Baka?

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
gdfs
Jag öppnade en skåp i köket idag och insåg att jag har en jävla massa mjöl och socker och grejer. Jag insåg i samma ögonblick att jag aldrig någonsin bakat! Måste självklart ta reda på om bakning också är en av mina gömda skills.

Vad ska jag baka? Bröd? Bullar? Kakor? Bjud på recept och bakbeskrivningar, var inte rädda för att förenkla in i minsta detalj.

P.s jag äger ingen kavel, blir det ett stort problem?

honkiie skrev:
2657549 Jag öppnade en skåp i köket idag och insåg att jag har en jävla massa mjöl och socker och grejer. Jag insåg i samma ögonblick att jag aldrig någonsin bakat! Måste självklart ta reda på om bakning också är en av mina gömda skills.

Vad ska jag baka? Bröd? Bullar? Kakor? Bjud på recept och bakbeskrivningar, var inte rädda för att förenkla in i minsta detalj.

P.s jag äger ingen kavel, blir det ett stort problem?

Funkar skitbra att kavla med en tombutelj, annars kan du ju baka något som inte behöver kavlas.
Lär dig baka matbröd, typ småfrallor och och enkla rundbröd.
Det är inte bara skitgott med färskt hembakat, det blir faktiskt hyfsat billigt också.

Kladdkaka:
3dl socker
1,5dl Mjöl
4msk kakao
2 ägg
100g margarin, man kan också använda lite drygt en dl olja
Du kan ha i lite vanlijsocker om du vill (runt ett kryddmått)

Blanda allt, om du använder margarin så smälter du det först i micron och häller sedan i. När allt är blandat så häller du upp det i en form och sätter in det i ugnen i ungefär 25-30 minuter (det är bra om ugnen är varm när du sätter in den)...
Om du vill att kakan ska vara kladdig så har du den i ugnen kortare tid och om du vill ha den lite fastare så får den stå inne lite längre, jag tror även att 1dl olja inte riktigt kan jämföras med margarinet, så jag brukar använda olja och inte låta den stå längre än 25 minuter...

Kakan ställs gärna i kylskåpet ett tag för att svalna och få lite kladdig konsistens.
Därefter serveras den med glass, grädde eller helt utan nått tillbehör alls...
:tummenupp

GuW's småfrallor, ca 20 st.

30 g jäst
5 dl vatten
1 / 2 msk olivolja
1 / 2 msk salt
4 dl siktat rågmjöl
1 liter lantvetemjöl/vanligt vetemjöl

Gegga ner jästen i ljummet vatten (obs inte varmare än 37 grader, för då kan jästen dö)
Häll i salt, olja och rågmjöl, gegga ihop tills det inte är några klumpar tillsammans med vetemjölet som du försiktigt häller i medans du geggar.

När degen inte längre klibbar fast i bunken dammar du på lite extra vetemjöl över degen och kastar ett par använda kallingar eller en handduk över bunken, och ställer den åt sidan medan du går och kollar vad som hänt på sporthoj.

När du har läst färdigt på SH efter en halvtimme tippar du upp degen (nu dubbelt så stor) på bordet, glöm inte att mjöla bordet först, annars sitter degen värre än en gammal topplockspackning på bordet.

Knåda ut degen så att det blit en avlång korv, fasnar den i bordet, daska på mer mjöl.
Dela upp degen i fyra klunsar, knåda ut dom till ännu smalare och längre korvar och dela varje sån korv på ungefär fem bitar.
En packningsskrapa eller spackelspade är bra att dela deg med, gillar man att diska kan man använda en sax.

Damma över mjöl, eller rulla kluttarna på ett fat med mjöl, lägg nu kluttarna på en plåt och kasta över en gammal t-shirt eller handduk, huvudsaken det blir dragfritt, gå och kolla SH igen, men fasna inte i någon kul tråd för tretti minuter senare kan du börja grädda i 225 grader långt ner i ugnen, ett snäpp ner från mitten funkar i min ugn.
Sätt dig nu inte vid datorn, för ungefär var tionde minut ska du byta plåt i ugnen.

