Bakåtreg?

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Om man reggar om sin hoj till 25kw på mc-kompaniets väg räcker en begränsad regbes. Men hur är det tänkt att man ska göra för att regga om den till fulleffekt från 25kw? Gå dit och säga: Nu vill jag ha ursprungseffekten tillbaka i mina papper!, eller måste man bänka aset? :confused:

Muskedunder skrev:
Om man reggar om sin hoj till 25kw på mc-kompaniets väg räcker en begränsad regbes. Men hur är det tänkt att man ska göra för att regga om den till fulleffekt från 25kw? Gå dit och säga: Nu vill jag ha ursprungseffekten tillbaka i mina papper!, eller måste man bänka aset? :confused:

Varför skall du rega om den igen? Bara att köra med 25kw reg o ta bort strypningen. När ditt 25kw körkort går över till tungt så kommer försäkringsbolaget att hantera hojen som ursprungseffekt o ge dig premien efter det. Bara o köra o va glad. Kör med min på 25kw men försäkringsbolaget (if) räknar den på urspurngseffekten. Fick dock tungt kort direkt.

Jag ska regga tillbaka till fulleffekt nu till våren. Detta eftersom annars är det inte samma hoj i verkligheten som på papper. Jag har däremot ett gammalt regbevis kvar vilket borde räcka. Dessutom har jag ett papper från Ducati där det säger att min hoj har 40kw orginal.
Detta borde ju räcka. Har inte kollat.... :va
Ring och fråga så jag oxå får veta :tummenupp

-dB_mike skrev:
När ditt 25kw körkort går över till tungt så kommer försäkringsbolaget att hantera hojen som ursprungseffekt o ge dig premien efter det. Bara o köra o va glad.
Om dom försäkrar på orginaleffekt eller på strypt effekt har ingenting att göra med vilket körkort du har.

-dB_mike skrev:
Varför skall du rega om den igen? Bara att köra med 25kw reg o ta bort strypningen. När ditt 25kw körkort går över till tungt så kommer försäkringsbolaget att hantera hojen som ursprungseffekt o ge dig premien efter det. Bara o köra o va glad. Kör med min på 25kw men försäkringsbolaget (if) räknar den på urspurngseffekten. Fick dock tungt kort direkt.

Jag, ja. Men om man säljer den sen med 25kw är det kanske inte så många som har lust att köpa den om man behöver bänka + regga om den för en kostnad av närmare fyra tusen. Jag kommer troligtvis inte ha den så länge att körkortet slår om till tungt.

yonsson skrev:
Jag ska regga tillbaka till fulleffekt nu till våren. Detta eftersom annars är det inte samma hoj i verkligheten som på papper. Jag har däremot ett gammalt regbevis kvar vilket borde räcka. Dessutom har jag ett papper från Ducati där det säger att min hoj har 40kw orginal.
Detta borde ju räcka. Har inte kollat.... :va
Ring och fråga så jag oxå får veta :tummenupp

Tala om sen hur det gick på besiktningen där med gamla regbeviset, jag kommer också att ha kvar det då jag inte har strypt den till 25kw än. Efter besiktningen åker strypningen såklart ur. Köra en ninja med 34 hästar :kocko Då kan man lika gärna köpa en sparkcykel

När du reggar "upp" den till ursprungseffekt är det bara pappersarbete på bilprovninge...du får dock betala en del för det!

Tror de kollade ramnummer osv sen var det klart, räknade ut att deras timtaxa för det jobebt var "rätt" hyfsad... :D

:fakta
Om du föräkrar hojen som 25 Kw (om bolaget tar det och inte ursprungseffekten) Sen tar du bort strypningarna. så får du en lägre kostnad en vad du ska betala... Kul för dig :tummenupp

Sen den soliga dag du råkar åka av vägen. Det blir dags att använda din föräkring. Du själv har turen att bli lite skadad så du inte själv kan ta hand om din hoj utan den blir bärgad.
Försäkringsbolaget kollar upp om den är strypt. Är den inte det så ska du vara glad om de "bara" säjer att du inte får någon ersättning... De kan göra anmälan om bedrägeri... Vilket du faktist har ägnat dig åt...

SENSEI skrev:
:fakta
Om du föräkrar hojen som 25 Kw (om bolaget tar det och inte ursprungseffekten) Sen tar du bort strypningarna. så får du en lägre kostnad en vad du ska betala... Kul för dig :tummenupp

Sen den soliga dag du råkar åka av vägen. Det blir dags att använda din föräkring. Du själv har turen att bli lite skadad så du inte själv kan ta hand om din hoj utan den blir bärgad.
Försäkringsbolaget kollar upp om den är strypt. Är den inte det så ska du vara glad om de "bara" säjer att du inte får någon ersättning... De kan göra anmälan om bedrägeri... Vilket du faktist har ägnat dig åt...

Det är den bittra sanningen. Försäkringsbolagen försäkrar nu ursprungseffekten på en direkt så det är inte en fråga om lägre premie.
Jag skall köra med huvudet, hade mig en bandit 600 innan, tills jag upptäckte att man kunde få en ninja för ett par tusingar till, och den är betydligt mer "pimp". Sen om den går så fort som folk säger, det skiter jag i. Jag vill bara ha den att glida runt på och njuta av nöjet att åka motorcykel. Och möjligtvis också impa på brudar med. :)

Last edited:
Ska du impa på brudar måste du nog köpa en ducce, men ok.
Har inget vettigt att säga förrutom att jag inte hittat ett enda försäkringsbolag som använder sig av lägre effekt än ursprungseffekten. Och förresten; oavsett om den är rätt försäkrad så blir det olovlig körning om man inte har tungt kort och kör utan strypning.
= Ingen försäkring. Så det kvittar om dom försäkrar på fulleffekt eller inte. Nog om det.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien