Bakbromsen brann!!!!!

Marcin_go

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2004
Hoj
YZ250f -06; CB900f Hornet -02; CBR1000RR -08; Aprilia RS250 -98
Hej!!

Nu är det lite tråkigt! Körde hem från kompisen idag, allt var frid o fröjd.
Kommer hem, ska öppna grinden när jag märker att det brinner!!!!!!!!!!!!!
Det som brann var skyddet som sitter över skivan, den brann då ganska bra, inga direkt stora lågor men halva skyddet var borta.

Nu undrar jag bara om man kan fortfarande försöka få bromsen att fungera igen eller blir det till att köpa en ny?!?!?!

om de bara var skyddet som pajade så ska den ju funka.. lite svårt att förstå vad som är paj i din detaljerade beskrivning.. du har föresten ingen aning om varför det började brinna?.. var det bromsens fel kanske?.

Det låter ju lite som att oket har kärvat och legat mot skivan så den har blivit för het, och sen smälte skyddet av värmen, la sig på skivan och tog eld!
Undersökt skivan och bromsen?
Har det blivit så hett att bromsen har börjat brinna ska du kasta beläggen, dom är glaserade (stenhårda och hala), skivan kan även ha blivit skev om det har överhettats så det börjar brinna runt omkring. Bromsslangarna, packningarna och annat av gummi bör även det ses över!

Kolla så att beläggen inte glasat sig och hur bromsvätskan mår (dom brukar tåla 258 grader)

Plocka ner och kolla över oket så att det inte läcker ur någon packning/oring,passa dessutom på att göra rent och smörja upp.

Inte helt ovanligt att bakbromsen som används lite kärvar och beläggen hänger sig och ligger på,därav elden skulle jag gissa.

vart så på enduro hojen på en tävling då det var rätt snabbkört me kurvor och sånt så bromsarna fick jobba hårt.. började inte brinna men de va hett så att skivan var blå och rykte och bromsvätskan hade expanderat så att de va totalt stumt bak.. beläggen var mjuka som smör.. när de hade svalnat kunde man böja dom lite hur som hellst med handkraft...

det som gick sönder då var att pakkningarna i oket bran upp.. eller ja typ allt som inte var metal hade smält eller förkolnat.. så de kan vara ide att kolla över pakningar till kolven och så.. när det var bytt så funkade allt igen... dock hade skivan tappat härdningen så den blev till att byta strax efter så... men då var den helt blå svart av värme.. vet ju inte hur din skiva e

hände mig fast på min bil...

Frambromsen hängde sig lite och navkapslen började smälta o börja brinna :brinnerup

Jag hade fel på en bromslang.. men tyvärr bytte jag ut ok, skiva och klossar innan jag insåg det :huvet

Nyheter

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...