Bakdäck R1..vad kör ni med?

Silwer skrev:
kör 190 om ni köper nya däck, kan ni däremot få tag i begagnade rr däck som ju ofta är 180 så skaffa det.
Annars har det hela diskuteras en kvadrilljon gånger och folk säger att det mest är överdrivet den enorma skillnad som skulle komma av att kränga på ett smalare däck på 6 tumsfälgen.
Jag kör 190.

Har du prövat 180?

Eller är du bara en som säger att den enorma skillnaden mest är överdriven utan att själv ha prövat och skapat sig en egen uppfattning.

anja skrev:
ett år?? hur länge håller isf ett drivpaket? domdära rettorna måste vara billiga i drift.

:va

drivpaketet håller längre än däcken:)

Edit: Fogel99: jäkligt bra sagt:tummenupp jag håller med

Last edited:
Pilot sport kör jag med,400mil på ett bakdäck sen dax å byta.Nu har jag fått hem ett Pilot Power få se hur länge det håller,ska visst va lite längre livslängd på har jag hört...

Jag för dagen med Bridgdestone Battlax BT-012. Den här gången är det ett 190-däck. Håller med tidigare uttalande att 180-däck känns klart bättre. Man får fan-i-mig ta nacksving i backspegeln när man ska kasta snabbt från sida till sida.

Klart halkiga däck innan dom är varma, vandrar nästan alltid i sidled när man kommer med rejäl gas ur lågfartskurvor. Hållbarhet ca. 300-400 mil.
Ruskigt bra grepp i regn.

Ska nog montera ett BT-014 180 om någon vecka då det här däcket börjar sjunga på sista versen.

Silwer skrev:
kör 190 om ni köper nya däck, kan ni däremot få tag i begagnade rr däck som ju ofta är 180 så skaffa det.
Annars har det hela diskuteras en kvadrilljon gånger och folk säger att det mest är överdrivet den enorma skillnad som skulle komma av att kränga på ett smalare däck på 6 tumsfälgen.
Jag kör 190.
Jag har kört 3 säsonger med 190 och 1,5 säsong med 180.
Måste säga att jag upplever min hoj betydligt kvickare i styrningen med 180 däck!

180 är visserligen bara några tior billigare men såpass mycke bättre att det inte är värt posörfaktorn som 190 eller bredare däck ger.

Har nyss lagt på ett Metzeler M1.
Känns bra hittills och det kommer nog hålla till nästa år, då jag inte kör så många mil per år.

Om ett däck ska skjuta så brukar det vara en separation i däcket oftast,Inte så stor risk att det skjuter vid punka,

pg_ice skrev:
3 bakdäck?...det var som fn!
tror jag får börja burna mer vid rödljusen:D
6 bakdäck för min del (4 bra bankörda+2 halvsletna) o det e långt kvar på sommarn :tungan :banana

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti