Bakbroms ligger imot hela tiden vid körning[Honda cb900-81]

virro

Ny medlem
Gick med
17 Jul 2011
Hoj
81, Honda cb900
Hej!
Min bakbroms ligger imot konstant på min honda cb900-81, jag har testat att ta bort bromsoket och pressa tillbaka så att dom inte ligger imot, men så fort jag använder bakbromsen uppstår samma problem. Någon som har varit med om liknande och har någon bra lösning?

Tack på förhand
virro

Ta bort övre delen av oket eller hela oket beroende på vilket som passar dig bäst och smörj runt cylindern med ett bromsoksvänligt fett / olja.Pressa cylindern ut och in ett antal gånger med en lagom stor skruvtving.Smörj även upp glidbultarna.Samt ta det försiktigt med torra gummipackningar.Bättre att rädda det som kan räddas än att förstöra skivan pga värmeslitage.

Last edited:
Fungerar kopparpasta bra? Jag är inte helt säker på hur/var jag ska smörja, men jag ska skruva bort oket och titta hur det ser ut, är ganska grön inom området.

Kopparpasta har jag aldrig provat men ta någon form av tjockare olja (finns en del sprayoljor som fungerar bra) och försök putsa kolven ren från skit där du växelvis för denna bromskolv ut och in med t ex en lagom stor skruvtving.Du måste ha upp glidet i kolven igen som brukar vara anledningen till att skivan går varm när denna bromskolv inte orkar gå tillbaka.Och som sagt var, ta det försiktigt med gummipackningen så att den inte börjar läcka.Allt blir naturligtvis lättare om du tar av hela oket och lossar bromsoljeslangen och sätter alltihop i ett skruvstäd om den möjligheten finns.Men då måste du lufta systemet innan du ger dig iväg igen.Tar lite tid om du är noga men det kan det ju vara värt.

Ta det försiktigt så lär du dig under tiden och blir stolt över att själv ha fixat det när allt förmodligen är färdigt.

Last edited:
du har väl väl en eller 2 glidpinnar , de sitter garanterat fast ,, hjullagerfett funkar ypperligt
se till så att tätningarna är hela

Jag har tagit bort oket och är lite osäker på var jag ska smörja, runt själva kolven som pressar inläggen mot skivan? Jag hittade en massa grus innanför packningen, kan man ta bort packningen utan vidare och få bort gruset/smutsen?
Tack snälla för era svar, jag är nybliven motorcyklist och mekandet är inte helt min starka sida, men man lär sig ju med tiden!

kolla så kolven ,, den som trycker på backarna , går lätt

sen har du fästena till oket sitter väl i 2 skruv har jag för mig ,, de är sk glidstyrningar
de ska gå lätt ,, pressa stiftet åt ett håll så följer tätningen med ,, rengör ordentligt ,, ev slipa med smärgelduk fint sandpapper,, tätningarna kostar typ 20 kr st ( ifall det värsta inträffar) smörj med hjullagerfett eller liknande

Man bör inte ha på andra smörjmedel än bromsvätska på bromskolvarna.
Vad som händer med tiden är att gummiringarna som tätar kolvarna sväller. Har man på olja på gummiringarna går svällningsprocessen ännu fortare.
Köp en renoveringsats till både bromsok och huvudcylinder.
Pressa itur bromsoket så du kan ta bort gummiringen. Gör tokrent i spåret som gummiringen sitter i. Montera ihop igen och smärj bara med bromsvätska. Nu kommer bromsen att fungera i minst tio år till.

Mats

Nyheter
Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort