Bakbromsen tar för bra, hur får jag den sämre?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Efter ny skiva och nya belägg så har bakbromsen börjat ta helt för bra för min smak. Så då är frågan, hur får man på lättaste vis den att ta sämre?

Är det enklaste att helt enkelt hugga av typ halva slitytan på belägget?

Har kollat lite på själva pumpen och pedalen men det ser dåligt ut med justeringsöjligheter där.

Ja, det är en seriös fråga.

Jag brukar använda bakbromsen en del och med crosstövlar så tycker jag det är noll känsla. Innan har man behövt trycka ordentligt för det ska låsa och då har det funkat bra, nu låser det bara man tittar på bromsen ungefär..

Ja, det är en seriös fråga.

Jag brukar använda bakbromsen en del och med crosstövlar så tycker jag det är noll känsla. Innan har man behövt trycka ordentligt för det ska låsa och då har det funkat bra, nu låser det bara man tittar på bromsen ungefär..

Att såga av halva beläggen har alltid varit en gammal sanning så varför inte?

Använd bakbromsen mer varsamt? Vad är det för tråd som klagar att bakbromsen funkar FÖR bra? Va glad att den funkar ALLS!!!

Okej, får bli det då. :)

Skulle bara kolla så det inte fanns något über-sätt att fixa det på :hihi

Använd bakbromsen mer varsamt? Vad är det för tråd som klagar att bakbromsen funkar FÖR bra? Va glad att den funkar ALLS!!!
Ähumm, jaha, okej, mm, osv?

Last edited:
Människan är en vaneart. Du är ju (förmodligen) inte helt obildbar och bör således kunna vänja dig vid ett bra bett i bromsarna?

Vafan man har väl endå bara 2 lägen på bromsen på en offråååd :yoparty

Människan är en vaneart. Du är ju (förmodligen) inte helt obildbar och bör således kunna vänja dig vid ett bra bett i bromsarna?
Jo, men man är väl lat med? :hihi

Var grymt bekvämt innan. Behövde bara sätta foten på pedalen i princip så blev det precis lagom med bromsverkan. Men det är väl som du säger. Vänjer jag mig inte vid det nu på tisdag på knudan så ska det våldas :banka

Pumpa in lite luft i systemet så blir den nog sådär lagom mjuk och fin.

Avfettning på skivan och beläggen brukar ju kunna ställa till det för bromsegenskaperna....

Byt ut klotsarna mot träklotsar? ;)

Nej men onT: Justera bromsen så den tar lägre ner eller vänj dig helt enkelt. Eventuellt släpp ut lite vätska ur systemet.

Det beror på beläggen, du får ju högre tryck per kvadratcm om du halverar slitytan, vilket skulle kunna leda till en broms som nyper bättre men tar slut fortare.

Använd frambromsen mer, eller både mer i kombination, så kanske du hindrar upplåsning. Bra bromsar är inte fel att ha:tummenupp så sabotera inget på dem, men om de låser så beror det på för dålig underlag som gör en låsning möjlig, den låser inte mot asfalt misstänker jag:va

Använd frambromsen mer, eller både mer i kombination, så kanske du hindrar upplåsning. Bra bromsar är inte fel att ha:tummenupp så sabotera inget på dem, men om de låser så beror det på för dålig underlag som gör en låsning möjlig, den låser inte mot asfalt misstänker jag:va
Jag använder den rätt ofta för att mc:n ska stabilisera sig lite i inbromsningarna, tycker dom blir mycket bättre med lite bakbroms. Sen använder jag den när jag gör mina überfeta (:rolleyes) motardsladdar.

Jag vill inte behöva bry mig när jag använder bakbromsen, det är väl därför jag vill att den ska ta lite dåligt så man bara kan trampa..

Nyheter
Di Giannantonio tillbaka som vinnare!

Fabio Di Giannantonio är fö...

The Distinguished Gentlemans’s Ride – Körs i morgon!

Den 17 maj är det åter dags...

GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard