Bötfälla på trottoar/gräsmatta etc

Moneyline

Ny medlem
Gick med
5 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
k7 750
Har lyckats få ett par böteslappar senaste veckorna nu, dom är nitiska här på söder :gnissla (Nej, jag har inte lagt i pengar i p-automaten, tycker dom kan låta min hoj va ifred)





Hur är det med trottoarerna? Kan man bli bötfälld där? Det räknas väl inte som deras "område" om jag inte har fel. Samt gräsmattor och annat som inte är "på vägbanan", hur är det med det?





:näsblod
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Du får bara stå där markägaren tycker att det är ok. Är det privat mark så kan dom ha ett avtal med ett p-bolag som sköter övervakningen. Är det kommunal mark så gäller kommunens stadga för var man får/inte får parkera. Trottoarer är det generellt sett parkeringsförbud på, dvs böter.
 

imp4ct

Ny medlem
Gick med
10 May 2010
Ort
Urshult
Hoj
ktm 250 sx-f 2009
Jag blev tagen körande på cykelbana mitt i natten i växjö, jag fick inga böter då dom inte hittade vilken lag jag hade brutit mot. Så dom sa bara kör vidare och gör inte om det.
 

Özcan

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2010
Ort
Stockholm
Hoj
1980 Honda CB900F
Står man på trottoaren är de generellt rätt rappa med att skriva bot, står man utan biljett brukar det ju sällan leda till bot om man ställer sig på tvären lite snyggt. Även om man blockerar när det är städdag så är de snabbt framme och ger böter. Ställer du dig på en gräsmatta så är det upp till markägaren. Är det kommunens så får du böter, om markägaren har parkeringsvakter så kan även de bötfälla.
 

Nailer

Surgubbe
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Älvsjö
Hoj
Ducati 900SS
Jag <spekulation>tror inte att p-bolagen i stockholm har hand om trottoarerna</spekulation>.

Däremot kan det hända att någon sur granne ringer polisen som faktiskt kan få för sig att åka ut och lappa dig, en kollega råkade ut för det i Hammarby sjöstad.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag <spekulation>tror inte att p-bolagen i stockholm har hand om trottoarerna</spekulation>.

Däremot kan det hända att någon sur granne ringer polisen som faktiskt kan få för sig att åka ut och lappa dig, en kollega råkade ut för det i Hammarby sjöstad.
Inte p-bolagen kanske, men i söderort är det Svensk bevakningstjänst som håller koll på sånt på uppdrag av Stockholms kommun. Dom är ofta här omkring och lappar folk som står ivägen/fel ställe/inget boendetillstånd/mm.

OT, men vid större evenemang på Globen/Söderstadion/Hovet parkerar folk hur fan som helst, bara för att slippa betala i parkeringshuset. Dom står i korsningar, ivägen för utfarter mm, men just dom kvällarna har jag aldrig någonsin sett att p-vakterna har gått runt och gett p-böter. Det känns som att det är fredat på något vis :va Men dom skulle kunna dra in hur mycket pengar som helst om dom bara tog ett varv!
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
En trottoar är ingen parkering, så det känns väl logiskt att man kan få böter där. Är nog mer hur man ställt sig + p-vaktens dagsform + hur lessa grannarna är som avgör.
 

AsuddenBurstOf

Icke Medlem
Gick med
4 Oct 2007
Ort
by
Hoj
1989
Trottoar verkar ju dumt då det kan komma synskadade mf. Då lär man få en repa i tanken eller nåt.

Är nog bättre hitta andra skrymslen. Hur är det med cykelställ, är det olika i olika kommuner? Fast klart, där kan man med få en repa eller en böjd backspegel. :gnissla
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Appropå söder... min brorsa bor på söder och hade samma problem som dig med böter osv.

Han skickade in en skriftlig ansökan till stadsdelsförvaltningen, eller om det var gatukontoret.. minns inte.. om att de skulle upprätta en avgiftsfri MC-ficka ute på gatan, vilket de också gjorde.

Höll på ramla ur stolen när han fick igenom det.
 

Hagis

Riders Stockholm
Gick med
22 May 2010
Ort
Arlanda
Hoj
00 KTM LC4
Trottoarer... inget smart ställe att stå på! Där är dom jävligt nitiska och hur man än vrider och vänder på det så kan jag ändå samtidigt förstå dom! Som mc åkare och som gångtrafikant! Jag stannar själv på trottoarer om utrymme medges, men inne i stan är det få sådana ställen och när man då kommer som fotgängare så blir jag galen när jag knappt tar mig fram för någon ställt sig som ett arsle och blockerar halva trottoaren. Inte ens som budhoj ställde man sig på olämpligt små trottoarer, nu har det inte framkommit vilken storlek på ytan du pratar om!

