Badrumsrenoveringsträsket

Hej jag klarade mig undan under 100 000 i alla fall för 2 år sedan c:a 6 kvm rivning flytspackling kakel o klinker utfördes av matt kalle i tullinge.

Aj fan, då är dom där glasfiberskivorna gjorda av gips.

Men dom är väl smidigare än betongskivorna iallafall.:D

Betydligt smidigare än de tidigare skivorna (mineritskivor :confused:) men fortfarande dryga att jobba med. Förstår inte varför det inte skulle funka med gammalt hederligt kartongbeklätt gips men branschorganisationerna är ju rena rama kartellerna som gör allt för att tjäna pengar på medlemsavgifter och mutor från tillverkarna.
Ett jävla fjant är vad det är.

Betydligt smidigare än de tidigare skivorna (mineritskivor :confused:) men fortfarande dryga att jobba med. Förstår inte varför det inte skulle funka med gammalt hederligt kartongbeklätt gips men branschorganisationerna är ju rena rama kartellerna som gör allt för att tjäna pengar på medlemsavgifter och mutor från tillverkarna.
Ett jävla fjant är vad det är.

Gissa på att dom försöker undkomma mögelpåväxt till följd av kondens. Men så fort en branch kan certifiera sig så går dom sin egen väg, ett jävla otyg är vad det är.

Gissa på att dom försöker undkomma mögelpåväxt till följd av kondens. Men så fort en branch kan certifiera sig så går dom sin egen väg, ett jävla otyg är vad det är.

Kondens som är obefintlig om man använder ångspärr så klart, men de säkrar upp ifall det skulle visa sig att någon bygger utan detta och då måste man ha såna skivor. Eller nåt.
Det är drygt för oss utövare, speciellt när det finns två kartellorganisationer som trycker på och tar hutlöst betalt (16000:-/år om jag minns rätt) för att man ska få en dekal att sätta på bilen som säger att man har gått kursen. Som man har betalat för :näsblod

I mina badrum sitter det dubbla lager vanligt kartonggips. På det sätter man sedan ett tätslikt i form av en sorts plastmatta. Skarvar svetsas och därefter kan man mosa upp kaklet. Detta enligt gällande regler i GVK (golvbranchens våtrumskontroll). Men sedan finns det ju en annan organisation som heter Byggkeramikrådet eller något i den stilen. De kör väl med våtrumsgips istället. Både funkar lika bra och håller garanterat tätt. Men skillnaden är att golvbranchens metod kräver en viss kompetens och utrustning för att göras rätt. Men materialkostnaden borde vara lägre.

Uppdatering:
Det var väl då faaaaan!!

Fick äntligen tag på föreningen som sa att golvbrunnen inte behöver bytas.. Fixar en ny offtert utan maddafakking bilning, halvtimme senare ringer dom igen och säger att det "kanske" den visst behöver.

Kollar lite själv på nätet och finner att kanske drygt 80 renoveringar kan vara felaktiga.. nu är frågan om det är ett regelverk som får brytas eller inte..

Nu får jag inte renovera... Skulle inte frågat... Dumma jävel...
Suck... Stön.
Den allsmäktiga föreningen skulle återkomma om "några" veckor, renoveringan skulle ske i November.
Mår fan fysiskt dåligt.
Herrejössesjävvlar...

Edit: Surfat lite till och det visar sig att brunnen tillhör stammen som tillhör föreningen.. Blir bara bättre och bättre. :huvet

Last edited:
I mina badrum sitter det dubbla lager vanligt kartonggips. På det sätter man sedan ett tätslikt i form av en sorts plastmatta. Skarvar svetsas och därefter kan man mosa upp kaklet. Detta enligt gällande regler i GVK (golvbranchens våtrumskontroll). Men sedan finns det ju en annan organisation som heter Byggkeramikrådet eller något i den stilen. De kör väl med våtrumsgips istället. Både funkar lika bra och håller garanterat tätt. Men skillnaden är att golvbranchens metod kräver en viss kompetens och utrustning för att göras rätt. Men materialkostnaden borde vara lägre.

Ja, om man kör enligt GVK så är det annorlunda men jag kör uteslutande enligt BKR då det kräver mindre utbildning/kurser samt utrustning och faktiskt är billigare för kunden enligt mina beräkningar.

Nu får jag inte renovera... Skulle inte frågat... Dumma jävel...
Suck... Stön.

Nej, man får inte fråga för mycket när det kommer till bygglov och sånt :tummenupp
Jag har gjort 3-4 ändringar på mitt hus som kräver bygglov men som jag har hoppat över då det dels kostar pengar samt tar tid och det fanns risk för avslag.
Och de ska fullständigt skita i vad jag gör med MITT hus, det var också en av anledningarna till att jag struntade i bygglov.
Dock får jag väl krypa till korset när jag ska bygga garage samt utbyggnad, det blir lite svårt att dölja det i det långa loppet även om jag planerar 3m hög häck/mur runt hela tomten i framtiden :flygfoto

Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...