Bakbromsen fastnar S1000RR

Misterkaoz

Medlem
Gick med
28 Dec 2014
Ort
Kristianstad
Hoj
Husaberg Fs650e -2008
Hejsan i höstmörkret!

Min BMW S1000RR fick för sig att intermittent släpa bakbromsen, rullar fint när jag börjar köra och sen plötsligt ska han bromsa med bakbromsen så att skivan glöder och jag står vid vägkanten. När bromsen svalnat går hjulet att rulla igen.

Jag har inte tryckt med bakbromsen alls, bara frambroms, sitter dessa system ihop som på vissa Honda ?

Idag skulle jag vara duktig, åkte till Claessons i Bromölla och köpte nya bromsbelägg, det gamla som satt på den sidan där kolven är va helt böjt, som en banan!

Jag plockade av Oket, rengjorde kolven och motionerade den medans jag bytte bromsvätska (i mitt huvud va det fukt i bromsvätskan al’a bytt ett år för sent,därav expanderar de o trycker på kolven när de blir varmt)

Monterar ihop allt, men nytt fett på glidpinnarna, en liten gnutta pasta på beläggens anliggningsytor, KLAR, ut och kör,

OCH SAMMA PROBLEM IGEN, nya beläggen är dödade


Har detta hänt er ? Några idéer ? Smått panik, det fina vädret håller nog inte för evigt :)


Tack på förhand!
 
Är de så enkelt att du har för mycket bromsvätska i behållaren? Tappa ur lite om de finns lilla minsta misstanke att de ger övertryck dvs för hög nivå!
 
Tack för svar Boost!

Nivån är precis över MIN, ville ha det lågt av den anledningen, tryckte in kolven helt innan jag satte på gummi och lock på behållaren just för att ha mer vaccum än övertryck där i .
 
Jag vet ingenting om just din moppe och hur bromssystemet på den är uppbyggt.
Men jag vet att det är vanligts att bromsslangens gummi sväller på insidan och då fungerar som en backventil. Det ger exakt den symptom dom du beskriver.

Mitt tips. Kolla om det är stopp i slangen.
 
Tack litenochklen :)

Planen nu är att skruva av fotbromssylindern och motionera den, och gå igenom slangen.

Bromsvätskan som va i innan jag bytte, hade varit i LÄNGE. Den va mörk om man säger så!

Hoppas på att det är så enkelt, så att jag slipper köpa reservdelar och kan lägga pengar på roliga delar istället :)
 
Det låter som bromsvätskan inte kan rinna tillbaka till bromspumpen, så blir det om det inte är ett litet spel mellan bromspedal och bromspump.
Jag har haft exakt samma problem på min hoj och då hjälpte det att justera spelet där.
 
Tack litenochklen :)

Planen nu är att skruva av fotbromssylindern och motionera den, och gå igenom slangen.

Bromsvätskan som va i innan jag bytte, hade varit i LÄNGE. Den va mörk om man säger så!

Hoppas på att det är så enkelt, så att jag slipper köpa reservdelar och kan lägga pengar på roliga delar istället :)
Bromsvätskan behåller sin viskositet även om den blir gammal, åldern gör inte att den kommer att börja fungera som en backventil alldeles av sig själv. Inte börjar den expandera mer för att den blir varm heller.

Men som nick burn är inne på, du måste ha spel i länkaget så att pumpen öppnar returen. Det är ju vanligt att kinabromsgrepp passar dåligt, så att det alltid är lite tryck på kolven till bromspumpen, och då pumpar man bara upp mer och mer tryck, tills det nyper.
 
Jag tackar ödmjukast för svar!!

Spelet till fotbromsen är ganska litet ja, jag ska justera det asap och provköra !
 
Kan du trycka bromsvätska bakvägen? Från luftnippel till behållaren.
Kan du det så är det inte stopp.
Annars slangen som bråkar eller huvudcylindern som inte går tillbaka helt.
Mina teorier iallafall ????
 
3cl: jagvprovade din teori på att trycka tillbaka bromsvätska. Dessutom hade pinnen som går från pedalen till kolven antagligen vibrerat loss... så det va inget spel, jag skruvade in den och spände låsmuttern som va helt lös såklart, NU FUNKAR BROMSEN SOM DEN SKA.

Att det va så lätt egentligen, önska jag skrev här i forumet direkt !!


Tack!! :)
 
Bromskolven kärvar i oket förmodligen , du får plocka ned och renovera det.
Stålkolv i aluminiumgods har gett alurost på i bromscylinderns yttre delar innan oringen.
I vissa fall även i spåret för ringen.

Ta i säg och rengör , slipa rent glidytan innan oringen med 600 våtpapper , du kan även dra av kolvarna med samma papper.

Oringar kan hålla 20k mil så du behöver inte köpa nya - notera bara exakt hur dom satt riktning och i vilka ok dom satt samt att du inte vränger dom ut och in eller så - dom skall in exakt där dom satt och åt samma håll
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top