Låt dom kallna under en duk (här kan man använda tjejens underkläder, eftersom det inte behöver vara dragfritt, (men har man tjej så bakar man väl inte själv?) och packa dom sedan i plastpåsar (fyra i varje så hinner dom inte bli gamla) och frys in alla utom dom du äter varma med smör och ost.
(brukar bli fyra stycken det med)

För variation kan du strunta i att rulla kluttarna i mjöl, utan damma på vallmofrö (inte ur din privata odling), sesamfrö eller något annat gott bös uppe på bullen, men då måste du mjöla plåten så att dom inte bränner fast.

Annars är bakplåtspapper the shit, sitter papperet fast under bullarna så pensla vatten på papperet så släpper det.

Last edited:
Mr EmCom skrev:
2657760 negerbollar är alltid gott :rolleyes:
men det är lite dagis-nivå kanske :D

Vissa saker blir man aldrig för gammal för.. :drool

GuW´s småfrallor måste jag pröva baka i helgen

Bra hittils, låt tipsen bara regna in, på söndag så är det dags. Då ska bagarhatten på!

Mr EmCom skrev:
2657760 negerbollar är alltid gott :rolleyes:
men det är lite dagis-nivå kanske :D
Det är trevligt men nu snackar vi att nånting ska in i ugnen!

Lussebullar

Impa på morsan/tjejjen/kollegorna genom att baka lussebullar. Det blir ganska många så de kommer räcka julen ut (om du inte mular i dig mer än två/dag)
Det går åt ordentligt med mjöl, så du får snabbt mer plats i köksskåpet:

Ingredienser:

50 g jäst, färsk
100 g smör, osaltat
0,5 l standardmjölk
250 g kesella, lätt
2 paket saffran, (1 g till ett recept, jag tog 3 påsar - godare)
2 dl strösocker
1,7 l vetemjöl
1,5 dl russin
0,5 tsk salt

Pensling: 2 st ägg

Tillagning:

Receptet ger ca 30 - 35 lussekatter

1. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm degvätskan till fingervärme(37 grader).

2. Smula jästen i en stor bunke och tillsätt saffran och russin (spara lite till garnering). Häll degspadet över och rör om så att jästen löser sig och degspadet blandas med saffran och russin. Tillsätt kesella, socker, salt och det mesta av mjölet (spara ca 1 dl till utbakningen).

3. Arbeta degen på ett bakbord eller en bänk tills den blir blank och smidig och släpper från bänken. Tillsätt eventuellt lite mer mjöl. Låt jäsa övertäckt i ca 40 min.

4. Knåda degen på mjölat bakbord och baka ut den till ca 30 bullar eller valfri form. Lägg dem på plåtar med bakplåtspapper.

5. Sätt ugnen på 225 grader och låt bullarna jäsa övertäckta i ca 30 min.

6. Pensla lussekatterna med uppvispat ägg och garnera eventuellt med russin. Grädda mitt i ugnen 5-8 min.

Om du gör stora figurer eller längder så gräddas de i 200 grader i 10-15 min
------

Aight. Trevlig(t) bak!
Hooho. Fan vad kul det vore att skriva ett recept som blev totalt fel. För lite mjöl, för mycket mjölk, 2 msk salt etc. Hehehe. Det här receptet stämmer iaf, ni hittar det på tasteline också:

http://www.tasteline.com/default.ns?strItemID=showRecipe&intChannelID=&lngRID=6399&tlfo=0

Ännu ett recept på lussebullar.

Måste dele med mig av detta underbara receptet. Har aldrig smakat godare lussebullar. Resten av familjen instämmer också i kören

...........

Saftiga och fluffiga lussebullar!

