
Säkert inget som SBP skulle gilla

???????
leffe
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Köp en Honda ...
Normalt = bra friktion mellan däck och hjul, INTE hal oljig asfalt eller på gräs.....För att stanna använd alltid bägge bromsarna samtidigt. Normalt bör framhjulet bromsas lite mer än bakhjulet.
STOPPING AND PARKING, Apply the front and rear brakes evenly and at the same time
Jag menar att lite lite ansättning av bak!
Gammal som ung, erfaren som oerfaren, cocky eller blyger:
Ni kan fan inte bromsa en MC!
Det syns i det ni skriver, det syns ute vägen, det syns allt för väl i olycksstatistiken.
Ni kan inte bromsa er MC, och ni verkar inte vilja lära er heller.
Ni kan hänga av så knät skrapar i marken, ni kan oiiila, ni kan rycka upp hojen på framhjulet.
...men kan ni bromsa effektivt när det verkligen gäller?
Statistik och olyckstal säger något helt annat.
Enter ABS, kombibromsar och annan handikapputrustning för att patcha över den genomsnittlige motorcyklistens tillkortakommanden.
...som sedan blir lag, eftersom alltför få av er verkar intressera er för att bli bättre på det absolut viktigaste av allt - få stopp på skrotet ni drar runt på.
Å sedan måste vi andra - vi få som antingen fått lära oss att bromsa korrekt, eller lagt tid på att öva fram det själva tvingas stå ut med attiraljerna som hängs på era hojar för att ni inte gitter lära er.
Moderna ABS-system kan man stå ut med, men att behöva körs hoj med bilbromsar som verkar lite hipp som happ fram och bak är ett jävla lidande för någon som kan bromsa.
Ni suger, hela bunten! ...minus kanske 12-18%.
Där någonstans låg siffran på vem som kan bromsa och vilka som inte kan, senast jag tittade.
Bland oss med körkort och erfarenhet. Är det inte fördjävligt?
Nä, jag är inte full. Jag sitter och käkar frukost i annat land, och har mycket liten chans att tråla fram belägg för det jag påstår. RoffeS brukar ha koll på sina pärmar. Kanske kan du få fram några vederhäftiga siffror...?
- - - Updated - - -
Edit: dubbelt.
Outback WiFi from hell.
Edit igen:
Teknikforumet, jue. Sorry!
Vassegod att moderera bort, den som vill.
Det är nog lugnast i vilket fall som helst...
Det är inte lätt att va ödmjuk när man är en sjutusan till karl.
Han har faktiskt rätt i de han skriver...
Visst har han det, abs-bromsar räddar dock många i en paniksituation. Gillar man dem inte går de ju oftast att koppla ur med ett knapptryck.
Att bromsning på mc är en het potatis är uppenbart.
Fick en riktig åthutning en gång på en smc steg 3 eller4 kurs.
Min instruktör menade att "på bana använder vi inte bakbroms".. Basta!!
Tyckte det kunde ifrågasättas, dels för att jag ALLTID använt båda bromsarna och dels för att kurserna är lika mycket till att öka kompetensen för gata.
Hade kanske köpt argumenten om det inte vore för att jag vet att även i motogp används bakbroms (om än i väldigt varierande omfattning).
Hur som helst, en on/off funktion bak på en sporthoj är i princip helt omöjlig.
Det har framförallt med mycket varierande viktfördelning under inbromsning att göra.
Förenklat brukar jag först sätta an bakbromsen lite för att sätta chassiet och få en känsla för greppet.
Nästan samtidigt läggs frambromsen an, i det läget kan mest bakbroms användas.
Vart efter frambromsen läggs an och viktfördelningen flyttas frammåt släpps bakbromsen av då friktionen på bakdäcket minskar.
Ser mest positivt med abs då alla kan ha en dålig dag och om absen räddar en då är det väl okej.
Har dock ingen abs hoj än..
SMCs Full Kontroll skrev:Handbroms och/eller Fotbroms?
Moderna motorcyklar har effektiva bromsar. De flesta har en broms pa? framhjulet som a?r sa? kraftig att den kan sta? fo?r 100% av broms- ningen. Pa? de allra flesta motorcyklar a?r hand- bromsen da?rfo?r cykelns huvudbroms.
Motorcyklar a?r dock olika. Custom- och touringcyklar har mer vikt pa? bakhjulet. Pas- sagerare och bagage medfo?r ocksa? o?kad vikt bak. Da?rfo?r kan det vara no?dva?ndigt att la?ra sig att beha?rska anva?ndandet av ba?da bromsarna samtidigt. <snip> Var dock medveten om att det a?r mer kra?vande att beho?va dosera tva? bromsar samtidigt i sta?llet fo?r bara en.
