Backspeglar! Problem

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Hoj
SÅLD!
Tjena, till alla skruv och mek duktiga.

Så här lyder mina probs.... Köpte nya backspeglar, snygga, slimmade helt enkelt GRYMMA. Hojen är en cbr1000rr-07 och tanken var att jag skulle byta ut de hemska originalbackspeglarna mot en mer slimmad design.

Öppnade upp paketet och inser att fästena som sitter på hojen, alltså till originalbackspeglarna har för stort hål, tror gängan är M10 och mina speglar har väl M6, Hursomhelst bar det iväg till en kompis verkstad där vi mätte upp hålet i fästena och kapade en bit av de nya backspeglarna, In med nån typ av insatsgänga, el. "bussning" för att få gängorna mindre. Skruv åt skiten och Klart.

:va Senare under dagen slog det mig hur otroligt HÅRT originalfästena satt när jag skulle ta upp dem med insektsnyckeln, därför testade jag på de nya backspeglarna och tro på fan att de gick ur gängan bara när jag skruva med tummen och pekfingret:huvet , O det går inte och dra åt hårdare, aluminium!

SÅ, vad skall göras? Ideér?

Mvh Sturigast

Förstår inte riktigt.
Har du dragit sönder gängorna?
Stålskruv oxiderar fast i aluminium.
Kanske därför gamla fästet satt fast?
Finns det bara gängor, men du inte vågar dra så att det låser ordentligt, så räcker det väl med Loc-tites starka gänglåsning (kommer inte ihåg nummret, men har för mig att den är rödmärkt).
Annars går det hyfsat att limma metall med superlim (cyanolit).
Var bara förberedd och ha klart för dig vad du skall göra och hur grejorna skall sitta.
Limmet torkar fort!
Skall dock helst härda några timmar innan du belastar (med fartvind och så).
Eller:
Har du provat att borra?

nej jag tror att han inte får muttern å nypa i bultgängorna som sitter på hans nya speglar..

Förstår inte riktigt.
Har du dragit sönder gängorna?
Stålskruv oxiderar fast i aluminium.
Kanske därför gamla fästet satt fast?
Finns det bara gängor, men du inte vågar dra så att det låser ordentligt, så räcker det väl med Loc-tites starka gänglåsning (kommer inte ihåg nummret, men har för mig att den är rödmärkt).
Annars går det hyfsat att limma metall med superlim (cyanolit).
Var bara förberedd och ha klart för dig vad du skall göra och hur grejorna skall sitta.
Limmet torkar fort!
Skall dock helst härda några timmar innan du belastar (med fartvind och så).
Eller:
Har du provat att borra?

Borra vill jag helst inte göra, och nej jag har inte dragit sönder gängorna. Jag har inte tagit bort det gamla fästet, sitter ju två plattor på cbr1000 som man sätter backspeglar i med en insektsnyckel.

Och jag drar åt tills det tar stopp, alltså tills gängan på de nya tar i botten, dvs säga själva kåpan. Från början var ju de nya backspeglarna för långa, därför mätte jag upp hålet där de gamla (original) satt och sågade av de nya för att få rätt längd. Jag funderade också på Lock-tites men blir det verkligen "låst" då? har aldrig använt det förut??:va

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back