Bakdäck till min Gixxer

Rav3n

No pain, No gain...
Gick med
26 Dec 2009
Ort
Huskvarna
Hoj
Aprilia V4R Tuono APRC -2011
de är en djungel där ute i däckmärken som man kan välja på och kostnaden är ju lika brett som sortimentet. Har frågat mig fram på dom lokala handlarna om vad man ska ha för däck och dom förespråkar som sagt sina egna däckmärken som dom säljer och oftast är de dom dyrare sorterna.

Så tänkte kolla med er som har lite längre erfarenhet av däck och vad som är prisvärt och inte. Har försökt luska lite dealer med dom lokala handlarna om däck + byte men många ville ha betalt för bytet med även om man kom med däcket löst till dom. vilket jag känner att om dom ska ha 2400-2500 för däcket så bör de ju ingå. Sen att dom ville ha 800-1000:- för att byta däcket om man kom in med hela hojen lät väldigt mycket med.

Så som de ser ut nu blir de online och knalla till en polare som kan byta däck åt mig.

Så till min fråga om vad man ska välja. Som jag sett till hur och var jag kör så bör jag nog ha ett sk. Sport touring däck. Kör inte så mycket bana utan mest vägar runt omkring (kommer nog testa lite bana denna säsongen).

Vad ska man ha och vad är prisvärt, gärna om ni har exempel på märke och modell. Kollat på Avon Storm 2 samt Bridgestone Battlax 023 ligger på cirkus 1400:- med frakt på nätet. Måttet på mitt bakhjul: 17" 180x55

:huvet
 
inte mycket respons.. fel fora, kanske är bättre respons på teknik delen eller MC disskutioner ?!
 
jag kör med maxxis både fram o bak tycker det funkar helt oki kört det med några hojar nu honda cbr 900rr gixxer 1000 02a samt nu med min r1 a e nöjd med dessa men smaken e ju som baken
 
Jag köpte "Avon Supersport VP2" till min r6a & jag är helnöjd! Funkar bra på både tort & vått underlag :)
 
Metzler Lasertec på min. Grymt nöjd. Känns direkta och svänger bra. Inga överaskningar. Men jag har inte erfarenhet av så många fler märken. Har inte testat de riktiga dyringarna då de inte passar mina små fälgar.
 
Last edited:
Sambo har kört Bridgestone BT016 och liknande. Det som skiljer det och BT023 mest är nog egentligen profilen och såklart lite livslängden. Hon får ut ca 800 mil ur det bakdäcket och det är mer lättsvängt.

Har en uppsättning beg om du vill hålla nere kassan medan du fortsätter fundera ;)
 
På CB´n satt det Bridgestone BT015 om jag minns rätt på från fabrik, tyckte det funka bra förutom vid 200 mil Köpte den vid 180mil) när jag hade lite vobbeltendenser som sedan försvann. Experterna trodde det berodde på bakdäcket.

Nu har jag Michelin Pilot Road II bak och det har känts bra men det har ett ganska duktigt vägljud, något jag inte alls uppfatta med Bridgestone. Man skulle kunna missta det för ett tokslut hjullager men det är både kollat och ljudet kom i samband med däckskiftet. Hade även blivit förvarnad av en som haft det eller motsvarande fram på sin sporttouring och där blev vägljudet mer irriterande = oljud från framdäcket blev förstärkt likt som med en tratt iom kåpor på hojen :D Men som sagt bak på min streetkille gör det inte så mkt.
 

Bifogat

  • hump.jpg
    hump.jpg
    22.2 KB · Visningar: 460
Last edited:
Nu har man farit runt och rekat olika modeller och vad dom olika ÅF rekommenderar en. Har bara stött på en person som faktiskt kan prata av egen erfarenhet, som har egen hoj och anv dom däck hon säljer.

De hon ville rekommendera var:

Michelin Pilot Power eller Pilot Power 2CT (2CT har 2 olika gummi blandningar ett hårdare i mitten på däcket där man kör mest om man inte är en riktig banåkare samt en mjukare blandning i kanterna för att snabbare få ett bättre grepp i kanterna) 1600:- med byte och balansering.

Sen fick jag ett erbjudande hos en annan handlare på Maxxis Supermaxx Sport för 2000:- + 400:- för byte och balansering. Men tyckte de var i dyrast laget då ja kan köpa dom via nätet för en dryg 1000:- lapp.

Sen har jag kikat på Avon Storm 2 Ultra som jag hört mycket bra om.

Sen har vi Continental ContiSportAttack och Bridgestone BT 021 samt 023.

Så nu sitter man och funderar över vilket av dom man ska ta. Sitter Maxxis Supermaxx på cykeln nu och dom har varit ok, men tycker dom slitits ganska mycket på kort tid.
 
Michelin Pilot Power eller Pilot Power 2CT (2CT har 2 olika gummi blandningar ett hårdare i mitten på däcket där man kör mest om man inte är en riktig banåkare samt en mjukare blandning i kanterna för att snabbare få ett bättre grepp i kanterna) 1600:- med byte och balansering.

Kan du inte byta själv eller hitta någon bra däckkrängare som gör det för en hundring eller 2 så var det ett bra alternativ tycker jag. Alla som kör på PP 2CT brukar ge det bra betyg och 2 komponent tycker jag är oslagbart för gatubruk. Kör själv uteslutande på Dunlops Roadsmart(och handlar från däckonline.se samt kränger själv) men PP 2CT är väl motsvarande fast med något sportigare profil/form.
 
Ser över alternativen med att få de gjort av nån annan... Själva krängandet kostade inte så mycket i dom 1600:- tror de rörde sig om 2-300:-. Men har en polare som kör roadracing som kan fixa de annars så de löser sig alltid. :tummenupp
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top