50 gram jäst
150 gram riktigt smör!
5 dl gammeldags mjölk
250 g kesella gourmet
2 paket saffran
2 dl vit baksirap
1/2 tsk salt
drygt 18 dl vetemjöl
3 tsk bakpulver

Russin
Ägg till pensling

1. Lägg russinen i blöt i en skål med vatten
2. Smula jäst i en bunke
2. Stöt saffran tillsammans med en sockerbit i mortel och häll sedan över det i en kastrull som du ställer på spisen med en klick smör i. Låt saffranen "svettas" med smöret tills det småputtrar men se till att det inte bränns (OBS detta moment är mycket viktigt för att få ut smak från saffranen!).
3. Lägg i resten av smöret i kastrullen och smält på svag värme, häll i kesella och mjölk och värm till fingervarmt.
4. Häll spadet över jästen och rör om.
5. Ha genast i sirapen.
6. Rör i övriga torra ingredienser (mjöl, salt och bakpulver)
7. Låt jäsa under bakduk i 30-40 minuter, helst nära spisen elller nära ett element.
8. Baka ut degen. Knåda ordentligt men knåda inte i för mycket mjöl! Degen ska vara så fast att den inte fastnar i bakbordet men fortfarande lite klibbig.
9. Forma degen till lussebullar eller latbullar
10. Låt jäsa på plåt ca 20 minuter, gärna på varmt ställe.
11. Låt russinen rinna av och peta i dem i bullarna (ev. kan du ha russinen direkt i degen om du vill ha mycket russin) och pensla med äggvita.
12. Grädda i ugn 8-10 minuter (beroende på storlek) i 225 grader. Vakta noga och låt inte bullarna vara inne för länge!

Paketera bullarna i plastpåsar så fort de svalnat.

baka!! jag bakade kanelbullar, lussebullar och mockarutor förra veckan mummms:tummenupp

Bifogat

• bullar.JPG
    bullar.JPG
    117 KB · Visningar: 40
Last edited:
Jag har vilda planer på att göra lussebullar som är samma form som kanelbullar? Antar att det är samma smet iallafall, kan nån förklara hur man gör såna? Det är väl nån smörja i dom också antar jag och socker på. Blev grymt sugna på såna nu, mormor brukade göra dom förut!!

honkiie skrev:
2658664 Jag har vilda planer på att göra lussebullar som är samma form som kanelbullar? Antar att det är samma smet iallafall, kan nån förklara hur man gör såna? Det är väl nån smörja i dom också antar jag och socker på. Blev grymt sugna på såna nu, mormor brukade göra dom förut!!

Saftiga bulldegen. Den har du fixat till steget innan att forma bullarna. Nu tar du fram.....MANDELMASSA!! En stor klick, och blandar med mjölk så att det blir smetigt. Kavla ut lussedegen. Smeta ut mandelmassa över den. Rulla ihop, skär som kanelbullar och lägg i form. Jäs. Pensla med ägg och strö mandelflarn över. Grädda som kanelbullar.

11:26 Såja, ingredienser inhandlade, jag har ingen aning vad jag ger mig in på! Hursomhelst så kör jag på exitemes recept, en halv sats tror jag ska räcka för första gången, har köpt så jag har till allt men jag tror risken för fiasko är överhängande så då har jag en gång till på mig! Då jag ska pensla med ägg ska jag knäcka några ägg och vispa dom först då eller? Jag har heller ingen pensel så jag måste fixa någon slags nödlösning på det! Återkommer senare

12:08 nu är degen på jäsning, blir spännande det här, att blanda i mjölet blev lite knepigt men det här ska nog bli bra.Degen luktar gott iallafall!

13:35 kladdet i mitten överdrevs nog en aning, när jag rullade ihop dom så sprutade det bara ut på sidan! Hursomhelst så såg det smarrigt ut. Bullarna är i ungnen nu också och jag misstänker att jag gjort dom lite för stora, dom har svällt ut så dom nästan inte ryms i formarna längre.

Last edited:
Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...