Böter utomlands

herge

I.eat.u.alive
Gick med
21 Jul 2005
Hoj
DRZ400 SM -05 (stulen)
Vilka skyldigheter har man att betala böter man ådragit som utomlands?

Måste jag t.ex. betala en p-bot jag fått i köpenhamn eller oslo? Kan man få fortkörningsböter i tyskland som man måste betala o.s.v?

Har fått för mig att de inte har något bra sätt att driva in böter från förare som kommer från ett annat land även om vi numera är ihoplänkade inom EU.

Någon som vet med säkerhet hur det ligger till?

Måste jag t.ex. betala en p-bot jag fått i köpenhamn eller oslo? Kan man få fortkörningsböter i tyskland som man måste betala o.s.v?

Har fått för mig att de inte har något bra sätt att driva in böter från förare som kommer från ett annat land även om vi numera är ihoplänkade inom EU.

i mång länder måste du betala fortkörningsböter på plats.. annars får du inte köra vidare

P böter vet jag dock inte

jag vet med säkerhet att om du får böter i tyskland så måste du betala dem på plats...

Jag har varit bosatt i snart 4 år i Holland och kört bil med svenska skyltar..
P-bot kommer aldrig att skickas till dig, det värsta som kan hända är att de sätter ett block på ditt hjul och då måste du ringa så kommer de och tar bort det, kostar 110 Euro om jag kommer ihåg rätt som du måste betala på plats. Som tur är använder de bara "block" i de större städerna..

Ang fortkörning om de stoppar dig måste du betala på plats. Men om du blir fotad med kamera så spelar det ingen roll, de skickar inga böter.....

Obs detta är för Holland tror det är samma för restan av europa.. Med i de nordiska länderna så skickar de hem både fortkörningsböter och parkeringsböter

P-böter i Oslo och Köpenhamn kan jag garantera att de drivs in. Been there, done that.

ok jag som hade tänkt man kunde pressa lite på vägen till jobbet i köpenhamn men det kan man väl glömma då :tungan

vad händer rent praktiskt om man skiter i att betala en bot från våra grannländer? Orkar de verkligen driva en rättslig process för en sådan liten förseelse som t.exe. en p-bot?

:) I dom nordiska länderna funkar indrivningen perfekt av böter:tummenner

perfekt är en överdrift.

farsan har åkt dit för fortkörning i Norge några gånger (fartkameror) och ofta tagit runt ett halvår innan någon brev kommit hem. dessa brev är då från svensk polis där dom i korthet frågan om man erkänner brottet (eller något i den stilen, minns inte riktigt, var länge sen sedan och man studerar ju inte brevet allt för mycket hehe).
men iallafall, då har han erkänt/svarat på brevet och efter ett bra tag kommer en räkning från norska polisen som han bara slänger - och sedan har det aldrig varit något mer med den saken...

Tyvärr är dom jättepigga på att driva rättsprocess eftersom det Nordiska samarbetet fungerar så bra.

ok jag som hade tänkt man kunde pressa lite på vägen till jobbet i köpenhamn men det kan man väl glömma då :tungan

vad händer rent praktiskt om man skiter i att betala en bot från våra grannländer? Orkar de verkligen driva en rättslig process för en sådan liten förseelse som t.exe. en p-bot?

också intresserad ska dra till åland nästa helg :yoparty

Det roliga med Åland är att det är relativt roliga vägar där och annat landskap.

Det tråkiga är att polisen har lasermätning i bilar och mäter på mötande...
Lika i Finland.

Dvs. möter du en polis som har lasern aktiv så är det bara att stanna och öppna lädret när de gjort en U-sväng...
Vet dock inte om böterna är inkomstberoende som i Finland.

Dal-Mausen

Måste jag t.ex. betala en p-bot jag fått i köpenhamn eller oslo?

Har fått en p-bot i Köpenhamn som jag sket i att betala (mest för att jag inte har en aning om hur fanken man betalar en dansk p-bot). Det dröjde några månader så kom ett (svenskt) inbetalningskort hemskickat till mig, kryddat med typ 500 spänn extra för att jag inte betalat det de satt på bilen.

Vad som hade hänt om jag inte betalat den heller vet jag inte, men ser ingen anledning till varför de skulle vara lättare att tas med än svenska kommuner och parkeringsbolag.

Ja...det vet jag oxå...!!! :rolleyes: 1000 spänn fattigare vart jag.!!! :gnissla

jaha verkar ju smart, jag menar det är ju ofta man har 1000:- i fickan. Ok det finns kort men om nu inte har sitt kort med sig d.v.s. man kan verkligen INTE betala på plats, vad sker?

Hursomhelst så vågar jag nog inte köra för fort i danmark, verkar kunna bli dyrt.

Tack för alla svar :yoparty

[wiseassmode:ON]
Då kan jag avslöja att Åland och Finland då är samma land för er... :D
[wiseassmode:OFF]

Finland och därmed åland har dagsböter från 20km/h för fort och dom driver
in dom över gränserna.... P böter är väl frågan om dom orkar tjafsa om
men fortkörningar rapporteras som om dom skett i Sverige...
Så kan kan väldigt fort bli väääldigt dyrt...

Bara något att tänka på... Personligen håller jag alltid under 20 över när
jag åker till stugan på Åland..

Fortkörningsböterna är inkomstrelaterade i Finland/Åland. Rekordet på Åland för en fortkörning ligger på ca. 500.000 sek :tummenupp

I Finland tror jag det var någon Nokia-chef som slantade upp 1,2 milj.

Så ta det lugnt om tjänar mycket stålar...

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph