Böter - vad göra?

• Thread starter Thread starter MJL
  • Start date Start date

MJL

Ny medlem
Gick med
15 Jan 2008
Hoj
Hornet 600
Jag har mottagit en bot för felparkering av Qpark, Örebro. På själva boten står det att dom stått och beundrat min moppe i hela 6 minuter, tagit bilder och gottat sig. Boten klämmer dom fast mellan tanklocket och skyddet för nyckelhålet i tanklocket. Min direkt tanke är - bortblåst när jag kom ut på morgonen?! Hur gör man det här, dom har trots allt fotat hojen och om jag inte betalar svider det väll bara mer antar jag..

Tips och erfarenheter tack, värt att driva vidare eller bara punga ut?

Tror inte du har så mycket att vinna där tyvärr. Har boten verkligen blåst bort ser dom nog ändå till att meddela dig om den.

Du vinner tyvärr inget på att göra så. Det du möjligtvis kan göra är att överklaga boten. Då tar det ytterligare tid. Du kommer inte vinna om du inte vet med dig något speciellt som du har som argument.

Ursäkten att boten flög bort kommer de bara garva åt. Antingen åker du på påminnelsekostnad utöver boten eller så går de med på att skicka boten utan kostnad för att den hade flugit iväg. Däremot lär du knappast komma undan själva betalningen. Tyvärr...

Att förklara att den flugit bort när du fått påläggskostnad på boten tror jag är mer pappersarbete än du vill ha. Det ger trots allt inget.

Första frågan du bör ställa dig, hade du parkerat fel?
I så fall, betala.
Om inte, överklaga och påtala felaktigheten vid föreläggandet.
Precis, det är ju ganska grundläggande!

Blåser böteslappen bort så skickar dom ut en ny, i 99% av fallen "gratis" eftersom det finns ett visst svinn av orginalen, dom blåser bort, blir snodda osv, dvs anledningar som fordonsägaren inte kan råda över.

Jag fick en bot på bilen för ett tag sen. Har "glömt" bort den och inte fått nån påminnelse. Var över en månad sen.

Betala, annars kommer kronofogden direkt utan pardon,,,,,,,, sen kan du överklaga, blankett finns hos polisen.

Det finns ingen nåd hos de.

Har i flera fall när jag fått böter glömt att betala. Det har alltid dykt upp en påminnelse med posten. I vissa fall har det tagit flera veckor, men den har alltid dykt upp och det har alltid varit ett inbetalningskort på "original"-summan. Inget extra alltså.

Kan meddela då eftersom jag är en av dom som sätter böter (hehe) att det ska aldrig vara någon påminnelsekostnad första gången på böter.
Eftersom det i princip är en räkning som bara ligger ute och skräpar och vem som helst kan ta den.
Men jag personligen ser alltid till att ha koll på verkligen allt innan jag sätter en bot så det inte ska gå att överklaga.

(kan trösta er med att även jag får böter när jag parkerat fel)

Kan säga att jag alltid väntar på första påminnelsen, det kostar inget. I 2 fall har det aldrig kommit någon påminnelse, dvs jag slapp att betala.

efter kloka ord är boten nu betald..

Nu är du ju inte från Örebro så kanske är svår fråga, men vart stod du någonstans?
Jag ställer mig alltid i cykelparkering och dylikt när jag tar hojen upp på stan tex. Har alltid tänkt att dom är dåliga på att ge mc böter i Örebro :P

Nu är du ju inte från Örebro så kanske är svår fråga, men vart stod du någonstans?
Jag ställer mig alltid i cykelparkering och dylikt när jag tar hojen upp på stan tex. Har alltid tänkt att dom är dåliga på att ge mc böter i Örebro :P

Pluggar här i Örebro.. bor mitt emot universitetet. Stod på en innegård kan man säga bredvid en gemensam soppuck, eller vad man ska kalla dom för. Om någon hade ställt sin cykel där, hade dom fått böter, nää!!

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph