Bakbromsfråga

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
Nu har jag luftat som sig bör, finns ingen luft nånstans, klossarna är inte glasade....allt e som det skall vara men ändå så tar bakbromsen kasst som fan, går ju inte ens att låsa bakdäcket.

Nån som kan ha nåt förslag på detta???

//R
 
Det är inte så att det ligger kvar lite av fettet på skivan som dom levereras med.
Jag antar att du har bytt bakskivan med när du byggde om den.

Gör rent med Bräkleen om du inte har gjort det!
 
du e välkommen hehehe, du hade inte behövt ge mig bärs, känns ju dumt....

nu har jag grejat lite mer.

innan så är allt gjort som det skall, behövdes ingen bräkleen etc.
Saken är den nu.....jag kör ju med beringer bak, dom beläggen är 37mm bred anläggningsyta, sen så satte jag på originaloket som har klossar som har 50mm anläggningsyta. Ute o prvkörde och bromsen är grym........

Nån som vet om det kan bero på klossarna som sitter på, eller om det helt enkelt är för små klossar?????

Tacksam för hjälp.

//R
 
Det verkar som att bromscylindern inte passar till oket
jag menar då utväxlingförgållandet till oket.
En ren gissning från min sida
 
Jämför bromskolvytorna på de olika oken. Är det markant skillnad i totala ytan (y = radien**2 * pi)så kan som sagt utväxlingen spöka. Men du sa aldrig om pedalen gick i botten eller om den var stum sas. I 1a fallet borde tji-funkar-oken har markant större yta (eller så dras klossarna tillbaka mer, av nån anledning) o i 2a fallet borde org. oken ha störst yta. Tror
/u
 
pedalen e stum i båda fallen.....skall ut o mäta nu oxo.....
 
beringer= 14,5mm*14,5mm*3,14=660
original= 18mm*18mm*3,14=1017

stämmer dessa beräkningar Ulf????
 
Ravetrancer skrev:
beringer= 14,5mm*14,5mm*3,14=660
original= 18mm*18mm*3,14=1017

stämmer dessa beräkningar Ulf????
Jo. Betyder (om antalet kolvar/sida är samma) att beringer behöver ca 50 % mer tryck på pedalen för samma tryck på padsen. O möjligen ännu mer om ytan på padsen är mindre, fast det gissar jag bara. Sen beror det oxå på om padsen bromsar olika långt ut på skivan. Längre ut = tar bättre, Så kanske har du svaret där (om det inte är nåt trivialt som olja på padsen eller ok m kolvar som sitter fast eller nåt sånt.)
/u
 
"Saken är den nu.....jag kör ju med beringer bak, dom beläggen är 37mm bred anläggningsyta, sen så satte jag på originaloket som har klossar som har 50mm anläggningsyta. Ute o prvkörde och bromsen är grym........"

Så är det när man köper poserbromsar!!!! :D :D

Måla orginalgrejerna i guldfärg å släng den andra skiten.

Eller köp ISR!!!!!!!!!
 
micke_gbg skrev:
"Saken är den nu.....jag kör ju med beringer bak, dom beläggen är 37mm bred anläggningsyta, sen så satte jag på originaloket som har klossar som har 50mm anläggningsyta. Ute o prvkörde och bromsen är grym........"

Så är det när man köper poserbromsar!!!! :D :D

Måla orginalgrejerna i guldfärg å släng den andra skiten.

Eller köp ISR!!!!!!!!!
du e bara avis.......heheheh
dessutom så e det rengjort och nyluftat inatt och funkar perfa nu...... :)
 
ulf_lundin skrev:
Aha. Mao var det nåt annat fel än storleken på kolvarna; vad för fel ?
/u
man får ta i mer än på originalet märker jag, men felet var nog att det fortfarande fanns luft kvar i oket. När det sitter monterat åp hojen så sitter nipplarna längst ner istället, konstigt nog så kändes bromsenpedalen bra innan oxo, men nu tar den lite längre upp.....så felet var luft.
Tog av oket o plocka isär allt, rengjorde, monterade det upp o ner o luftade o vips så blev det bra
 
Ok. Men då har du ett stopp f pedalen på nåt sätt. Kan ju vara bra att förvissa sig om att stoppet är tillräckligt långt ner.
Med nya oket har du i princip mindre rörelse än m org; varför kände du inget stopp m org.ok? Inte så viktigt egentligen, men lugnast om man är säker på sina bromsar.
/u
 
Nyheter
Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Indian Concept Girder – En framtidsvision?

Indian Concept Girder är en...

Yamaha R7 får stor uppgradering!

Yamaha R7 får en nängd uppg...

Back
Top