bakbroms som tappar tryck

bmwjohan

För farlig för allmänheten
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Yamaha yzf450 -09
bakbromsen på min ktm 525 sx funkar väldigt dåligt. när man trycker på den så tar den först i ca en halv sekund och sen släpper trycket och pedalen sjunker i botten. så är det varje gång. det känns som att det skulle kunna vara någon packning i den som är dåligt så att bromsvätskan smiter förbi.
jag har kollat att den inte läcker ut någon vätska utanför systemet så det är inte någon sådan läcka och jag har luftat den mycket noggrant så det är inte det som är felet heller.
vad finns det för packningar som kan läcka? i själva cylindern vid fotbromspedalen så finns det ju packningar. finns det även packningar vid bromskolven i bromsoket? vilken skulle ni gissa på att det är i så fall. man vill ju inte plocka isär mer än man behöver.
som ett litet tips kan jag säga att bromvätskan var nästan svart så det måste läckt in skit på något sätt. vet dock ej från var.

jag har kollat att den inte läcker ut någon vätska utanför systemet så det är inte någon sådan läcka och jag har luftat den mycket noggrant så det är inte det som är felet heller.
vad finns det för packningar som kan läcka? i själva cylindern vid fotbromspedalen så finns det ju packningar. finns det även packningar vid bromskolven i bromsoket? vilken skulle ni gissa på att det är i så fall. man vill ju inte plocka isär mer än man behöver.
som ett litet tips kan jag säga att bromvätskan var nästan svart så det måste läckt in skit på något sätt. vet dock ej från var.

Om du nu är riktigt på att det inte beror på luft i systemet...

Jag skulle tippa på bromscylindern. Skulle det läcka i oket så skulle det bli blött...

Bromsvätska mörknar när den blir gammal.

Om du nu är riktigt på att det inte beror på luft i systemet...

Jag skulle tippa på bromscylindern. Skulle det läcka i oket så skulle det bli blött...

Bromsvätska mörknar när den blir gammal.

jag har är 100% säker på att det inte finns luft i systemet. jag kan alla knep det finns när det gäller att lufta bromsar för detta har jag hållt på med mycket med många olika hojar.

jag ringde och snackade med ktm och dom trodde också att det borde vara bromscylindern som läcker och inte i oket. jag tar och skruvar isär bromscylindern ikväll och återkommer med rapport

jag har är 100% säker på att det inte finns luft i systemet. jag kan alla knep det finns när det gäller att lufta bromsar för detta har jag hållt på med mycket med många olika hojar.

jag ringde och snackade med ktm och dom trodde också att det borde vara bromscylindern som läcker och inte i oket. jag tar och skruvar isär bromscylindern ikväll och återkommer med rapport
Bromsklossarna kan sitta fast och då kan man få detta fenomen

Jo jag tippar också på att du får köpa en renoveringssats till huvudcylindern. JAg hade samma problem med kopplingen på en bil en gång, fick sitta och pumpa 600-700 ggr för att få tryck i den, sen funkade den en halvtimma typ :näsblod

nu har jag plockat isär bromscylindern. det var ingen packning som var trasig eller så men det så rätt slitet ut. ena packningen så rejält sliten ut så jag kan tänka mig att det kan läcka förbi lite där.

jag funderade på att plocka isär bromsoket också. kollade sprängskissen och det består av väldigt få delar. själva bromsokskolven förstår jag inte hur man får loss. hur gör man för att få ut den? måste man ha bromsvätska i systemet så att man kan plocka bort bromsklossarna och sen trycka ut den eller kan man få ut den på något annat sätt?

vad menar du? bromsklossarna sitter helt löst. det har jag kollat. du menar inte att kolven som trycker på bromsklossen kan sitta fast?

Klossarna kan fastna i oket,,,,,, inte så vanligt på MC. Ta bort klossarna och se om klossarna går lätt,,,,,,,, pumpa ut och tryck in kolvarna en och en. Pumpa runt ny olja Dot 4

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul