Bageri tråden,hemma gjorda goa bakelser o bröd

Är kock och utbildad inom restaurang i tre år... något har man ju lärt sig på de tre åren och det är att baka djäääävligt goa bakelser och kakor.
Hade en idé till en tårta nu till studenten...
vad tror ni om en ckoladkaka/kladdkaka med ett täcke av jordgubbsmousse samt färska/ marinerade jordgubbar (marinera i lite lime, päroncognac, socker) och sedan strössla lite vitt chokladspån över???
Vad tror ni??? : :va :)

Mcbrud skrev:
Är kock och utbildad inom restaurang i tre år... något har man ju lärt sig på de tre åren och det är att baka djäääävligt goa bakelser och kakor.
vad tror ni om en ckoladkaka/kladdkaka med ett täcke av jordgubbsmousse samt färska/ marinerade jordgubbar (marinera i lite lime, päroncognac, socker) och sedan strössla lite vitt chokladspån över???

Är man bjuden till festen? :tummenupp

heinz_p skrev:
Är man bjuden till festen? :tummenupp
Javisst! :tungan nej men tror ni att det blir gott?? brukar komma på olika rätter och sedan testa det, bara att denna gången hinner jag nog inte testa...

Mcbrud skrev:
Javisst! :tungan nej men tror ni att det blir gott?? brukar komma på olika rätter och sedan testa det, bara att denna gången hinner jag nog inte testa...

låter jäkligt gott :drool släng upp reseptet så man kan fixa själv å se om det är gott

r matte skrev:
låter jäkligt gott :drool släng upp reseptet så man kan fixa själv å se om det är gott

Har som sagt inget recept utan gör (som andra kockar) saker på känsla. Får väl prova och sedan slänga upp receptet här...

Mcbrud skrev:

Haha, härligt! Får se om jag kan komma, annars får du skicka ett smakprov med expressbud!

Kommer nog bli riktigt gott, blir det inget expressbud så får du skicka över receptet iaf!

Mcbrud skrev:

Idéförslag. Gör botten i maräng med grovt hackad mörk choklad samt grovhackad mandel (sötmandel eller valnöt t.ex.). Jordgubbsmousse på det och de marinerade jordgubbarna. Som lite smaskig extra garnering kanske stoppa ner flarn av chocklad i moussen mellan gubbarna(tänk schwartzwald).

Nu blev jag helt vansinnigt sugen på tårta! :drool

Tja, brukar fixa till såna här muffins emellanåt:

4-5 ägg +
2 dl socker} vispas ihop
Häll i 100 g smält smör &
1 burk Kesella (lätt)
1 dl kakao
4 dl vetemjöl, blandat med
1 msk bakpulver +
krossad choklad efter tycke å smak (=100-200 mörk för min del)

Rör om rejält å
Häll i ett dussin stora smorda muffinsformar samt grädda 15-20 min långt ned i 175-200-gradig ugn...

Fasen åsså, nu blir man sugen igen... å det kvart i tolv på en tisdaxkväll!
/F. alias Mr Muffin :D

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...