ! ligger det mycket jobb bakom måste nämligen byta däcket och då ta av däcket från enkelsvingen.... är det någon som vet hur man gör?
Själva borttagandet är väldigt enkelt. Bara bort med centerbulten på motsatt sida från sving och av med däcket. Troligen måste ljuddämparen av för att inte vara i vägen.

visste inte att triumph hade back... trodde att bara guldvingarna hade det... :tungan

hmmm... jag är trött, ska nog sova istället... :rolleyes:

byte av bakdäck

Cebeärr600 skrev:

Muttern har ett låsclips. Lirka ut det først. Muttern sitter som fan. Låt en kompis stå på bakbromsen medan du lossar muttern en smula. Sedan upp med cykeln på ett depåstöd, eller annat stöd som lyfter baken. (Triumphs orginal depåstöd är inte så bra eftersom axeln inte roterar. Vid kedjesmörjning så glider hjulet av stödet.) Beroende på hur högt ljuddämparen sitter så ska den bort eftersom hjulet tas av åt sidan. Kolla mutterbrickorna när du tar bort mutter och hjul. Det var det.

Montering: Muttern skal dras åt med 145 Nm vilket är jävligt mycket. Alla har väl ett par momentnycklar, annars är 145 Nm ungefär så att man blir blå i nyllet och slår en prutt. Kom ihåg att sätta på brickorna under muttern åt rätt håll och vända mutterns låsclips år rätt håll. Så var det klart.

Kris

Nyheter
Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...