B-king spänningsfall på batteri / FI-lampa / diagnosverktyg

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Jag har en Suzuki B-king 2008 med Powercommander 5 och Yoshimuraslipon och har stött på lite patrull och tänkte kolla vad ni tänker. För en tid sedan så var jag ute och körde, när jag stannade och skulle starta hojen så orkade batteriet inte starta hojen och jag fick leda hojen hem. Misstänkte att batteriet börjat spöka trots att det bara var 3 år gammalt och dessutom ett Yuasa batteri (Jag har alltid haft goda erfarenheter av Yuasa batterier). Satte batteriet på underhållningsladdning över natten och dagen efter så kopplade jag in batteriet. Jag mätte spänningen och det såg bra ut och när jag hade motorn igång så fick batteriet laddning som det skulle. Efter en stund så hände det igen, batteriet orkade inte starta hojen och spänningen rasade ner till typ 6-7 Volt när jag tryckte på startknappen. Nu var det klart, batteriet har gjort sitt så jag köpte ett nytt Yuasa batteri.

I samband med detta äventyr så började FI lampan att lysa, när jag kollar i dealer mode så får jag felkod –C00. Efter att kollat i dealer mode så försvinner FI-lampan, då är allt frid och fröjd kan man tycka, men efter att jag startat och stängt av motorn några gånger alternativt kört hojen några gånger så tänds FI-lampan igen. Kan tillägga att hojen fungerar precis hur bra som helst och det nya batteriet fungerar utmärkt och laddar som det ska, men jag vill såklart inte köra runt med en FI-lampa som lyser. Vad jag förstått det som så kan ECU ha lagrade fel som måste kopplas bort med ett diagnosverktyg, jag fick ju ett spänningsfall på batteriet som antagligen ställt till nått i systemet.

Ska jag köpa ett diagnosverktyg eller finns det något annat jag kan göra? Om jag ska köpa ett diagnosverktyg, vilket rekommenderar ni? Kan denna vara något? https://www.storm-motor.fi/sv/yleis...t/muut-mittarit/mittarit/healtech-obd-suzuki/

Tacksam för alla idéer :)

Har haft den här typen av fel på Triumph Sprint RS.
Försvann efter tror jag tre kallstarter utan fel.
Så har du tur så försvinner tänd FI-lampa av sig själv.
Annars reflektioner:
Citat:
För en tid sedan så var jag ute och körde, när jag stannade och skulle starta hojen så orkade batteriet inte starta hojen och jag fick leda hojen hem.
Slut Citat
Batteriet startade alltså hojen (dvs friskt batteri) och några timmar senare startar inte hojen.
Batteriet skulle alltså gå från friskt till dött på några timmar.
För mig låter inte det här normalt. Min erfarenhet av att kass batteri upptäcks när hojen stått ett tag (dagar, veckor) och hojen inte startar. Det går inte att köra hemifrån.
"För en tid sedan så var jag ute och körde, när jag stannade och skulle starta hojen så orkade batteriet inte starta hojen och jag fick leda hojen hem."
är ett typexempel på en hoj där laddningen inte fungerat. Hade laddningen fungerat hade batteriet varit laddat och hojen skulle startat. Nu skriver du att laddningen fungerar så hur vet du att laddningen fungerar ?
På min GSX1300R är batterispänningen med motorn igång 14,3 Volt med ½-ljus, med Helljus även med motorn på tomgång. Och batterispänningen är 14,3 Volt även när jag är ute och kör med hojen. Har dragit kabel från batteriet till ett 12V-uttag (Cigguttag) vid styret. Och med en Voltmeter för 12V-uttag sett att spänningen ligger på 14,3 Volt hela tiden under körning.
Min 2008 Suzuki fick för några år sedan en "återkallelse" från Suzuki på batteriregulatorn #. Har det varit samma på din B-king ?
# Bara lämna in GSX1300R efter kontaktat lokal Suzukirepresentant för få tid för bytet och hämta den nästa dag med ny laddningsregulator-likriktare. Jag betalade inget till firman som bytt regulatorn.
Jag har en misstanke att laddningen på din hoj upphör vid högre varvtal eller när regulatorn blir varm. Enda sätt upptäcka det är en voltmeter som visar batterispänningen när du är ute och kör.

Last edited:
@Comeback Tack för svaret, har inte provat att kolla laddningen under körning, men tack för tipset. Batteriet håller 12.8V med motorn av och 14V med motorn igång. Mig veterligen så är regulatorn original och jag har haft hojen väldigt länge, jag kände inte till att det fanns en återkallelse på detta. Du kan vara helt rätt på spåren! Fick du återkallelsen på posten bara? Jag fick ingen återkallelse i alla fall.

@Comeback Tack för svaret, har inte provat att kolla laddningen under körning, men tack för tipset. Batteriet håller 12.8V med motorn av och 14V med motorn igång. Mig veterligen så är regulatorn original och jag har haft hojen väldigt länge, jag kände inte till att det fanns en återkallelse på detta. Du kan vara helt rätt på spåren! Fick du återkallelsen på posten bara? Jag fick ingen återkallelse i alla fall.
Det kanske inte har samma regulator på B-king som GSX1300R ?
GSX1300R regulator-likriktare sitter under svingen framför bakhjulet.
Det verkar som B-King kom ett år före GSX1300R 2008 version Generation 2 av Hayabusa.
Jag kan lägga till att jag haft exakt det här problemet med fel på laddningsregulatorn.
Jag hade inte kört hoj sedan 1960-talet när jag köpte SV650S 2009. Inga problem med laddning till en vänlig man påpekade jag glömt tända ½-ljuset. (Trodde det var AUTO som på bil 2009) Så jag tände ½-ljuset. Och höll inte på att komma hem för den gick inte igång efter jag stannat vid Aeroseum nån mil hemifrån. Fick till slut igång den och kom hem. Bytte till nytt batteri. Hjälpte inte. Den laddade hemma med ljuset tänt ca 13,5 Volt vad jag minns. Dom ska ladda över 14 volt. Så det blev ny laddningsregulator-likriktare och så var det löst. Alternativ till kass laddningsregulator är glappkontakt någonstans, Dra isär och sätt ihop kontakterna. Kan ta bort oxider som hindra strömmen.
Annars är väl mäta batterispänningen när man är ute och kör enklaste sättet konstatera om den laddar som den ska.

Last edited:
På den B-King jag hade var det en återkallelse på laddningsregulatorn. Vill minnas att den som skulle ersättas överhettade.
Har du möjlighet att se om bytet är gjort?

Min likriktare/regulator sitter också under svingen framför bakhjulet. Idag är det första gången som jag har kontrollerat laddningen på batteriet på en mc under körning, detta genom att tejpa fast en voltmätare på tanklocket haha! Tack för tipset Comeback! Den låg på drygt 14 Volt under körning och som mest 14.3 Volt. Så just idag såg det ju bra ut, men det kan ju vara ett intermittent fel som kommer och går. Det gjordes en "General No. 111 Safety Recall Campaign Rectifier Replacement, dated 2/25/2011" sedan gjordes en till "Safety Recall Campaign Rectifier Replacement (updated 1/29/2016)" Jag har kontaktat Suzuki gällande detta och får svar under nästa vecka så får vi se hur det går. Har kollat på regulatorn men hittar ingen beteckning på den. Jag hade hojen 2016 i alla fall så i min ägo har den senaste återkallningen inte genomförts i alla fall. Jag borde ju fått brev om detta hem, då hade jag bytt direkt. För ett par år sedan så fick jag be om starthjälp efter att jag tankat och hojen inte orkade starta, bytte batteriet då och det batteriet fick jag byta i år då hojen inte orkade starta plötsligt efter att ha varit ute och kört och jag fick leda hojen hem. Så mycket tyder på att det är regulatorn som spökar.

Min likriktare/regulator sitter också under svingen framför bakhjulet. Idag är det första gången som jag har kontrollerat laddningen på batteriet på en mc under körning, detta genom att tejpa fast en voltmätare på tanklocket haha! Tack för tipset Comeback! Den låg på drygt 14 Volt under körning och som mest 14.3 Volt. Så just idag såg det ju bra ut, men det kan ju vara ett intermittent fel som kommer och går. Det gjordes en "General No. 111 Safety Recall Campaign Rectifier Replacement, dated 2/25/2011" sedan gjordes en till "Safety Recall Campaign Rectifier Replacement (updated 1/29/2016)" Jag har kontaktat Suzuki gällande detta och får svar under nästa vecka så får vi se hur det går. Har kollat på regulatorn men hittar ingen beteckning på den. Jag hade hojen 2016 i alla fall så i min ägo har den senaste återkallningen inte genomförts i alla fall. Jag borde ju fått brev om detta hem, då hade jag bytt direkt. För ett par år sedan så fick jag be om starthjälp efter att jag tankat och hojen inte orkade starta, bytte batteriet då och det batteriet fick jag byta i år då hojen inte orkade starta plötsligt efter att ha varit ute och kört och jag fick leda hojen hem. Så mycket tyder på att det är regulatorn som spökar.
Det där är förmodligen gamla generationens laddningsregulator, dvs innan det blev std med MOSFET-typen.

Köp en begagnad original Shindengen FH020BA eller FH020AA, den behöver inte sitta i någon fartvind och är mindre till storleken.

Jag har en från en nyare GSXR 1000 på min Busa Gen 1.

Köp inga kopior eller sk "replacements "

Placering undersida av svingen framför bakhjulet är
väl inte smartaste stället för en elpryl:va
Beror väl på kvaliten(?).På min GSX1300R 2008 har den aldrig krånglat varken original eller den nya efter "Recall" under 4800mil sammanlagt. Bra kylning, mycket stor kylfläns är det.

Last edited:
Suzuki kom uppenbarligen på det lite senare eftersom de flyttade den till vänstra sidan och upptill vid motorn istället. Som jag är lite halvt tveksam till om det är så väldigt bra när man parkerar mc'n med svinhet motor, men det är bara en tanke...

Vid körning är det nog optimalt.

Har inte kikat vart de har satt den på exempelvis generation 3 Hayabusa, men det är garanterat en MOSFET-typ på den.
(Mindre till storleken)

Last edited:
-C00 är väl inte ens en felkod, det betyder väl att TPS står som den ska (förutsatt att du har 4000rpm om jag inte missminner mig och att det är samma varvtal på B-king) och att du inte har några felkoder.

-C00 är väl inte ens en felkod, det betyder väl att TPS står som den ska (förutsatt att du har 4000rpm om jag inte missminner mig och att det är samma varvtal på B-king) och att du inte har några felkoder.
Precis, -C00 betyder att det inte finns några och det vågar jag säga gäller alla modeller.

Felkoderna raderas också varje gång batteriet kopplas ur. Och det kan säkert hända även om spänningen blir för låg.

Minustecknet (-00) ska vara på mitten vid tomgångsvarv 1100rpm ungefär.

Verkar osannolikt att FI-lampan tänds och sedan inte visar några koder om nu ECUn inte nollas pga något glapp eller liknande.

Last edited:
Den sitter ganska skyddat, inget sprut från bakhjulet (det går bakåt och upp i stänkskärm under sadeln) och på min skyddar en plastbit underifrån (kåpbit).
Det finns hojmodeller med regulatorn lågt framför motorn precis i riktning för sprutet från framhjulet (HD) men det är kanske ett riktigt dåligt exempel på placering.
På SV650S satt den under kåpan under sadeln till höger och dog, antagligen värmedöden.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg