B prövotiden går ut den andra maj, vågar man ta bort 25 kw strypningen?

  • Thread starter Thread starter H4
  • Start date Start date
Är det bara polisen du är orolig för så säger jag bort med strypningarna, liten risk att åka dit för det.
Försäkringsmässigt vet jag inte vad som händer om du vurpar, men det måsste ju finnas en viss risk att du inte blir fullt ersatt om ditt mixtrande uppdagas.

Bara polisen jag är rädd för.

Försäkringen är ju inga problem om man kraschar med den... bara att pilla dit strypningen igen.
 
kör med strypning... Vad händer om något händer och det upptäcks att strypningen inte finns? Jo, försäkringar gäller inte eftersom du faktiskt inte får framföra ett fordon som du inte har behörighet för. Det kan bli vääääldigt dyrt!

Trafiken gäller alltid, kan bli lite avdrag vid grov rattfylla eller grov vårdslöshet, har han inte råd med trafiken finns även TFF.
Ta bort den så hinner du tröttna på den du har innan säsongen är slut så har du köpt dig en ny till våren.
 
Bara polisen jag är rädd för.

Försäkringen är ju inga problem om man kraschar med den... bara att pilla dit strypningen igen.

Kan ju vara svårt att få hojen bärgad till intensivvårdsavdelningen +att det förmodligen är svårt att meka om man är uppspänd i gipsvagga.

Men som sagt jag säger bort med strypningarna, det betyder ju inte automatiskt att du kommer krascha.
 
Bort med skiten! Jag har inga planer på att köra strypt när jag får mitt A kort.

Hojen är strypt nu men det är under övningskörningen, sen när jag väl står där med kortet i handen så står hojen redo i garaget med 125 frustande ponnys under tanken:tummenupp :)

Efter som jag bara kör på halvförsäkring så är den biten rätt så oviktig, eftersom trafiken alltid gäller och hojen är försäkrad på fulleffekt:gnissla

Kan dock hända att det blir någon slags mekanisk strypning av t.ex. gashandtaget, för farsans skull. Han är så orolig.


Kom ihåg att det är din hjärna som styr handen, som styr gasrullen, som bestämmer hastigheten:tummenupp
 
Det skulle vara intressant att höra från er som är 18 idag, säg om 15 år sisådär - om ni tycker ni var lämpade att spaka motorcyklar med 100+ pållar som ny i trafiken, och färska på motorcykel.
Det finns en anledning till varför det är som det är, och att det är en fallande skala på prissättning av försäkringspremier sett mot ålder på den som försäkrar...

Sättet som de flesta väljer att bemöta sunt förnuft med "skiter väl jag i, klart jag klarar av att köra min båge ostrypt, jag är ju odödlig och medfödd expert på det här, klart man kan ta att vara av med kortet bara jag får tillbaka det, och försäkringen skiter jag i, trafikdelen gäller ju oavsett" - bevisar ju bara att unga män kanske inte tänker hela vägen, vilket är hela problemet.

Så är det bara, man är inte färdigutvecklad, det fungerar så, och kommer alltid göra det.

Impulskontroller, stå emot grupptryck (vilket har med självförtroende att göra), riskbedömning och erfarenhet - alla saker som kommer med åren.

Ni förstår säkert om en 10 år eller så - eller så hamnar ni (förhoppningsvis inte) i en otäck situation och får i bästa fall bara en gedigen tankeställare.

/J
 
Det snabba och moraliska svaret är att du inte ska ta bort strypningen.
Just grejen med begränsade A-kort för unga/oerfarna förare är en av dom ganska få saker som kommer från VV som jag faktiskt tycker är bra.

Det kan bli strul med försäkringar i form av sänkt ersättning om det händer något eller i värsta fall att försäkringsbolaget pyntar ut och sedan kräver dig på pengar eftersom du kört ett fordon du inte har behörighet för.

Bötesbeloppen har ju höjts avsevärt för inte så länge sedan så det kan kosta en del i böter om du skulle åka dit i en kontroll och har turen att få behålla körkortet.
Har du lite otur så blir körkortet indraget som grädde på moset. Det beror ju lite på hur länsstyrelsen bedömer det. Dom flesta som åker dit på olovlig körning får behålla sitt körkort men det är ju ingen garanti. Det görs ju en bedömning från fall till fall så det beror ju på omständigheterna vid det aktuella tillfället och om dom har en bra eller dålig dag när dom beslutar om just ditt körkort.

Dessutom tror jag faktiskt att det är nyttigt att köra ett tag strypt och bli säker på hojen innan man plockar pluggarna. Tyvärr är vi killar ofta inte utrustade med tillräckligt med omdöme och insikt om vår egen dödlighet när vi är i 20-årsåldern för att köra en ostrypt plastraket på ett säkert sätt.
Hade jag fått köra ostrypt sporthoj när jag var 20 vågar jag lova att sannolikheten för att jag skulle överlevt till idag är ganska liten.
Bara för att man i andra länder fortfarande har lagar som gör att man får sätta sig på en hoj och köra hur som helst så innebär det inte att deras sätt är det rätta.

Men i slutändan handlar det ändå om att det är du som ska fatta beslutet.
Överväg fördelar och nackdelar och kom fram till om du anser att det är värt riskerna eller inte. Det handlar ju inte bara om ekonomiska risker eller polisen. Oavsett vad folk säger så är det också en fråga om livet. För har man mer effekt kommer man i 99 fall av 100 att köra lite fortare även om det i slutändan är gashanden som reglerar hastigheten.
 
om ni tycker ni var lämpade att spaka motorcyklar med 100+ pållar som ny i trafiken, och färska på motorcykel.

Sen finns ju vi som först kört moppe(ej trimmad) i 1 år sedan 125a i 2 år inann vi går på större hoj. Det räcker för mig som "invänjning" i trafiken:tummenupp Jag är varken ny i trafiken eller färsk på hoj.

Sen finns även vi som inte tror att vi är odödliga och som har varit med om att kompisar har avlidit på grund av "för" hög hastighet på hoj. Då får man sig en tankeställare.
Väljer man sina ställen och kör med huvudet så minskar riskerna för olyckor dramatiskt.


Min åsikt, ni får gärna tycka att jag är för ung för att förstå men då förstår ni inte själva.
 
Det skulle vara intressant att höra från er som är 18 idag, säg om 15 år sisådär - om ni tycker ni var lämpade att spaka motorcyklar med 100+ pållar som ny i trafiken, och färska på motorcykel.
Det finns en anledning till varför det är som det är, och att det är en fallande skala på prissättning av försäkringspremier sett mot ålder på den som försäkrar...

Sättet som de flesta väljer att bemöta sunt förnuft med "skiter väl jag i, klart jag klarar av att köra min båge ostrypt, jag är ju odödlig och medfödd expert på det här, klart man kan ta att vara av med kortet bara jag får tillbaka det, och försäkringen skiter jag i, trafikdelen gäller ju oavsett" - bevisar ju bara att unga män kanske inte tänker hela vägen, vilket är hela problemet.

Så är det bara, man är inte färdigutvecklad, det fungerar så, och kommer alltid göra det.

Impulskontroller, stå emot grupptryck (vilket har med självförtroende att göra), riskbedömning och erfarenhet - alla saker som kommer med åren.

Ni förstår säkert om en 10 år eller så - eller så hamnar ni (förhoppningsvis inte) i en otäck situation och får i bästa fall bara en gedigen tankeställare.

/J
:fakta Word! :tummenupp

Om du överväger att köra ostrypt visar det att du inte är tillräcklig mogen och har en för outvecklad bedömningsförmågan för att köra en tung mc. :rolleyes:
 
Du kommer höja min försäkringspremie när du strypt av och vurpat. PMa för bankkontonummer så du kan sätta in mellanskillnaden.

Tänk inte bara på dig, risken att du skadar någon annan är större när du strypt av också!
 
Polaren vart av med kortet för att ha gjort en dålig omkörning...
Polisen hävdade vårdslöshet i trafik. Gick säkert att överklaga men polaren
gick så snällt med på det hela och fick ta om kortet... Så myt eller ej?

Detta var dock 10 år sedan ca.

Först måste du ha gjort något som ger straffet indraget körkort. Det är en seglivad myt att man blir av med kortet för i princip vad som helst under prövotiden vilket inte är sant.

Du gör dig skyldig till olovlig körning när du kör ostrypt. Vilket straff det ger vet jag inte, gissar dagsböter.

Kolla om hojen är försäkrad för 25kw eller ostrypt, för det är ju inte förmildrande att köra både olovligt och oförsäkrat...
 
Om du överväger att köra ostrypt visar det att du inte är tillräcklig mogen och har en för outvecklad bedömningsförmågan för att köra en tung mc. :rolleyes:

eller så har han bara ett normalt beteende, vem fan vill inte ha mer ös i maskineriet

Du kommer höja min försäkringspremie när du strypt av och vurpat. PMa för bankkontonummer så du kan sätta in mellanskillnaden.

meeeh pluppe :såjaponken
Du kan få fyra spänn av mig om det gör dig gladare :tummenupp

----------------------------------------------------
En annan sak till alla vuxna människor. Låt unga få vara unga, tråkiga kan de få bli senare i livet när de blivit lika gamla som oss! :D
 
Last edited:
Sen finns ju vi som först kört moppe(ej trimmad) i 1 år sedan 125a i 2 år inann vi går på större hoj. Det räcker för mig som "invänjning" i trafiken:tummenupp Jag är varken ny i trafiken eller färsk på hoj.

Men du får även tänka på att det är lite skillnad att gå från 11(?) hk till 125 hk:pannkyss
 
Nej, men då är jag för omogen för att köra mc.

Det är lite det som hela grejen går ut på, att bli en femåring så fort hjälmen åker på.
Ta bort strypningarna och ha kul, du behöver inte bomba satan på 30-väg för det.
Och se till att rasta av dig på bana så fort du kan!
 
Bort med den, risken för att torksa på att köra o-strypt måste vara astronomiskt liten.
Jag hade aldrig i strypning sen första dagen o har det ejj nu heller.
 
Men du får även tänka på att det är lite skillnad att gå från 11(?) hk till 125 hk:pannkyss

14,9:fakta

Som jag skrev tidigare så är det fortfarande gashanden som styr hastigheten:tummenupp Kan man behärska sig så är det ju inga problem med det.
Sen så räknar jag övningskörningen med 25kW som en del av processen, vänja sig vid 25kW, tröttna, ta kort, strypa av:tummenupp
 
Jag skulle ha tagit bort strypningen och kört med insidan av huvudet. Klart det finns ställen där man kan ha roligare utan strypning, gäller bara att välja sina platser. Dock börjar jag närma mig 30-strecket. Detta ger mig fördelar vad gäller självkännedom och förnuft i trafik jämfört med hur jag var som 20 åring...

Sen får du väga för- och nackdelar mot varandra..
Fördelar:
- Det är roligare utan strypning

Nackdelar:
- Böter är inte roligt
- Indraget kk är ännu värre (som jag förstod det gick det inte som på räls för dig att ta kortet). Hur skulle det kännas om du behövde göra om det!?
- Värsta scenario är väl att du skadar dig själv och/eller andra..

Skall nämnas att jag håller på med kortet och övningskör på en R1.. :yoparty
Har inte varit över 8k varv än. Onekligen skulle det vara skoj, detta VET jag.
Men jag VET också det är alldeles för mycket maskin för mig. Alltså kör jag den som skolans cb750 ungefär :D Men det är ju bara bra för cheyer hinner se mig och kommer ofta fram för att fråga: ligga? :tuttar

Oj nu blev detta långt jue...
Summan av kardemumman: Du känner dig själv bäst och vet nu iom denna tråd alla möjliga negativa konsekvenser av en eventuell strypbortagning..
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top