Bakåtvänd barnstol i nya Passaten.....WTF!!

fazerfun

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jun 2004
Hoj
Ducati 748 SP -97, Honda VTX 1800 -05, Honda CRF 450 R -08
Inser att detta är en mkt riktad fråga men under har ju skett förut på SH so here goes: jag kan fanimej inte få vår barnstol att sitta ordentligt fast nya bilen, en Passat -12. Hade tidigare en V70 där man kunde sätta stolen bakåtvänd på mittenplatsen, dra bältet under och spänna band i stolens bakkant i två fästen längst ned på förarstolen resp passagerarstolen. Satt som berget!

Förutom att VW vill att stolen ska sitta fram i passagerarstolen (vilket vi inte vill) finns det ingen liknande lösning som på Volvon. Jo det finns Isofixöglor men på ytterplatserna i baksätet, mellan dyna och ryggstöd, vilket ju är fullständigt meningslöst eftersom stolen ju måste säkras i bakkant någonstans.

Vet inte om jag är dum i huvudet men jag får det inte att funka....någon som kan dela med sig av sin erfarenhet i detta mkt specifika OT-inlägg?

Sitter inte stolen fast i bakkant med baksätets trepunktsbälte, genom bågen på stolen, och i framkant med medföljande "lösa" bilbälten som öglas runt framstolens ram/fäste?

Blir inte förarstolen "låst" i längsled om du har den fast där? Fast kanske inte något bekymmer.

Finns det isofix använder man inte bältet alls, utan isofixen såklart.
I andra änden (mot stolen framför) brukar man ha en teleskopisk "stötta" med ett ben som man låser mot golvet.

Kanske inga nyheter, men det är definitivt inte meningen att man skall ha en barnstol i mitten bak.

Har en sån passat. Och barnstolen vi har har även de benet ner till golv. Sen bälte på det. Och sen ska framsätet stötta. För säkerheten fick jag förklarat. Jag sätter aldrig dit den själv

Tack för all input. :tummenupp Var inne på VW Hammarby idag och fick hjälp.

Nej VW har inte tänkt att barnet ska sitta i mitten bak på Passaten (det är otyskt....) utan fram eller på sidoplatserna bak där Isofixfästen finns. Dessvärre har vi ingen Isofixstol (vilket vi delar med en hel del andra..) så det blir skit hur man än gör. Det har dock VW tänkt på: som komplement till trepunktsbältet i mitten kan man dra extraremmarna mellan dyna och ryggstöd på framstolarna (sitter en metallstång under) för att säkra att stolen inte rör bakåt vid en kollision bakifrån. Nackdelen är såklart att man får efterspänna om man vill justera någon av stolarna. Men det kan jag leva med.

Mina minstingar har alltid suttit i mitten bak. Längst bort från alla plåtytor och betydligt skönare för de två andra passagerarna bak.

Behöver man verkligen efterspänna om man justerar stolarna? Kan man inte dra remmen i skenan på golvet och då få barnstolen helt fri från själva stolsunderredet?
Så har jag gjort på min Saab åtminstone de gånger jag har haft ungen i mitten. Annars tycker jag att det är sjukt opraktiskt att ha ungen i mitten, bara mycket bökigare att spänna fast och kasta in, när de sitter ytterst är det bra mycket enklare.

Behöver man verkligen efterspänna om man justerar stolarna? Kan man inte dra remmen i skenan på golvet och då få barnstolen helt fri från själva stolsunderredet?
Så har jag gjort på min Saab åtminstone de gånger jag har haft ungen i mitten. Annars tycker jag att det är sjukt opraktiskt att ha ungen i mitten, bara mycket bökigare att spänna fast och kasta in, när de sitter ytterst är det bra mycket enklare.

Nej inte på Passaten, finns inte en millimeter tillgodo mellan skena och golv.

Mjo det blir ju en del klättrande in och ut. Men jag tar hellre det än att det flyger småbilar och banan bredvid mig när jag kör alt hör gnället från den som måste sitta på mittplatsen när vi ska upp till Sälen.

Nästa gång blir det en större bil med 7 platser. Utrymmesmässigt är Passaten ett jävla nedköp jämfört med min -04 V70. För att inte tala om komforten....sportstolar och sänkt fjädring på en familjebil, helt vansinnigt.:dummer

Och nej, jag hade inte möjlighet att välja -bilen var redan beställd när jag började nya jobbet.....

Så -färdiggnällt:hej

Platsmässigt slår Subaru Outback och Ford Mondeo både Passat och Volvo rejält på fingrarna, klockrena familjebilar.

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti