backspeglar??

  • Thread starter Thread starter Keno
  • Start date Start date

Keno

Guest
kan inte minnas att jag läst något om backspeglar här.

Men är det någon här som vet vad "haffa" säger om man åker utan??
Och vad säger lagen?

Kör försiktigt där ute, vill inte se några fler tidningsrubriker liknade det som hänt i jönköping i helgen.
Mina tankar till dom anhöriga.
 
sant...

Keno skrev:
Kör försiktigt där ute, vill inte se några fler tidningsrubriker liknade det som hänt i jönköping i helgen.
Mina tankar till dom anhöriga.

Det var en tyst minut på Elmia-mässan idag....
 
Keno skrev:
kan inte minnas att jag läst något om backspeglar här.

Men är det någon här som vet vad "haffa" säger om man åker utan??
Och vad säger lagen?

Kör försiktigt där ute, vill inte se några fler tidningsrubriker liknade det som hänt i jönköping i helgen.
Mina tankar till dom anhöriga.

Jag har då aldrig hört om nån som åkt dit eller ens fått tillsägelse om backspeglar. Vet dock inte vad lagen säger..
 
Har sett en annan tråd om detta... Hojar från -99 o framåt måste ha 2 speglar.
För hojar äldre än -99 finns tusen regler, infon finns på vägverket hemsida om jag inte missminner mig helt.
 
Backspeglar behövs inte (bara om man har hytt). Jag har besiktigat utan...
 
TomK skrev:
Backspeglar behövs inte (bara om man har hytt). Jag har besiktigat utan...

Stämmer! Om man nu besiktar hojen hos SBP, men det är lite luddigt om hur man ska gå efter de hojar som är helfordonsgodkända om man blir tagen av polisen för då ska de vara som de kom från fabriken :confused:
 
Min är registreringsbesiktad utan, så som sagt, det behövs inte! :)
 
motardnisse skrev:
Stämmer! Om man nu besiktar hojen hos SBP, men det är lite luddigt om hur man ska gå efter de hojar som är helfordonsgodkända om man blir tagen av polisen för då ska de vara som de kom från fabriken :confused:
Roligt för oss som kör husa då eftersom man får med backspegel i ryggsäcken som komme med hojen. Hojen har inte speglar monterade från fabrik, däremot levereras hojen med speglar s.a.s.

Skit samma... Nån som hört talas om nån som fått skit för att de inte haft speglar? Näe, just det! Så kör utan, ser för taskigt ut med!!! Var bara noga med att ha uppsikt bakåt ändå.
 
När jag skaffade min KTM Duke så tog jag bort backspeglarna, men blev lite osäker på om man kunde bli böteslagd för det. Jag ringde närmaste polishus och de sa att det är 300 Kr i böter.
 
Har du helfordonsgodkännande på årsmodell 99 och senare Måste det sitta backspeglar om den är helgodkänd med backspeglar. Annars är det fritt fram att köra med eller utan.




Helst med. Annars ser man så dåligt bakåt.
 
amullo skrev:
Har du helfordonsgodkännande på årsmodell 99 och senare Måste det sitta backspeglar om den är helgodkänd med backspeglar. Annars är det fritt fram att köra med eller utan.




Helst med. Annars ser man så dåligt bakåt.
ehhh *host, host* Kan inte minnas att jag sett din hoj MED speglar..... :D :arsele

Undrar vad som egentligen gäller för Husan iaf.... Eftersom speglarna lixom ligger bredvid när man köper den... Borde nästan vara MED tyvärr...
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top