Men som skrivet, att inte betala brukar dom inte säga något om så länge man står okej och inte tar mer plats än nöden kräver. Då främst för övriga trafikanter. Personligen tycker jag att om vi är befriade från p-plats betalning och en hoj ändå inte tar vidare mycket plats så kan man försöka ställa sig så bra man kan, på vägen! Oftast som mest finns det något torg eller liknande inte allt för långt bort i city, där brukar det inte vara några problem o stå. Annars är faktiskt brevid cykelställen ett ställe att rekommendera, där stod man oftast som bud och det funkade! :tummenupp
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Inga registrerade fordon (inkl eu-moppar) får parkeras på trottoar, hur bra du än ställer dessa. Tror inte de blir så glada av att du ställer den på gräsmattan eller. Skruva av regskylten och fäst den med kardborreband så att du enkelt kan ta av den när du ska parkera, och trycka dit den igen när du ska iväg.

Jag blev tagen körande på cykelbana mitt i natten i växjö, jag fick inga böter då dom inte hittade vilken lag jag hade brutit mot. Så dom sa bara kör vidare och gör inte om det.
Det är inte olagligt att köra på cykelvägar, under förutsättning att körningen görs helt på fotgängarnas/cyklisternas villkor.
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Skruva av regskylten och fäst den med kardborreband så att du enkelt kan ta av den när du ska parkera, och trycka dit den igen när du ska iväg.

Då är det ju stor risk att den blir bortforslad :confused:

Enligt Förordningen om flyttning av fordon i vissa fall, som kompletterar Lagen om flyttning av fordon i vissa fall, kan bortforsling av ett fordon göras om det inte kan identifieras. Med andra ord kan din bil/mc bortforslas omedelbart om du lämnar det felparkerat utan registreringsskyltar.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Inga registrerade fordon (inkl eu-moppar) får parkeras på trottoar, hur bra du än ställer dessa. Tror inte de blir så glada av att du ställer den på gräsmattan eller. Skruva av regskylten och fäst den med kardborreband så att du enkelt kan ta av den när du ska parkera, och trycka dit den igen när du ska iväg.
Varför ska vi hålla på att jävlas så? Vi är redan hyggligt ogillade av folk i allmänhet för att många kör som idioter, ska vi då dessutom börja parkera på trottoarer och skruva av plåtarna så lär vi bli ännu mer hatade. Det finns ingen som helst vits med att ställa sig ivägen på trottoaren dessutom. Det känns mer som att springa runt å leka småkriminell, i hopp om att nån tycker att det är coolt...
 

Pledians

Älgklyvaren!
Gick med
9 Oct 2009
Ort
Hufvudstan
Hoj
YBR125
Då är det ju stor risk att den blir bortforslad :confused:

Enligt Förordningen om flyttning av fordon i vissa fall, som kompletterar Lagen om flyttning av fordon i vissa fall, kan bortforsling av ett fordon göras om det inte kan identifieras. Med andra ord kan din bil/mc bortforslas omedelbart om du lämnar det felparkerat utan registreringsskyltar.

Klipper de sönder kättingen också, om hojen är låst i ett fast föremål? Man ska nog ha parkerat helt åt helvete om det blir tal om bortforsling?
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
be om mc parkering.

Saknades utanför mitt jobb. 4 veckor senare hade Q-park varit där & målat en mc-parkering! (avgiftsfri)
 

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Ort
Sverige
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Klipper de sönder kättingen också, om hojen är låst i ett fast föremål? Man ska nog ha parkerat helt åt helvete om det blir tal om bortforsling?

Tycker det är mardrömmen att få sitt fordon bortforslat. :näsblod

Inte för att man måste hämta ut fordonet, utan för att "bärgarna" är ju inte så noga med hur de surrar och man får väl räkna med en del skrap och så.

Kättingen forcerar de väl på någon minut med rätt grejer, med en bra vinkelkap tex
 
Nyheter
Boka provkörning under Start2Ride nu

Under helgen arrangerar mot...

Dags för 2024 års Start2Ride

Kommande helg arrangerar mo...

Härlig uppslutning på kortegen i Sydnärke!

Den traditionsenliga mc-kor...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Circuit de Barcelona-Catalunya storsatsar

Gran Premi de Catalunya Mot...

Lunchhälsning från Merzouga!

Bästa ökenguiden, Jordi Arc...

Rapport från Marocko: Dag 1

Vi bekantar oss med lokalin...

Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Top