B-kort imorrn....

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Hoj
R1-04 race/banhoj
Ska köra upp för fyrhjulig soffgrupp, e sketnervös då det inte känns helt 100, ligger mer på 85,5....
Skulle behöva lite lyckönskiningar då jag ska lotsa runt det otympliga åbäket i malmö imorrn.
(ps måste fixa det annars blir jag den siste i kompisgänget som tar det, sista polaren kör upp på torsdag.)
Nån som har nått tips på grejer som kan va bra att veta iom att vägverket vill att man ska köra helt j*vla övertydligt?

ViktorW. skrev:
Ska köra upp för fyrhjulig soffgrupp, e sketnervös då det inte känns helt 100, ligger mer på 85,5....
Skulle behöva lite lyckönskiningar då jag ska lotsa runt det otympliga åbäket i malmö imorrn.
(ps måste fixa det annars blir jag den siste i kompisgänget som tar det, sista polaren kör upp på torsdag.)
Nån som har nått tips på grejer som kan va bra att veta iom att vägverket vill att man ska köra helt j*vla övertydligt?

Håll händerna rätt på ratten, kolla i speglarna tydligt..inte bara glutta lite..
Sedan är det livsviktigt att kolla alla gångbanor osv...(sånt borde du kunna)
annars kuggas du direkt och får åka hem..

Känner du dig hundra ute i trafiken innan du fått ditt körkort, så ska du nog inte ha ett heller.

Nej men seriöst ta det lugnt bara och visa att du är säker på det du gör så kommer det nog att gå bra.

1. Visa tydligt att du kollar i speglar och döda vinkeln.
2. Planera körningen för varje ny gata du kör in på.
3. Håll händerna på ratten.

Tänk på att du alltid ska hinna bromsa för framförvarande hinder/uppkommande hinder. Och sätt inte handen bakom passagerarstolen när du ska backa, även om det är mycket enklare.
Håll avstånd, kör planerat, tänk alltid några meter i förväg så du inte gör något förhastat.
Skyltar och sånt kommer du klara av galant, det är just den planerade körningen som jag tror ger ett bättre intryck.
Och nu när det är halt ute (det är väl snö där nere också?) så måste du tänka på att du ska hinna bromsa utan att låsa upp hjulen när du kommer fram till ett stopp.

1. Kolla döda vinklar när du byter körfält, i korsningar, backar etc. MYCKET VIKTIGT!!

2. Planera din körning. Säger han att ni ska vänster efter nästa korsning så lägg dig till vänster direkt efter. Kan du inte planera körningen och ger ett osäkert intryck så kuggar dom dig nästan direkt.

3. Uppsikt i allmänhet är väldigt viktigt, speciellt att kika längs trottoar efter folk som tänker gå över ett övergångsställe etc. Var bromsberedd inför dessa också och visa att du är handlingsberedd.

Kommer säkert gå kanon! Förjävla kul med körkort för övrigt! :tummenupp

Det är tillåtet och köra fel, så skulle du köra fel så visa att det var en gångs grej och lägg det bakom dig, tänk framåt, och hållhastigheten, gör ingen duma omkörningar, köra om i skymd kurva eller så, kör sen som du brukar, var bestämd när du gasar upp i hastighet så gasa upp snabbt i den hastighet som är angiven, kolla alltid i backspegeln när du kör ut på en ny väg, och inspektören kommer inte att försöka lura in dig på vägar där du inte får köra eller Så, håll avstånd till bilen framför, tänk på att du skall kunna stanna på den sträcka som du ser, ser du bara ett par meter så anpassa farten, ha mycket uppsikt runtomkring också, om du åker på och backa så sätt armen bakom andra stolen och kolla långt bakåt, försök hitta ett riktmärke som du kan använda så att du märker ifall du vinglar eller så, och tillslut, kör med vett och lycka till.

Jonathan skrev:
2. Planera din körning. Säger han att ni ska vänster efter nästa korsning så lägg dig till vänster direkt efter. Kan du inte planera körningen och ger ett osäkert intryck så kuggar dom dig nästan direkt.

Hade jag kört som du hade sagt så hade jag kuggat :) Han sa att jag skulle svänga nästa vänster men det var givetvis en enkelriktad gata mot mitt håll så det var bara att åka vidare till nästa. Tror en del har kuggat där....

Dee_cati skrev:
Hade jag kört som du hade sagt så hade jag kuggat :) Han sa att jag skulle svänga nästa vänster men det var givetvis en enkelriktad gata mot mitt håll så det var bara att åka vidare till nästa. Tror en del har kuggat där....

Hmm, mjaa. Nuförtiden (vet ej när du tog kk?) så får inte lärarna anvisa en elev till en enkelriktad gata (som trafiken går mot en givetvis). Så fick jag lära mig iaf.

Det dom säger är ju nåt i stil med " sväng nästa lämpliga vänster ".

Ta det lugnt och slappna av (lättare sagt än gjort :) )

Skulle du köra fel, få inte panik! Visa istället att du är en hejjare på att vända trafiksäkert och gör en snygg vändning.

Glöm inte att ställa in backspeglarna när du sätter dig i bilen, även om de redan är bra inställda så kan du moja lite med dem ändå så att inspektören ser att du vet att de finns där.

Tänk på att använda handbromsen mycket om det är halt (kräver framhjulsdrift dock) :tomten

Last edited:
Jonathan skrev:
Hmm, mjaa. Nuförtiden (vet ej när du tog kk?) så får inte lärarna anvisa en elev till en enkelriktad gata (som trafiken går mot en givetvis). Så fick jag lära mig iaf.

Det dom säger är ju nåt i stil med " sväng nästa lämpliga vänster ".

Han lurade inte in mig där, det var en kuggdel. Han sa "sväng nästa vänster" och det är ju samma sak som att säga "sväng nästa lämpliga vänster". Iofs så var han lite lurig för övrigt också den gubben, mestadels för att jag körde upp privat kändes det som.

Lycka till idag! :tummenupp
Vädret är ju tyvärr inte det bästa här idag men ta det bara lugnt så går det säkert bra.

Alla uppkörningskontrollanter blir impade av en rejäl handbromssväng, eller vänsterbromsning, gärna en 360. Visa att du inte är osäker i höga farter eller för att det är halt genom att ta kurvorna med ställ.

supernaut skrev:
Alla uppkörningskontrollanter blir impade av en rejäl handbromssväng, eller vänsterbromsning, gärna en 360. Visa att du inte är osäker i höga farter eller för att det är halt genom att ta kurvorna med ställ.
har tränat hela helgen på att lägga mysiga bredsladdar genom rondeller, blir han inte imponerad av min körskicklighet då så vet jag inte vad som hjälper.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg