Bakbroms släpper ej

pete

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Ort
vimmerby/storebro
Hoj
honda 1100 xx blackbird
Har en honda blackbird. När jag bromsar släpper inte bakbromsen.
Däremot om jag släpper på bakre luftningsnippeln på bakoket släpper det samtidigt rinner det ut bromsvätska trycket släpper alltså. Vid nästa bromsning är det lika dant.
Tacksam för tips på vad det kan vara för fel //Pete:confused:
 
Du har en igenskitad/trasig huvudbromscylinder till fotbromsen. Plocka isär och gör rent den så ska det nog lösa sig! Alternativt så har du på tok för mycket bromstvätska i behållarn?
 
Kolla särskilt det lilla returhålet från cylindern. Om bromsvätskan inte kan backa kommer inte trycket att släppa. I behållaren bör det finnas två små hål i botten det närmast slangen till bromsoket är returen. På min hoj syntes inte ens hålet, bromsvätskan var inte ny direkt. Tog några timmar att klura ut att det borde finnas ett hål där.
 
kolla så att pedalen går tillbaka tillräckligt för att släppa trycket i bromscylindern, kan räcka med ngn mm bara.
 
Förmodligen skit i huvudbroms cylindern ta loss och gör rent.
 
Har bytt bromslangar gjort rent allt jag kunnat hitta ang bromsar kolvarna går fortfarande inte tillbaka utan fastnar med tryck på Hjälp fler förslag tack
 
Har du cbs eller dcbs , länkande bromsar på den?

Uppstår det isåfall när om du bara använder bara bakbromsen?

Testa sen om du får symptomet när du bromsar med frambromsen.

Motorcykeln måste rulla när du testar frambromsen - annars får du inte verkan bak via dcbsen.

Antar att du kollat så bromskolvarna inte kärvar.
 
Ta loss oket och lägg o ha beläggena så du intre trycker ut kolvarna , vinkla eller ta bort beläggena och känn om du kan trycka in kolvarna med fingret.
Det är väl trekolvsok på den och den mittersta kolven är kopplad till frambromsarna.

Nån eller båda ytterkolvarna kanske kärvar.

Kan du inte trycka in dom med handkraft så får du plocka ned oket och putsa upp ringspåren - typ en liten bromsoksrenovering.
 
Hänger på denna tråd..

Skulle byta belägg i bak inför besiktningen. Drar loss sprintar tar ur beläggen och skall klämma in kolvarna men det är omöjligt. De går inte att rubba. Aja de kanske har kärvat ihop så jag sätter i de gamla beläggen och tänker motionera dem så att de iaf går att rubba.. Men icke ! Det gick att bromsa men sen vägrar det att släppa. Så de gamla beläggen sitter fast i oket under tryck. Kan sägas att jag aldrig har haft problem med bakbromsen och använder den flitigt.

Vad kan ha hänt ?

Ska ju givetvis släppa på trycket när jag har tid att meka igen. Men har ni några bra tips ?

MC : Bandit 600 -99
 
Hänger på denna tråd..

Skulle byta belägg i bak inför besiktningen. Drar loss sprintar tar ur beläggen och skall klämma in kolvarna men det är omöjligt. De går inte att rubba. Aja de kanske har kärvat ihop så jag sätter i de gamla beläggen och tänker motionera dem så att de iaf går att rubba.. Men icke ! Det gick att bromsa men sen vägrar det att släppa. Så de gamla beläggen sitter fast i oket under tryck. Kan sägas att jag aldrig har haft problem med bakbromsen och använder den flitigt.

Vad kan ha hänt ?

Ska ju givetvis släppa på trycket när jag har tid att meka igen. Men har ni några bra tips ?

MC : Bandit 600 -99
Jag skulle börja med att putsa bort all skit från kolvarna. Ta väck beläggen, håll emot ena kolven med en polygrip. Pumpa ut den andra tills du ser att den är blank och putsa runt kolven med lite rostlösare och tygsidan på en bit smärgelduk. När det är klart, tryck in den med en stor polygrip. Jag brukar ta en stor bricka och lägger den mellan kolv och tång, och en läderbit eller liknande på den andra sidan för att inte göra fula märken på oket. Likadant på andra sidan såklart, smörj ordentligt när du trycker tillbaka kolvarna. Det blir skitigt som fasen, men du kommer ha en broms som fungerar bra ett bra tag till. Putsa även pinnarna som håller beläggen så att de glider lätt.

Vad du än gör, ha inte för vana att trycka tillbaka kolvarna om de är så skitiga som jag tror dina är. För då kan du snart skrota oket.
 
Jag skulle börja med att putsa bort all skit från kolvarna. Ta väck beläggen, håll emot ena kolven med en polygrip. Pumpa ut den andra tills du ser att den är blank och putsa runt kolven med lite rostlösare och tygsidan på en bit smärgelduk. När det är klart, tryck in den med en stor polygrip. Jag brukar ta en stor bricka och lägger den mellan kolv och tång, och en läderbit eller liknande på den andra sidan för att inte göra fula märken på oket. Likadant på andra sidan såklart, smörj ordentligt när du trycker tillbaka kolvarna. Det blir skitigt som fasen, men du kommer ha en broms som fungerar bra ett bra tag till. Putsa även pinnarna som håller beläggen så att de glider lätt.

Vad du än gör, ha inte för vana att trycka tillbaka kolvarna om de är så skitiga som jag tror dina är. För då kan du snart skrota oket.

Uppfattat !!!
 
Min bakbroms gjorde något liknande. Anledningen var att packningen längst in på kolven inte låg rätt i sitt spår, utan hade vridit sig och därmed låste kolven, dock endast på väg in. Ut gick den helt fint.
 
Hjälpte inte inte att släppa på trycket via nippeln. Fick till slut skruva isär hela oket för att få loss det. Konstaterade att det var någon slags kombination av skit och att den ena kolven hade stukat sig i loppet när den kommit för långt ut. Nu är de loss och packningarna såg hela o rena ut så jag putsade upp dem och ska fylla på med lite ny bromsvätska ikväll.
 
Tack för det moraliska stödet. Nu är mc:n nybesiktigad ;)
 
Oftast är det packningar i oket. Renoveringskit med nya o-ringar brukar vara billiga. Bara ta ut cylindrarna byta skiten samt rengöra ordentligt.
 
Är det klokt att använda rostlösare på kolvarna ska man inte vara få riktig med sånt så att packningarma inte sen sväller? Då jag fixade Hondan tog jag våtslippapper och blötte med bromsolja.
 
Last edited:
Jag brukar undvika att använda något annat än bromsvätska vid rengöring av de rörliga delarna i bromsok. Bromsvätska löser smuts på ett väldigt effektivt sätt och det funkar jättebra för att smörja gummitätningarna. I de fall då jag våtslipar inuti bromscylindrarna så gör jag även det med hjälp av bromsvätska. Glöm inte gummihandskarna bara, för det där eländet kan inte vara nyttigt att få på huden.
 
Har inte kvar mcn men kommer ihåg att den var inlämnad i flera månader utan att dom hittade felet Jag bestämde mig då för att ta hem cykeln och när jag hämtade så fungerade det plötsligt, så jag vet inte felet tyvärr
 
Back
Top