B&K på Rörken gratis?

robeen

jag har en egen bana i stan
Gick med
8 Mar 2005
Ort
Stockholm
Hoj
K1200R
Kollade precis på www.bankorning.com där det står att b&k på rörken kostar 0kr.

Vill minnas att jag betalade 200kr sist eller vad det var.. är det gratis om man är med i SMC kanske ??
 
Att kalla det B&K är kanske att ta i.... Men det beror väl på vad man lägger i orden. Gratis är det för medlemmar i SMC Uppsala om jag inte minns fel, vi övriga betalar...
 
Last edited:
Det är inte gratis, Det kostar 100:-
Om du är med SMC Uppsala eller en smc Uppsala
anknyten klubb så betalar smc uppsala din anvgift!
Men 100 kr är billigt för att köra där, det är askul!

Dock så hade jag mindre kul för 3v sedan då jag
körde där och bröt högerbenet och högerfoten :tummenner
 
Galne Dansken skrev:
Öhhh, va menar du med det?
Broms?

Resten av meningen var förresten "Men det beror väl på vad man lägger i orden". Det betyder att jag inte nödvändigtvis vill kalla några timmar per kväll för broms- och kurv-kurs men det är fritt fram för andra att göra det.

Jag trodde dessutom felaktigt att det var 200.- innan jag blev rättad :kocko
 
Last edited:
Jåke skrev:
1. Broms?
...
2. jag inte nödvändigtvis vill kalla några timmar per kväll för broms- och kurv-kurs men det är fritt fram för andra att göra det.

1. Jag ä ju bara en gammal grinibg BMW gubbe - men, fjuttar jag på lite på rakan går Bumsen 120 -130, och så snabbt kan jag inte köra om i 180 böjen som kommer - sålunda bromsar jag det bäste jag har lärd! Det händer i övrigt för min del (om jag fjuttar på) i totalt 6 kurvor på banan!
Med en cirka 16 varv per pas, som det är 4 av på en kväll - har jag altså 384 bevista planerade aktiva bromsningar på en kväll.
Med förre året aktivitet vart jag väl var på RÖRKEN vid ca. 25 tillfällen har jag altså övad mina bromsningar 9.600 gångar.

Men, kanske du menar att bromsövning kun är att räkna med när man bromsar tikll stilla stående?

2. Ja, för att nått ska ku kalles en kurs ska det väl ta lång tid? Några timmer här och där kan inte vara en kurs :va Tiden mellom körningar vart man tänker och funderar , tar råd av andra på f. ex. sporthoj - är kanske inte lärorikt? Jag är övertyget om att det är bra - och man kommer på kursen varje vecka med nytänding - forberett och motiverad för att bli bättra!

Förre året hade vi kursister som spenderade 64 timmar på kurs på Rörken. Vart kan man göra det annanstans i MC Sverige på samma kurs???


Hoppas jag fick gett ett helhelts bild....
 
Bra dansken :tummenupp

Konstig att alla som är där och kör tycker att det är kul och de som aldrig vågar sig dit, ingen nämnd ingen glömd, ska förlöjliga det hela.
 
Galne Dansken skrev:
Men, kanske du menar att bromsövning kun är att räkna med när man bromsar tikll stilla stående?

Hoppas jag fick gett ett helhelts bild....
Jag menar ingenting, det var ogenomtänkt och opåkallat. Varken mina kommentarer eller din utmärkta förklaring har med tråden att göra och var strängt taget inte ens nödvändiga... :död
 
Last edited:
Har helt missat detta tyvärr..
Sidan är nu uppdaterad iaf..
Tackar för påpekandet! :tummenupp

robeen skrev:
Kollade precis på www.bankorning.com där det står att b&k på rörken kostar 0kr.

Vill minnas att jag betalade 200kr sist eller vad det var.. är det gratis om man är med i SMC kanske ??
 
Som sagt...även av mig, en gammal stel gubbe, Rörken är otroligt bra.
Ger absolut mest KPK (Kompetenshöjning Per Krona) oavsett färdighetsgrad innan.
Kompetenta instruktörer, prestigelöst, och många tips från alla som brukar vara där.

Toktrevligt, och jag uppskattar det som bara den! (Även om jag får skäll för jag hasar runt i samma hastighet som inlandsisen* av Sandstream!) ;)

*hamnade i snabb grupp en gång!
 
Rörkenkörningarna är toppen men inte kan man väl kalla det för en "kurs"? Det som SMC-SKåne kör är ju en riktig B&K-kurs. Har det ändrats på Rörken sedan jag körde där och det är en mer kursbetonad aktivitet eller anser ni att genomgången alla måste gå är en kurs?
Det rä jättebra aktivitet på alla vis och man lär sig mycket men jag tycker man bör kalla saker vid sitt rätta namn.
 
Gustav O skrev:
Rörkenkörningarna är toppen men inte kan man väl kalla det för en "kurs"? Det som SMC-SKåne kör är ju en riktig B&K-kurs. Har det ändrats på Rörken sedan jag körde där och det är en mer kursbetonad aktivitet eller anser ni att genomgången alla måste gå är en kurs?
Det rä jättebra aktivitet på alla vis och man lär sig mycket men jag tycker man bör kalla saker vid sitt rätta namn.
Vet inte när du var där sist men jag är en flitig besökare och skulle vilja kalla det för kurs.

Det finns ett stort antal duktiga instruktörer som dels tar tag i folk ute på banan, pratar med dem, kör bakom, kör framför osv för att visa.
I "nybörjargrupperna" brukar det vara samling efter varje pass med en genomgång.

Man får lära sig rätt tekniker för kurvtagning och bromsning både i teori och praktik vilket för mig är lika med en kurs!
 
sandstream skrev:
Vet inte när du var där sist men jag är en flitig besökare och skulle vilja kalla det för kurs.

Det finns ett stort antal duktiga instruktörer som dels tar tag i folk ute på banan, pratar med dem, kör bakom, kör framför osv för att visa.
I "nybörjargrupperna" brukar det vara samling efter varje pass med en genomgång.

Man får lära sig rätt tekniker för kurvtagning och bromsning både i teori och praktik vilket för mig är lika med en kurs!
Då har de utvecklat konceptet sedan jag körde där senast.
 
sandstream skrev:
Hade varit kul att se en sån på Rörken :D

Lämna hojen hemma och kom förbi och tjöta lite :tummenupp
Jag provar gärna men tror den är helt meningslös pga den korta och högt liggande registret.
Jag kommer nog ut till Rörken nästa år.
 
Gustav O skrev:
Jag provar gärna men tror den är helt meningslös pga den korta och högt liggande registret.
Jag kommer nog ut till Rörken nästa år.

Du kan få låna min gathoj om du vill sätta gatåkaren på plats.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top