Backspegel på motard?

Jag är lite nyfiken på om ni har sett någon snygg lösning av backspegel på någon motard . Personligen tycker jag det ser rågay ut med stora uppstickande speglar. Men det borde ju finnas smarta uppfinnesrika lösningar på det problemet.

Men än så länge går det fet bort pga av estetiska skäl.

Show me some pics

Håller helt dig så här kommer min lösning....

Har monterat de minsta vidvinkelbackspeglarna från Biltema och dolt dem bakom styret så de inte syns, fungerar över förväntan och skulle inte köra utan igen, det är naturligtvis en kompromiss men jag har full koll på vad som ligger bakom.....

//Glenn

Bifogat

• Back1.JPG
    Back1.JPG
    31.6 KB · Visningar: 2,130
  • Back2.JPG
    Back2.JPG
    37.4 KB · Visningar: 1,789
Glenn K, hur har du fäst speglarna på styret?

Speglarna sitter på 2 st metallvinklar jag skruvade fast i skruvarna till Kopplings/broms hantaget, du ser dem på bild 2, speglarna fäster man med den dubbelhäftand tejpen som sitter bak på speglarna, sitter som f-n, skulle man "paja" speglarna köper man ju bara nya (9.90;).....

/Glenn

Har monterat de minsta vidvinkelbackspeglarna från Biltema och dolt dem bakom styret så de inte syns, fungerar över förväntan och skulle inte köra utan igen, det är naturligtvis en kompromiss men jag har full koll på vad som ligger bakom.....

//Glenn

Det där va ju riktigt nice! Får bli nått liknande för mig. Tack för tipset:tummenupp

Lyfter tråden då jag behöver minst en backspegel till min KTM.

Gillar de som är på bilden under. Har sett några intressanta lösningar i tråden på hemmafixade diton. Är det någon som har kör med de på bilden eller liknande så skriv hur de funkar eller hur ni gjort. Intressant!
Hur mycket ser man i dem?

Såg att man kunde beställa speglarna från USA, men de borde väl finnas att köpa i Europa också?
styrspegel.jpg

Ett annat alternativ är att köpa KTMs "racingspegel". Den kostar runt 230 kr och ser inte för tokig ut. Är det någon som har den monterad? Funkar den bra?
KTMR.jpg

Andra idéer eller tips?

/R

Last edited:
Gillar de som är på bilden under. Har sett några intressanta lösningar i tråden på hemmafixade diton. Är det någon som har kör med de på bilden eller liknande så skriv hur de funkar eller hur ni gjort. Intressant!
Hur mycket ser man i dem?

Såg att man kunde beställa speglarna från USA, men de borde väl finnas att köpa i Europa också?

De där ser ut som Dual Star spegeln jag länkat till i en tidigare post.
Mig veterligen finns de bara å få tag på i Staterna, jag köpte mina där iaf.
Funkar riktigt bra när man vant sig vid att titta under armarna istället för över.
Dock känns de inte direkt billiga i förhållande till utförande, verkar hålla riktigt bra trots plastighet.

Varit en massa strul å få tag i dem med enligt folk på amerikanska siter, Dual Star verkar inte direkt vara sugna på affärer många gånger.

Ett annat alternativ är att köpa KTMs "racingspegel". Den kostar runt 230 kr och ser inte för tokig ut. Är det någon som har den monterad? Funkar den bra?
/R

De där ser ut som Acerbis spegel, vibrerade som en kolibrivinge på min Husa iaf. Svårt att få den å sitta i inställt läge då kulleden inte orkade hålla emot vid vind och vibrationer.

Gillar Glenns lösning skarpt! :tummenupp

Behöver också hitta på något, så det lär bli en tripp till Biltema inom kort. Polaren kan nog bocka till några hållare också, så kanske det sitter ännu lite bättre och går att justera mera.

Finns backspeglar jag sett endel använda från Yamaha Aerox (moppen, lätt mc) som inte sticker upp så mkt från styret, går precis över barkbusterna nästan.

Last edited:
Gillar Glenns lösning skarpt! :tummenupp

Behöver också hitta på något, så det lär bli en tripp till Biltema inom kort. Polaren kan nog bocka till några hållare också, så kanske det sitter ännu lite bättre och går att justera mera.

På husan sitter de perfekt med hjälp av buntband (gjorde små hål i ovan- och undersidan av backspeglarna).

2del.jpg

//Glenn

Klockren lösning, man tackar o bugar för att man fick snylta den..:gnissla

Biltema nästa!

Eller vänta, det är väl bara jag som är beng!

Antar att det är Artikelnr 33-107 (Mått: 90 x 55 mm och självhäftande)?

Tänkte cykelavdelningen hehe, det här var ju dödvinkeln-dödare till bilbackspegel.

Jepp....

Speglarna fungerar dunder:tummenupp

Stefan anamade lösningen men placearade dem längre ut/ner vilket ger bättre sikt, plåtbiten ger även utryme för att ställa in speglarna.

Här är en bild på hans hoj

Bifogat

• Backspeglar s.JPG
    Backspeglar s.JPG
    80.1 KB · Visningar: 6,053
Är plåtvinkeln nå hemmabygge eller fanns det att köpa också ? har inte tillgång till nå järn :)

Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti