B-race 2006

Webspy skrev:
B-racen 04 var ju inte direkt fulla har jag för mig.
Oj, vi pratar om olika saker märker jag. Sorry, jag missförstod. Att ersätta Rookieklasserna i SM med B-race enligt modellen förra året tror inte jag heller på. Det blir för långt för för lite på flera banor.

Bingo skrev:
Oj, vi pratar om olika saker märker jag. Sorry, jag missförstod. Att ersätta Rookieklasserna i SM med B-race enligt modellen förra året tror inte jag heller på. Det blir för långt för för lite på flera banor.

Skulle B-rejsen försvinna från SM så finns det ju ett underlag med förare - då gäller det bara om att hitta bantid oxå!!

Webspy skrev:
Skulle B-rejsen försvinna från SM så finns det ju ett underlag med förare - då gäller det bara om att hitta bantid oxå!!
Haha, vad förvirrat det blev. Förutsättningen för mitt resonemang är just att B-racen försvinner från SM. Jo, det finns säkert många hinder på vägen men det finns det ju oavsett vad man företar sig. Finns bara efterfrågan så brukar problem kunna lösas.

Bingo skrev:
Haha, vad förvirrat det blev. Förutsättningen för mitt resonemang är just att B-racen försvinner från SM. Jo, det finns säkert många hinder på vägen men det finns det ju oavsett vad man företar sig. Finns bara efterfrågan så brukar problem kunna lösas.

Japp.

Vi får hoppas att allt blir till det bättre när dimman lättar!

Nu ska jag ut på krogen - Vem fan lägger en julfest på en måndag? Tur att det är fri sprit och en könsfördelning på 80-20 med fördel tjejerna.....

:fyllisar

Jag är positiv till B-race av följande anledningar.
* MER bantid.
* Mindre tid hemifrån.
* Lägre kostnader.
* Behöver inte ta ut lika mycket ledigt.

Det beror ju på vilken livssituation man är i. Jag som har familj vill vara borta så lite som möjligt och köra så mycket det går. Men det är ju annorlunda och olika för alla personer så olika arrangemang passar olika bra. Förvisso är man mer troligt rökt om man kraschar illa.
Dessutom vet jag attd et finns planer på ett tåvdagars B-race med kval och race både lördag och söndag med eventuellt cup-upplägg där bäst toalt vinner etc. Kan bli kanon!

Se möjligheterna och inte problemen!

Vi kommer KANSKE ev. att köra ett tvådagars B-race på Sviestad.
Vårt största problem är dock att få tag i funktionärer som vill ställa upp.

Därför vore det bra ifall alla som vill ha ett B-race också kunde försöka få tag i folk som kan hjälpa till.... :tummenupp

Chris Ash skrev:
Precis så tänker jag också, det är onödigt att gnälla över saker man gissar sig till ska hända.

Den dagen en lösning presenteras där inte Rookieklasserna är med så lovar jag att stämma upp i klagokören, riktigt ordentligt, men tills dess så är jag positiv till det här.

Men när beslutet redan är fattat så är det väl lite väl sent att "stämma upp i nån klagokör". Det är ju viktigt att visa vad vi tycker, och sätta fart på debattan innan något beslut ska tas, så man kan väga in våra åsikter i beslutet (eller köra över oss som man förmodligen kommer att göra....).

Webspy skrev:
Edit: 12 startande i R1000 på B-racet i okt
.......19 i R600
.......20 i 125-400
........9 i 125 STD

Så visst finns det folk som kör b-race. Men såååå fulla har dom inte varit - bara för att ta ett exempel.
Konstigt att det var dåligt underlag, den helgen kördes ERF på knudan om jag inte missminner mej. Dessutom ett KM på knudan på söndagen.

Macke skrev:
Men när beslutet redan är fattat så är det väl lite väl sent att "stämma upp i nån klagokör". Det är ju viktigt att visa vad vi tycker, och sätta fart på debattan innan något beslut ska tas, så man kan väga in våra åsikter i beslutet (eller köra över oss som man förmodligen kommer att göra....).

Hur ska jag kunna klaga på något utan att ha en aning om vad jag klagar på? Jag har bara skrivit att jag tror det kommer lösa sig och allt kommer bli bra för alla. När förslaget väl presenteras då först VET jag.

Blir det inte race_helger_ i form av 2-3 dagar så blir jag riktigt sned. En dag hinner man precis komma på plats, packa ur, krascha, laga och sen köra nått race med halvtändning för att man inte varit på plats tillräckligt länge.

Jag vill ha 3 dagar, jag vill ha träning, kval race på olika dagar, jag vill spendera kalla äckliga nätter i plåtiga skitbussar och svära åt allt.

Det är ingen stämning annars. Sug sug. Nu blev jag ännu mer bitter.

sege skrev:
Jag vill ha 3 dagar, jag vill ha träning, kval race på olika dagar, jag vill spendera kalla äckliga nätter i plåtiga skitbussar och svära åt allt.
Hell yä! Massor av allt och mest till mig! Fast skitnätterna i gribussen får du gärna behålla själv :hihi

Gustav O skrev:
Jag är positiv till B-race av följande anledningar.
* MER bantid.
* Mindre tid hemifrån.
* Lägre kostnader.
* Behöver inte ta ut lika mycket ledigt.

