Bakbromsen låser sig fast....

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Jaa hej.

Ett problem, som f.ö hände för första gången idag.

Var ute och åkte idag, sen på hemvägen så bromsar jag lite lätt och svänger av så känner jag liksom hur hojen börjar bli trög rullad så in i helvete :confused:

Som tur var så stannade jag precis utanför huset hos en annan hoj åkare som kunde hjälpa mig, det var för högt tryck i bromsledningarna :va Men bara till bakhjulet. Så han fixade med verktyg och allt! Tacka gud för snälla människor!!!

Varför har detta uppkommit? Jag hade iofs fälgarna av igår för polering och annat. Kan jag ha gjort nån tabbe vid monteringen av fälgarna sen? Typ blivit snett eller något? Tekniskt sett kan det ju inte ha blivit snett eftersom jag inte rörde bultarna som sitter in i svingen bakifrån..

Hur löser jag detta? Justera spelet i bromspedalen kanske? Kan det vara för mycket bromsvätska?

Mvh.

Så där blev det för mig förra helgen!
Det enda verktyget jag hade med mig var en 8-9mm lednyckel.
Så jag släppte på huvudcylindern så släppte trycket.
Sedan var det bara att skruva dit igen. Och nu har jag kört så i flera dagar, och det har fungerat kanon!

Dock så hade jag bromsat mycket innan detta hände.
kanske gammal bromsvätska med vatten i som kokade?
Jag vet inte.

Verkar fan skumt :va

Men ska kolla bromsvätskan! Inget annat som är värt att kolla upp??

Tack Fraden!

..

Hur löser jag detta? Justera spelet i bromspedalen kanske? Kan det vara för mycket bromsvätska?

Mvh.

Det låter ju onekligen som att du har för lite spel mellan bromspumpen och fotpedalen- Justera och prova igen.

För mycket bromsvätska kan normalt inte göra att detta felet uppstår, bromsvätskebehållaren ska ju inte vara trycksatt och ev överflödig vätska rinner ut från behållaren.
Om luftningen till behållaren är igensatt så skulle det teoretiskt kunna bygga tryck av värmen...kolla så att det ser ok ut.

Det låter ju onekligen som att du har för lite spel mellan bromspumpen och fotpedalen- Justera och prova igen.

För mycket bromsvätska kan normalt inte göra att detta felet uppstår, bromsvätskebehållaren ska ju inte vara trycksatt och ev överflödig vätska rinner ut från behållaren.
Om luftningen till behållaren är igensatt så skulle det teoretiskt kunna bygga tryck av värmen...kolla så att det ser ok ut.

Luftning av behållaren... Nu får du nästan förklara hur du tänker :va
"För mycket" bromsvätska kan man inte ha. Systemet ska vara fullt, varken mer eller mindre och en vätska kan inte komprimeras. Behållaren är ju bara en reservvolym som normlat sett aldrig används.

Luftning av behållaren... Nu får du nästan förklara hur du tänker :va
"För mycket" bromsvätska kan man inte ha. Systemet ska vara fullt, varken mer eller mindre och en vätska kan inte komprimeras. Behållaren är ju bara en reservvolym som normlat sett aldrig används.

Jepp precis, men i takt med att beläggen slits så sjunker nivån.
Funkar allt som det ska sjunker gummibälgen med ner så att inte luft kommer i kontakt med bromsvätskan.
Ovanpå bälgen smyger dock in luft eller hur, tänkte att om det av någon anledning var tätt i locket så kunde det kanske byggas tryck av värmen om man kör och smygbromsar lite med motarden??

Det låter ju inte riktigt som skit i oket eftersom det hjälpte att släppa på trycket.

För mycket vätska går det att ha, därför det finns en maxmarkering :tummenupp Som sagt så komprimeras inte vätska men luft gör det. Om man har för mycket vätska så kan den inte expandera som den vill utan börjar bygga tryck i systemet = bromsarna ligger på och det blir ännu varmare, osv osv.
Jag provade det sist jag körde... Efter att ha vurpat 2 varv på raken på gruset pga att framhjulet gick trögt så tömde jag bort lite bromsvätska, sedan fungerade allt som det skulle igen.

Alltså, om man har så mycket vatten i bromsvätskan så kolvarna expanderar ska man kanske ta o byta bromsvätska...

Där jag menade att man inte kan ha för mkt är i trycksatta delen, var nog lite otydlig.
Luft ska du inte ha i bromssystemet Martin ;)
Och skulle det vara lite däri borde den gummibälg i behållaren (som altid suttit på alla mina hojjar) som skapar lite utrymme upp till locket ta hand om den volymökningen. Men visst, är det tokfullt upp till locket är det ett tänkbart scenario :tummenupp

Vatten bör det ju inte va, då skulle det ju ha märkts innan :confused:

Men det är ju skumt att det bara kommer "bang" liksom.

Ska justera spelet på pedalen och se vad som händer.

Tack alla!

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...