Backup av data inför ev framtida crascher?

juha01

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2003
Hoj
Africa Twin
Jag har aldrig gjort någon form av backup på någon av mina datorer genom åren, men nu börjar jag fundera lite.

Ex om datorn stjäls, brinner upp, crascha totalt, etc, så vore det skönt att ha en del grejjer sparade. Fotografier, låtar, dokument etc.

Hur gör man detta enklast? Tar allt det intressanta och bränner på dvd-skivor och sparar detta på en annan plats än datorn?
Finns det andra sätt som är mer smidiga, men som inte kräver någon expertkunskap i datakunskap?

Passar på att fråga om extern hårddisk också. Börjat funder på att komplettera datorn med lite extra minne för förvaring av filmer och ffa musik. Är det nåt man ska tänka på med dessa externa diskar? Hittat några som ser rätt najs ut också! http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=241067
Jag kommer nog inte att ha den inkopplad kontinuerligt, utan plugga in den vid behov, lite som ett usb-minne. Funkar det?

Tacksam för svar!

Det borde fungera. Är du riktigt rädd om datat köp två och kopiera till bägge en gång i månaden och den ena en gång i veckan.

Det är inte så offantligt dyrt att köpa ett par hårddiskar och ladda över materialet på.
Hårdiskar kostar strax under kronan per GB..
En DVD kostar runt femtioöringen per GB.

Eftersom tid är pengar är det värt de 250kr extra det kostar att lagra på en hårdisk jämfört med att bränna samma mängd (nåja 470gb) på DVD:er som skulle kosta runt 250kr.

Att backuppa 2terabyte kostar typ två tusen om du kör hdd. Att bränna så mycket på skivor kostar knappa tusenlappen.

Att bränna två TB på skivor tar tid och tid är pengar...

Bara mitt sätt att se saken.
Jag kommer själv att köpa en SATA-disk om ett tag å backuppa alla bilder jag har och DV-filmer.

Oberoende av vilken lösnings om väljs, glöm inte den viktigaste biten -- testa att backupen verkligen fungerar.

Kolla även upp QNAP's produkter.
www.qnap.com

Har själv en TS-209 II med 2x1TB-diskar i RAID1 (dubbel säkerhet).

Följer med ett smidigt program för backup, men man kan även använda Windows eget backupprogram som spar till QNAP'en.

Den kan samtidigt användast till andra grejer. Printerserver, etc etc.

/H

Det viktigaste lägger jag på DVD lite nu och då. Bilder och dokument som man inte vill vara utan. Förutom det kör jag totalbackup över till annan disk (t.ex. USB-disk) med viss regelbundenhet (lite för sällan egentligen :rolleyes: ). Till det kan man använda just NTBACKUP eller något kommersiellt program som dessutom kan klona disken "as is" så att du direkt kan få en bootbar disk vid återställning. NTBACKUP kräver att man installerar OS:et pånytt och sedan läser in backupen, efter en krasch.

Det viktigaste lägger jag på DVD lite nu och då. Bilder och dokument som man inte vill vara utan. Förutom det kör jag totalbackup över till annan disk (t.ex. USB-disk) med viss regelbundenhet (lite för sällan egentligen :rolleyes: ). Till det kan man använda just NTBACKUP eller något kommersiellt program som dessutom kan klona disken "as is" så att du direkt kan få en bootbar disk vid återställning. NTBACKUP kräver att man installerar OS:et pånytt och sedan läser in backupen, efter en krasch.

Jag tar för givet att en sådan helbackup kräver lika mycket utrymme som disken är stor?

Jag tar för givet att en sådan helbackup kräver lika mycket utrymme som disken är stor?

Ja, eller något mindre om man slår på kompression - med blandade filer kan man få ner det till runt 2/3 av ursprungsstorleken.

Ta tag i backuppandet direkt!!
Känner flera personer som tappat ALLA sina foton etc pga krascher.

Jag gör som så att jag har en extern USB-disk som jag ngn gång i veckan ser till att tanka över allt som jag vill säkra.
Sedan tar jag med den till jobbet och kopierar in det på jobbdatorn också.
På så sätt är sannolikheten att ALLT skall försvinna mycket liten.

För att det skall gå så smidigt som möjligt har jag allt jag vill spara under en mapp på datorn, t ex 'C:\DATA' och därunder finns t ex mapparna 'BILDER', 'MUSIK' etc. Då är det bara att dra den mappen till den externa disken och sedan göra något annat medans den står och tuggar.

Så köp en extern disk och börja backuppa nu :)

Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back