Badrum, ny kabin + få bort gammal fog

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Hejhopp! Är så less på min 90-tals duschkabin som bara samlar smuts. Började rycka lite i skiten idag och kom fram till att det VERKAR inte vara fastskruvad i sidorna. Däremot verkar det vara modellen "ta sönder om du vill ha isär den", så jag kan nog inte ångra mig när jag väl ryckt loss den.

Ett: Det lär bli en hel del gul/brun och ful fog runt alltihopa som inte blir speciellt gullig, hur får jag bort denna enklast?

Sen fråga nummer två: Vad ska jag ha istället? Något icke-samlande av smuts tack. Skulle vilja haft en "halv vägg" bara, utan dörr. Men vattenrören går utanför duschkabinen och in, men det kanske funkar ändå men nån lösning.
Det känns som om den eventuella väggen måste gå ända ner, det är inget jättefall för golvbrunnen... Därför kan ett draperi ev. inte bli så jättebra...

Bifogat

• badrum.jpg
    badrum.jpg
    7.7 KB · Visningar: 269
  • 20101212266.jpg
    20101212266.jpg
    235.1 KB · Visningar: 656
Last edited:
Hej hårding, så nu bygger han om i lägenheten också!
Helt rätt!
Har för mig att fogen går att skrapa bort med en vanlig spackelspade, om inte funkar ett rakblad...

Kanske sätta dit en sån här vägg?

Yes! Fixat och trixat så mycket jag kunnat på mina 30kvm inredningsmässigt, men jag fick inte lära mig så mycket om duschkabiner på möbelsnickar-skolan! :)

Jag tänkte mig mer att det kanske fanns ett "upplösande" medel för fogar :va
Sån vägg vore grymt, men mina rör då? Ser ut som att alla lister intill väggen på duschväggarna är på tok för smala. Borra hål i glaset ska jag nog inte testa :rolleyes:

Dra gärna upp en bild på hur rören går.
Det är inte speciellt svårt att dra om dem och kopplingar kostar inte många kronor på typ bauhaus.

det bästa och enklaste att ta bort silikonfog från kaklet är ju med ett rakblad, och är du rädd att skära dig använd klickskrapa. där silikonet hamnat på själva kakelfogen lär du nog få skrapa bort lite fog också om det inte släpper lätt. lätt att snygga till med lite fix sen.

Det brukar finnas utrymme för rörgenomföring i de flesta duschväggar, om inte annat brukar man kunna köpa till en förlängning.
Köp en kabin annars, minst krångel :tummenupp

Erfarenheter av enkel svängdörr? Jag vill inte skruva i väggen, så det kanske inte håller med dörr... Den fasta enkelväggen från importlagret ser riktigt bra ut!

Erfarenheter av enkel svängdörr? Jag vill inte skruva i väggen, så det kanske inte håller med dörr... Den fasta enkelväggen från importlagret ser riktigt bra ut!

Varför inte skruva i vägg :va Om du ändå ska ha vägg/dörr så får du nog räkna med att skruva i vägg.
Borra - silikona - plugga - silikona - skruva - silikona. Om du gör på det viset så slipper du fukt som kryper in i vägg, dessutom är det golvet man ska oroa sig över vid fuktskador. Fukt i vägg kryper oftast upp från golv eller kommer ovanifrån, inte alls lika vanligt vid inträngning direkt på vägg även om det förekommer när någon har klantat sig.

Varför inte skruva i vägg :va Om du ändå ska ha vägg/dörr så får du nog räkna med att skruva i vägg.
Borra - silikona - plugga - silikona - skruva - silikona. Om du gör på det viset så slipper du fukt som kryper in i vägg, dessutom är det golvet man ska oroa sig över vid fuktskador. Fukt i vägg kryper oftast upp från golv eller kommer ovanifrån, inte alls lika vanligt vid inträngning direkt på vägg även om det förekommer när någon har klantat sig.

Det är faktiskt rätt vanligt det också, då fukt kan stå sig i väggen flera veckor efter att du duschat.

Fogen, samt fixen suger åt sig vatten och det ställer sig alltså fukt i väggen. Dock ska ju en korrekt fuktspärr hindra att fukten tar sig förbi till andra sidan, men ibland funkar inte riktigt det.

Men för att svara till TS, du måste ju borra i väggen hur du än gör. Köp svängdörrar, finns att få ta på rätt billigt på endel ställen. Plus att du får en masse extra utrymme när du inte använder duschen..

Vill inte borra i väggen mest för att slippa tjat när jag flyttar om ev. skador som uppstått. Bor i privatägd lägenhet så jag får göra vad jag vill, men sprucket kakel och fuktskador tänkte jag hålla mig undan...
Rivit ut alltihop nu, svårt att få bort all silikon-fog men ska göra liten skrubbning imon. Köper dusch-stång och draperi i väntan på lite mer research!

Löser 5-56 upp silikon? :hihi

+Bottna borrhålen, annars kan du spara silikonpengarna.

Edit: Hyreslägenhet? Då föreslår jag att du inte gör åverkan på befintligt tätskikt utan värdens inblandning.

/H

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Sista dagarna för ”Early Bird”, Gotland Ring Bike Week!

Boka senast lördag 31/1 för...

Gotland Ring GPE Circuit i konkurs, verksamheten räddad!

Bolaget bakom den dagliga d...

Besöksstorm till MC-mässan på Elmia

Den svenska mc-mässan har v...

MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Back