Bakdäck. dimension ?

MacQ

Ny medlem
Gick med
29 Aug 2004
Hoj
Kawasaki GZP 600 R, Kawasaki KLR 500
Hej

jag har en kawasaki gpz 600 r med; Däckdimension bak: 130/90-16

kan jag köpa ett som är "bredare" som de flesta 1000 cc har ? så det ser lite "råare" ut ?
isåfall vad borde det däcket ha för dimension då ?

också undrar jag om detta däck skulle passa: MICHELIN COMMANDER 130/90-H16..

funderar samtidigt om någon vet vad sånna som höjer bakdelen heter och vart det går att köpa till min cykel ?

Tyvärr inte en aning om däcket ska passa.

Men de grejerna som höjer bakdelen heter "hundben" i folkmun såvitt jag hört iaf.
Peace

MacQ skrev:
Hej

jag har en kawasaki gpz 600 r med; Däckdimension bak: 130/90-16

kan jag köpa ett som är "bredare" som de flesta 1000 cc har ? så det ser lite "råare" ut ?
isåfall vad borde det däcket ha för dimension då ?

också undrar jag om detta däck skulle passa: MICHELIN COMMANDER 130/90-H16..

funderar samtidigt om någon vet vad sånna som höjer bakdelen heter och vart det går att köpa till min cykel ?
...du riskerar wobbbblllingng o.dyl om du överstiger rekommenderad breddimension, ...ett snäpp funkar nog bra dock !

4-fun skrev:
Prata med lokal gummi juckare om däck. Höja vad??

höja bakdelen... nåt man sätter in vid fjädringen .. inte sååå insatt på vad alla delar heter på en mc.. men det kommar väl ju mer man grejjar.

så att avståndet mellan däcket och skrämen blir mer.

MacQ skrev:
höja bakdelen... nåt man sätter in vid fjädringen .. inte sååå insatt på vad alla delar heter på en mc.. men det kommar väl ju mer man grejjar.

oki. tänk på att stabiliteten förändras om du höjer den. kanske inte så bra vid 110+

MacQ skrev:

tailriser ? finns på www.s-racing.se

4-fun skrev:
oki. tänk på att stabiliteten förändras om du höjer den. kanske inte så bra vid 110+

beror på hur mycket man höjer givetvis.
Min är höjd en aning, och det gjorde fanken underverk vid bakhjulsåka =)
vansinneshastigheter har inte heller förändrat stabiliteten. hundbenen är dock bara förlängda ca 2-3 cm.

hittade ingen tailriser till min på s-racing.. någon som vet av någon annan sida ? eller går dem kanske att tillvärka själv ? eller är det dumt ?

ingen som vet något ang. däck dimensionen ??

Vet ej vad som finnas i 16 tum men jag tror det ar begrensat urval i i dom dar dimesjonerna, och om du ska upp så mycket i bredd som en r1 el dylikt ar falg bredden din førr liten. Så då ar det bredare falg som gjelder men din svingarm ar nog for smal for en felg som er bred nog. så ditt alternativ ar nog at setta på et lite bredare en original tex 150-160 om det finns. Men vaghållningen din tror jag inte blir battre snarare dåligare med et dack som ar bredare en original. nar jag skulle kjøpa nytt bakdekk till min zx6'a(original 180*17) blev jag varnat mot at setta på bredare pga vaghållningen...

Arctic#1 skrev:
Vet ej vad som finnas i 16 tum men jag tror det ar begrensat urval i i dom dar dimesjonerna, och om du ska upp så mycket i bredd som en r1 el dylikt ar falg bredden din førr liten. Så då ar det bredare falg som gjelder men din svingarm ar nog for smal for en felg som er bred nog. så ditt alternativ ar nog at setta på et lite bredare en original tex 150-160 om det finns. Men vaghållningen din tror jag inte blir battre snarare dåligare med et dack som ar bredare en original. nar jag skulle kjøpa nytt bakdekk till min zx6'a(original 180*17) blev jag varnat mot at setta på bredare pga vaghållningen...

Tack .. ett sånt svar ville jag höra.
en fråga till min dimension på det däck ja har nu.. 130/90 -16.. visst är det samma storlek som MICHELIN COMMANDER 130/90-H16 ??.. .. ( det är "H"16) som gör mig fundersam.. vad betyder H:et ??

finns det någon affär ni rekommenderar att beställa ifrån ? jag har kollat på Lelles...

Last edited:
140/30 r40.. vad betyder R ?? .. det kan stå lite allt möjligt där har ja sett.. men itne hittat vad det betyder..

någon som vet ?

MacQ skrev:
hittade ingen tailriser till min på s-racing.. någon som vet av någon annan sida ? eller går dem kanske att tillvärka själv ? eller är det dumt ?

ingen som vet något ang. däck dimensionen ??

Klart det går att bygga en tailriser själv, Men tänk på att det är en ombyggnad som kommer att påverka köregenskaperna på din cykel, antingen positivt eller negativt, Inte ett sånt ingrepp som att bygga om blinkers, flytta nummerplåt osv, personligen skulle jag inte ge mig in på att tillverka en egen iaf.

Back