Backspeglar -- besiktning

upupreho

Ny medlem
Gick med
27 Feb 2007
Hoj
Suzuki GSXR 600 -98
Jag har en hoj från 1998 som jag har plockat bort backspeglarna på, kommer den att gå igenom besiktningen?
Hur petiga är de med reflexen bak?

Övergripande krav:

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

Tre- och fyrhjulig motorcykel med förarhytt eller slutet karosseri av 1969 eller senare års modell skall ha backspeglar som är så placerade att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken.

8 § Motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall med avseende på montering av backspeglar

1. uppfylla kraven i bilaga 3 till kapitel 4 i direktiv 97/24/EG (se 2 kap. 18 §), eller

2. uppfylla kraven i ECE-reglemente 81 (se 3 kap. 1 §).

Så 69-98 behöver inte ha backspeglar, men alla äldre och nyare måste? Låter konstigt. :va
Eller jag tolkade texten fel?

Du måste givetvis ha backspelgar. Och reflexen är de nog petiga med, beror på besiktningsmannen.

Texten som Kristian klistrade in fortsätter:

"9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §."

Eftersom hojen inte är typgodkänd med borttagna speglar ska du ska alltså uppfylla kraven i 10 §.

"10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida."

/Fredrik

Last edited:
Men måste ha backspeglar men det är inget som besiktningspersonalen bryr sig om på en hoj.
Jag har vid två olika tillfällen frågat besiktningspersonal om det och båda sa att det inte finns med på deras protokoll när dom provar hojar.
Lika lite som dom kollar däckdimension.
Reflexen däremot brukar dom va hårda på även polisen brukar va hårda på den.

Du måste givetvis ha backspelgar. Och reflexen är de nog petiga med, beror på besiktningsmannen.

Texten som Kristian klistrade in fortsätter:

"9 § Motorcykel som tagits i bruk före den 17 juni 1999 och är av 1985 eller senare års modell skall med avseende på montering av backspeglar

1. vara typgodkänd enligt direktiv 80/780/EEG (se 2 kap. 6 §),

2. vara typgodkänd enligt ECE-reglemente 81, eller

3. uppfylla kraven i 10 och 11 §§.

Motorcykel av 1984 eller tidigare års modell skall med avseende på montering av backspeglar uppfylla de tekniska kraven i 17 § (Trafiksäkerhetsverkets äldre bestämmelser om backspeglar).

Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell behöver endast uppfylla avsnitt 5 i 17 §."

Eftersom hojen inte är typgodkänd med borttagna speglar ska du ska alltså uppfylla kraven i 10 §.

"10 § Motorcykel skall ha backspeglar placerade och i sådant antal att vägen kan överblickas på en bredd av

1. minst 3,5 m på vardera sidan om fordonets mittlinje på ett avstånd av 20 m och bakåt, och

2. minst 4 m, räknat utåt från ett vertikalplan som är parallellt med fordonets mittlinje och som tangerar fordonets vänstra sida, på ett avstånd av 20 m och bakåt, mätt från backspegeln.

Om det på grund av fordonets konstruktion endast delvis eller inte alls går att uppfylla kraven i 1. skall fordonet ha ytterligare backspeglar så att motsvarande siktkrav som anges i första stycket 2. uppnås även i förhållande till fordonets högra sida."

/Fredrik

Vad kommer dom uppgifterna från? bilprovningen?

Last edited:

Vad står i paragraf 17 då?

Övergripande krav:

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar.

tror inte de där stämmer min 2001 cykel gick igenom besikningen förra sommarn utan problem utan speglar och med slipon allt inom ramarna för vad Svensk Bilprovning kräver i en besikning. vad de gnällde på att jag inte hade någon reflex under reg skyllten men jag fick åka å köpa en reflex på mekonomen mendans han besikta en Custom cykel undertiden.

tror inte de där stämmer min 2001 cykel gick igenom besikningen förra sommarn utan problem utan speglar och med slipon allt inom ramarna för vad Svensk Bilprovning kräver i en besikning. vad de gnällde på att jag inte hade någon reflex under reg skyllten men jag fick åka å köpa en reflex på mekonomen mendans han besikta en Custom cykel undertiden.

just precis.. Det är stor skillnad på vad dom kollar på besiktningen och vad som egentligen är lagligt.
Skulle bilprovningen kolla allt så skulle dom du behöva ritning på bilen/hojen och få hålla på i flera timmar per bil/hoj

Reglerna är ju närmast obegripliga. Det står t ex:

"Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar....
... Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken."

Så vad gäller för hojar tillverkade mellan 1968 och 1999?

Reglerna är ju närmast obegripliga. Det står t ex:

"Övergripande krav

7 § Tvåhjulig motorcykel som tagits i bruk den 17 juni 1999 eller senare skall ha minst två backspeglar....
... Motorcykel av 1968 eller tidigare års modell får vara utrustad med endast en backspegel, placerad så att föraren kan iaktta den bakomvarande trafiken."

Så vad gäller för hojar tillverkade mellan 1968 och 1999?

Se 9 § som jag klistrade in ovan. När man läser lagtext får man inte sluta mitt i...

Är det böter på plats ifall man saknar backspeglar? Hur mycket isf?

Kanske man kan komma iväg med det, ifall man säger att man välte hojen och speglarna är sönder, samt att man har beställt nya :D

Länken till vägverkets regler finns i en sticky här:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=189961

Men vägverkets föreskrifter säger ju ingenting om vad som kollas på besiktningen...
På bilprovningen kollar dom hojen/bilen är ok i säkerhet och miljö inte om den är helt i originalskick eller ej

Frågan var ju inte om man var tvungen att ha backspeglar utan om det går att besikta utan

och svaret till TS är fixa reflex, men skit i speglar

Men vägverkets föreskrifter säger ju ingenting om vad som kollas på besiktningen...
På bilprovningen kollar dom hojen/bilen är ok i säkerhet och miljö inte om den är helt i originalskick eller ej

Frågan var ju inte om man var tvungen att ha backspeglar utan om det går att besikta utan

och svaret till TS är fixa reflex, men skit i speglar

Helt rätt! inga krav alls på backspegler vid BP oavsett årsmodel,blir du stannat åv polisen då är det en annan femma:gnissla samma sak med vinterdäck på bilar 1,6mm blir godkänt åv BP polisen vill se minst 3mm

Jo det är sant, på min gsxr är det i stort sett bara tanken som är original och det är inga problem på bilprovningen. Men jag var övertygad om att backisar var ett krav - men det låter som jag har fel :brinnerup

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!