Det jag inte fattar är att det sedan decennier är så bortglömt hur man bromsar. Ansättning-sekvens-dosering verkar vara ett okänt begrepp idag. "Huh..?" brukar man kunna läsa sig till i de nollställda nunor man presenterar det hela för.
Hur svårt kan det vara? Jävligt svårt, tydligen.
Det visar sig att dagens glyttar inte kan cykla med en hand på styret längre, kan inte flytta en boll från ena handen till den andra - medans dom cyklar; klarar inget alls av det vi gjorde som små på våra hojar.
http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=1637&artikel=6513740
Lyssna på ett jävligt skrämmande reportage!
Men, är verkligen ABS och integrerade bromsar lösningen?
"Handikappanpassning" av motorcykeln tills den blir en liten smalspårig bil?
Kan inte motorcykel få fortsätta vara motorcykel?
Att bromsa en motorcykel är en konst!
Varför inte försöka lära sig...?
Här är ett fint diagram som berättar vad det handlar om!
![]()
Gå in på sidan http://www.motorradonline.de/schraubertipps/ratgeber-richtig-bremsen-teil-1-ohne-abs/378137
så går det att klicka upp den i större storlek!
Röd kurva: fordonshastighet
Blå kurva: framhjulshastighet
Orange kurva: begärd bromskraft bak
Grön kurva: begärd bromskraft fram
Precis så här ser en bra inbromsning ut!
Inga bromsar smälls på, utan inbromsningen inleds med en första ansättning av bakbromsen millisekunden innan frambromsen aktiveras.
Totalt bortglömt idag när man talar med folk - och ändå den absolut grundläggande förutsättningen för att genomföra en effektiv inbromsning.
Ansättning -> sekvens.
Man skapar sidledes stabilitet genom att "sträcka ut" hojen med ansättningen bak först.
Man skapar stabilitet i nästa axel genom att inbromsningen bak "suger ner" bakfjädringen och möjliggör hårdare inbromsning fram i senare skede, med minskad risk för att bakhjulet går upp i luften.
Men, studera framförallt divergensen mellan grön och orange kurva! This is where the magic happens!
Samspelet mellan hand och fot, och hur man stegvis bygger upp bromstrycket fram.
Behålla kylan, låta padsen landa mot skivan och sugas fast mot den istället för att smälla på bromsen och istället låsa fast skivan - och däcket.
Låta vikten vandra fram, låta framhjulet deformeras till optimal form för inbromsning medans man sakta lägger på allt mer bromskraft fram - samtidigt som man lättar trycket bak.
Ren och skär njutning. Metallurgisk poesi, Motorcykeldynamik at it's finest.
..och alla dessa möjligheter är folk beredda att avstå genom att acceptera bilbromsar istället?
Kör bil då, goddamnit!
N.B! Alla stegen fram till nu är precis lika viktiga vare sig man kör med eller utan ABS! Detta är grunden för all korrekt inbromsning på motorcykel.
ABS förlåter dig delvis om du smäller på frambromsen utan känsla så till vida att den går in och reglerar ditt bromstryck när du vill låsa upp framskivan, men du förlorar massor på kuppen: tid, bromssträcka, kontroll på hojen, glädje i inbromsningen.
Vill man stanna kort och korrekt - och med ABS ha en stabil hoj att kunna styra undan med under pågående inbromsning så är det så man måste göra.
Ansättning - sekvens. Går aldrig att komma från.
Med ABS slipper man däremot "dosering" eftersom systemet detekterar hjullåsning och motverkar detta, men att skippa de två tidigare momenten är som att hoppa in halvvägs in i en Kieslowskifilm och tro att man skall fatta något.
Bilbromsar på MC tar bort alla dessa möjligheter till optimal inbromsning, och är en styggelse från dag 1 dom någonsin monterades på en hoj.
SMCs Full Kontroll skrev:Du ma?ste la?ra dig att bromsa din egen cykel, i alla situationer och under alla fo?rha?llanden.
![]() |
MV Agusta återgår till 100% eget ägande
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
MV Agusta åter självständigt
MV Agusta Motor S.p.A. till... |
![]() |
Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra
Att köra motorcykel handlar... |
![]() |
Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning
I samband med MotoGP-racing... |
![]() |
SMC med och höjer MC-säkerheten i Europa
Sveriges MotorCyklister (SM... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
![]() |
TILLSTÅND KLART: GGN 2.0 KÖRS I HEJDEBY 2025
Nu är det klart att världen... |
![]() |
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026
Norton Motorcycles förbered... |
GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025
Honda var tillbaka i Biarri... |
|
![]() |
En hyllning till mästaren!
Pressrelease från MV Agusta... |