Se möjligheterna och inte problemen!

Först måste jag säga att det är bra fördelar du kommer med, och jag håller med dig i dem. Men nackdelar finns med som jag ser det:

* Ta bort oss från SM, mindre publik, ännu svårare med sponsorer osv.
* Mindre kunskap för oss förare, hur det än är så har A-förarna en del bra tips att komma med.
* Eventuellt dyrare, både för A och B förare, då det blir färre att dra lasset vid varje tillfälle.

Webspy skrev:
Midlanda och NRS har varit sugna länge på att anrdna en tävling så detta år kanske det är dax!
//A
Nej tyvärr blir det nog ingen RR-tävling på Mittsverigebanan under 2006. Men vi har diskuterat att anordna en SM-tävling 2007. Vi får se om det håller.

Ringde SVEMO idag för att kolla hur läget låg till. De hänvisade till Peter Sköld som förde diskussioner med supermotard gänget. Jag pratade med honom och han sade att till säsongen 2006 så finns inga planer på att kapa bort Rookie från SM. Men däremot så existerar planerna på detta och diskussionen pågår... så framöver.. 2007 eller längre fram så kanske Rookieklasserna är borta från SM. Till 2006 så kanske det blir så att supermotard också kör i SM serien tillsammans med alla oss andra Rookiesar och A-förare. I alla fall på de banor som har motardslinga/bana färdig.

KennethN skrev:
Ringde SVEMO idag för att kolla hur läget låg till. De hänvisade till Peter Sköld som förde diskussioner med supermotard gänget. Jag pratade med honom och han sade att till säsongen 2006 så finns inga planer på att kapa bort Rookie från SM. Men däremot så existerar planerna på detta och diskussionen pågår... så framöver.. 2007 eller längre fram så kanske Rookieklasserna är borta från SM. Till 2006 så kanske det blir så att supermotard också kör i SM serien tillsammans med alla oss andra Rookiesar och A-förare. I alla fall på de banor som har motardslinga/bana färdig.
Vad betyder då i så fall "Rookie"?? R600 och R1000 och 250SP (b-lic alltså) och och och... Eller betyder det alla B-licförare?

Ingen är väl dummare än att man fattar att om det ska in två supermoto-klasser så måste några andra bort. Så frågan är vilka det blir. Jag TROR att nån 600-klass blir kvar eftersom de övriga RR-klasserna med största säkerhet blir 125, 250 och NSBK. Verkar vettigast då att ha med en 600-klass för mångfaldens skull.
Vad tror ni?? Låter det logiskt?

Supermoto skrev:
Jag TROR att nån 600-klass blir kvar eftersom de övriga RR-klasserna med största säkerhet blir 125, 250 och NSBK. Verkar vettigast då att ha med en 600-klass för mångfaldens skull.
Det låter logiskt men frågan är vilken klass det skulle vara? STK600, STD600 försvinner väl helt, kommer ju köra med STCC och det går ju att fråga sig hur många som kommer ställa upp i SM deltävlingarna då?
Rookie600? Hur kommer Rookie1000 folket att reagera då?

Ja det låter helt logiskt att det blir 125R, 250R, STK600 ock NSBK i SM/SO.

De banor där det skulle vara aktuellt att ta in motard i RR-SM är väl Sviestad och Knutstorp där det idag finns en motardslinga redan.

Anderstorp t.ex skulle jag ha svårt att se var man skulle köra och jag tror inte att det är en rolig motardbana.

Supermoto skrev:
Vad betyder då i så fall "Rookie"?? R600 och R1000 och 250SP (b-lic alltså) och och och... Eller betyder det alla B-licförare?

Ingen är väl dummare än att man fattar att om det ska in två supermoto-klasser så måste några andra bort. Så frågan är vilka det blir. Jag TROR att nån 600-klass blir kvar eftersom de övriga RR-klasserna med största säkerhet blir 125, 250 och NSBK. Verkar vettigast då att ha med en 600-klass för mångfaldens skull.

Om Du nu har noll koll på vad RR är för något, tycker jag inte att Du skall sitta och spekulera i olika scenarier. Det skapar om möjligt bara ännu mer förvirring.
Det skapar bara ännu fler vild rykten bland dom som redan är helt förtvivlade. Kom igen när Du vet något konkret i stället.

6008pro skrev:
Om Du nu har noll koll på vad RR är för något, tycker jag inte att Du skall sitta och spekulera i olika scenarier. Det skapar om möjligt bara ännu mer förvirring.
Det skapar bara ännu fler vild rykten bland dom som redan är helt förtvivlade. Kom igen när Du vet något konkret i stället.
Det är ju en diskussion som förs och han framför sin åsikt, inget officiellt från SVEMO och inget beslut.
Dessutom vet han vilka klasser som är för Rookies men han undrade vad KennethN menade i sitt inlägg eftersom det är en omöjlighet att ha kvar alla klasser som kört i SM 2005 och dessutom lägga till Supermotard...

Magnus skrev:
Anderstorp t.ex skulle jag ha svårt att se var man skulle köra och jag tror inte att det är en rolig motardbana.
Finns en crossbana på innerplan vid gamla start och mål som skulle kunna användas.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing