Bakdäck till cbr 600?

J.mika

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Vespa 300 HPE Super 2019.
Hej!
Undrar om man kan gå upp i storlek bak till 180? sitter ju 160 org. vet att det gör lite på köregenskaper men är det bara lite och utan betydelse så övervägerv jag att sätta på ett 180. bara inget skrapar i osv...? :confused:
 
Det får plats, men det ser lite tokigt ut. Fälgen är väl inte bredare än 4,5" om jag inte missminner mig helt fel.
 
Gilgo skrev:
Det får plats, men det ser lite tokigt ut. Fälgen är väl inte bredare än 4,5" om jag inte missminner mig helt fel.

Du kan för f*n inte sätta ett 180 däck på 4,5" fälg, däcket förlorar alla sina egenskaper & kränger som oljad strippa.
 
Jag sa aldrig att vägegenskaperna blir bra, endast att det går. Jag kan måla golvet lila... men det betyder inte att det är bra. Däcket får plats. Det VET jag.
 
Gilgo skrev:
Jag sa aldrig att vägegenskaperna blir bra, endast att det går. Jag kan måla golvet lila... men det betyder inte att det är bra. Däcket får plats. Det VET jag.

Amen vännen lilla, att det går innebär kanske att personen som du säger detta till inte vet bättre och kränger på ett 180 däck. Man är till för att hjälpa inte stjälpa.

En likhet är ; det går att hoppa från 10 m ner i asfalten - men man gör det inte.

Mvh//ZS
 
Diskuterade detta med mattias då en kompis till mig ville sätta en 180 däck på sin cbr 600. Mattias hade kört me de men de va inte o föredra enligt honom. De går... men inte o föredra!

/ Hannes
 
Jag svarade på hans fråga. Hurvida han sätter på det eller ej låter jag vara upp till honom. Förhoppningsvis är han smart nog att kunna göra det förnuftiga valet själv. I övrigt så blir den största skillnaden att det känns som att köra en atlantkryssare när man svänger. Jag köpte en CBR600 en gång och det satt just ett 180 däck bak på den så jag tror mig veta hur det känns. Men förlåt att jag svarade på hans fråga ändå pappa.
 
J.mika skrev:
Hej!
Undrar om man kan gå upp i storlek bak till 180? sitter ju 160 org. vet att det gör lite på köregenskaper men är det bara lite och utan betydelse så övervägerv jag att sätta på ett 180. bara inget skrapar i osv...? :confused:

Håller med alla som säger att det är ett dåligt val!
Men på 99:or och framåt sitter 180 standard så du kan ju tjacka en ny hoj vetja.. :tummenupp
 
Har själv provat 160/180 men märkte ingen större skillnad. Fredrik Hallgren #72 körde r600 j-t snabbt med sin o körde alltid 180.
 
cbr !!!

inga problem med 180 däck bak!! jag tävlade förra året med en cbr-98 som var gjord för 160 däck å de gick bra !!!
 
Är det bara 160 bak på 97:or. Jag har 190 på min Hornet. Men är väll iofs 180 som standard. Fett! :crash

\Masonit
 
91-94 hade CBR:en 4,5", 95-98 hade den 5". Däckdimensionen har varit 160 på alla.
 
http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecatalog_tire.asp?id=82

SIZE LOAD/ SPEED INDEX SIDEWALL PART # APPLICABLE RIMS
RECOMMENDED RIM OVERALL DIAMETER OVERALL WIDTH FULL TREAD DEPTH MAXIMUM LOAD

D208 ZR Rear
160/60ZR17 69W BW 32TX-51 4.50 5.00 24.84 6.46 7/32 716 @ 42
170/60ZR17 72W BW 32TX-53 4.50 5.00 5.50 24.96 6.50 7/32 785 @ 42
180/55ZR17 73W BW 32TX-30 5.50 6.00 24.96 6.97 7/32 805 @ 42
190/50ZR17 73W BW 32TX-22 5.50 6.00 24.72 7.32 7/32 805 @ 42
200/50ZR17 75W BW 32TX-82 6.00 6.50 24.92 7.64 7/32 853 @ 42

Alltså bör man ju inte sätta ett 180 på en standard CBR 600 4,5 bakfälg. 170 borde dock åtminstone PASSA bra, sen vägegenskaperna kan ju diskuteras (coolhetsfaktorn ökar ju några %)
 
ThomasN skrev:
http://www.dunlopmotorcycle.com/tirecatalog_tire.asp?id=82

SIZE LOAD/ SPEED INDEX SIDEWALL PART # APPLICABLE RIMS
RECOMMENDED RIM OVERALL DIAMETER OVERALL WIDTH FULL TREAD DEPTH MAXIMUM LOAD

D208 ZR Rear
160/60ZR17 69W BW 32TX-51 4.50 5.00 24.84 6.46 7/32 716 @ 42
170/60ZR17 72W BW 32TX-53 4.50 5.00 5.50 24.96 6.50 7/32 785 @ 42
180/55ZR17 73W BW 32TX-30 5.50 6.00 24.96 6.97 7/32 805 @ 42
190/50ZR17 73W BW 32TX-22 5.50 6.00 24.72 7.32 7/32 805 @ 42
200/50ZR17 75W BW 32TX-82 6.00 6.50 24.92 7.64 7/32 853 @ 42

Alltså bör man ju inte sätta ett 180 på en standard CBR 600 4,5 bakfälg. 170 borde dock åtminstone PASSA bra, sen vägegenskaperna kan ju diskuteras (coolhetsfaktorn ökar ju några %)


Har 170 på min cbr -94 ,alla jag pratat med tycker jag bör montera på
180 bak,men efter denna tråd så börjar jag fundera :va
Klart snyggt med brett bakdäck men eftersom jag tycker att 170 är lite väl
och hojen känns som den vill gå mer rakt fram än ligga ner i kurvorna så funderar jag på att gå ner till 160 ( original ) :(

/J
 
Modifier skrev:
Klart snyggt med brett bakdäck men eftersom jag tycker att 170 är lite väl
och hojen känns som den vill gå mer rakt fram än ligga ner i kurvorna så funderar jag på att gå ner till 160 ( original ) :(

/J

Nä, man får väl köra på orginal. Jaja, bara för det skall jag montera ett 300 brett på min VTX 1300 o glida runt på det istället :)
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top