Backup och extern hårddisk. Två frågor att knäcka!

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Datorcentralen suger. Tar hundra år innan man får svar där. Lika effektiv som sportbil.net...

Jag har två frågor:

1. Jag har aldrig gjort någon form av backup på någon av mina datorer genom åren, men nu börjar jag fundera lite.

Ex om datorn stjäls, brinner upp, crascha totalt, etc, så vore det skönt att ha en del grejjer sparade. Fotografier, låtar, dokument etc.

Hur gör man detta enklast? Tar allt det intressanta och bränner på dvd-skivor och sparar detta på en annan plats än datorn?
Finns det andra sätt som är mer smidiga, men som inte kräver någon expertkunskap i datakunskap?

2. Passar på att fråga om extern hårddisk också. Börjat funder på att komplettera datorn med lite extra minne för förvaring av filmer och ffa musik. Är det nåt man ska tänka på med dessa externa diskar? Hittat några som ser rätt najs ut också! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241067
Jag kommer nog inte att ha den inkopplad kontinuerligt, utan plugga in den vid behov, lite som ett usb-minne. Funkar det?

Tacksam för svar!

Till många externa hårddiskar medföljer bakcup-program.

Du startar programmet och kryssar för vilka mappar du vill att programmet tar backup på. Sen brukar man kunna ange om man vill att backupen skall tas på en gång, varje dag, veckovis och vid vilket klockslag.

Programmen jag har sätt är väldigt enkla och kräver ingen expertkunskap, vet man bara hur katalogstrukturen på datorn är uppbygd är man redo att köra.

Som vanligt när man talar om backuper är det ju viktigt att fundera på hur man lagrar sin backup. Står backupen bredvid datorn när huset brinner ner så försvinner troligtvis även backupen, så det är ett hett tips att förvara sin backup i garaget/på jobbet eller annat om man vill skydda sig mot mer än en hårddiskkrasch.

Mitt tips är alltså att du skaffar en extern hdd med tillhörande backup-programvara. 2 flugor på smällen.

Edit: Ja, det fungerar att koppla in och ur som ett stort usb-minne. Att tänka på är att den externa hårddisken också är lika långsam som ett usb-minne. Du märker det aldrig när du flyttar en wordfil eller två, men när du vill flytta ditt filmbibliotek kommer du att märke en riktigt stor skillnad. Det är priset man får betala för att använda en extern istället för intern hdd.

Tack för svaret! Det tog sju minuter...:tummenupp

Jag tänkte inte ha backupen på hårddisken eftersom den kommer att bli stulen/brinna upp, om min dator gör det. Tänkte mer på dvd-bränning el dyl där jag kan ex ha skivorna hos föräldrarna.

Blir det meckigt eller är det enklaste bara att bränna kopior på allt man vill spara, ex mappen med bilder?

Ang ext hd. Duger en sån som jag länkade till tidigare, eller är det nåt specifikt jag ska tänka på mer än storleken?

Edit: Ja, det fungerar att koppla in och ur som ett stort usb-minne. Att tänka på är att den externa hårddisken också är lika långsam som ett usb-minne. Du märker det aldrig när du flyttar en wordfil eller två, men när du vill flytta ditt filmbibliotek kommer du att märke en riktigt stor skillnad. Det är priset man får betala för att använda en extern istället för intern hdd.

USB är inte långsamt. USB 2 Hispeed är specat för 480mbit/sek. Det tar inte speciellt lång tid att fylla upp en disk på 500Gig då.
Och du kan ju inte jämföra en USB-sticka med en extern hårddisk vad gäller farten. En hårddisk är kanske 4 gånger snabbare eller mer. Det tar tid att skriva på en USB-sticka, det gör det inte på en hårddisk.

Har du bara tänkt backuppa och sedan lägga undan diskarna kan du köpa följande:
http://se.wesellcd.dk/?page=products&product_id=1884

Köp den så kan du använda billiga "interna" SATA-diskar att lägga över materiallet på. Väl uppfylld plockar du ur SATA-dsiken och sätter i nästa disk medan du placerar den första hemma hos din gode mor eller något..

Jag kör USB drivar och backar upp mot dom.
Microsoft har ett program som heter SyncToy och är gratis.
Det gör en grundlig kopia och efter det så kopierar den bara förändringarna vilket gör säkerhetskopierande rätt snabbt och med en enda knapptryckning.

Datorcentralen suger. Tar hundra år innan man får svar där. Lika effektiv som sportbil.net...:finger

Om du nu har så jävla bråttom att äntligen ta backup, så spring ner till första bästa affär och köp ett par dvd-skivor & bränn ut dina Fotografier, dokument etc
(musik kan du ju alltid få hem igen, så det är slöseri med plats)

Den externa disken som du länkade till kan jag rekommendera, har en Western själv för just backup som jag bara använder när jag behöver den, externa har kortare livslängd än interna p.g.a värme m,m

Lycka till:tummenupp

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...