Böter utomlands? Vad händer?

Sledden

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2010
Hoj
Kawa
Tjena!

Undrar en liten grej. Om man råkar ut för böter i exempelvis Norge eller Danmark. Vad händer om man skiter i att betala det? hehe

Läste en artikel för ett tag sedan att man hade problem med att danskarna körde för fort i Skåne, och de sket i att betala sina böter utan påföljd.

Någon som har någon erfarenhet om hur det egentligen ligger till? Kan man använda boten i danmark o torka sig med?

Nordiska länder brukar driva in via svenska inkassobolag men övriga europeiska är lugna att torka sig med om man inte betalar på plats ex Tyskland. Sen är det ingen hit att skippa och betala om du planerar att åka mycket i landet då du i många fall kan få betala på plats med fet ränta och avgifter om du blir stannad en andra gång.

Betala och lägg det bakom dig...

Sen är det ingen hit att skippa och betala om du planerar att åka mycket i landet då du i många fall kan få betala på plats med fet ränta och avgifter om du blir stannad en andra gång.

Vad är det du säger :näsblod

Nu kan jag inte köra bil i Frankrike och Italien längre :D

Jag som ska två veckor till Sicilien..

Har faktiskt funderat på det där med räntor på böter man dragit på sig hur det i praktiken går till. I mitt fall någon p-bot på hyrbil i Frankrike och en fortkörning på automatkamera (osäker på om det var jag eller kompisen som körde). P-boten tror jag faktiskt jag fick betala via kreditkortet i efterhand, men fortkörningsboten förblev obetald.

Från Italien fick jag i efterhand brev (i huvudsak på italienska) om att jag kört i bussfil eller dylikt hemskickat och att jag kört i förbjuden zon. Det tog 3- 5 månader efter att jag kommit hem innan brevet hamnade i min brevlåda. Minnet över detaljerna kring hur man kört har då försvunnit. Om de stoppa en på plats hade det varit en sak, men att få ett brev efter så lång tid då tog jag beslutet att kasta breven i papperskorgen. Mest förbannad blev jag faktiskt på hyrbilsfirman som drog en avgift för att de förmedlat min adress två gånger till de italienska polismyndigheterna. Stod visserligen i kontraktet, men att de skulle ta avgiften två gånger fick mig att flyga i taket. Ringde mitt kortbolag och de tog bort den ena avgiften.

Säga vad man vill men Italien har ett lustigt system när det gäller automatkameror. De är delvis finansierade av privata företag. Jag undrar hur det står till med rättssäkerheten där nere. Blir jag stoppad igen i Italien i sommar så kan det kvitta. Jag tror inte att de har något samkört register när det gäller det här. Det skulle krävas för mycket administration.

Last edited:
Nordiska länder brukar driva in via svenska inkassobolag men övriga europeiska är lugna att torka sig med om man inte betalar på plats ex Tyskland. Sen är det ingen hit att skippa och betala om du planerar att åka mycket i landet då du i många fall kan få betala på plats med fet ränta och avgifter om du blir stannad en andra gång.

Inte helt riktigt längre. Sedan förra året är Tyskland med i något slags EU sammarbete vilket gör att alla böter som överstiger €70 kan drivas in i hemlandet. Dock är inte alla EU länder med ännu.
Eftersom Sverige var drivande bakom "Mutual recognition of financial penalties" antar jag lite naivt att Sverige är medverkande.

Böter man drar på sig i Danmark kan jag personligen intyga att de drivs in, även om de understiger €70. Åkte på en p-bot här nere för många år sedan, i min svensk reggade bil. Betalade omgående då jag är bosatt i landet och inte ville ha strul pga det. Döm av min förvåning om jag inte fick en indrivning på halsen i Sverige, ställd till min svenska adress där bilen var registrerad även fast böterna betalats i Danmark. Europark när det är som bäst. :huvet

Inte helt riktigt längre. Sedan förra året är Tyskland med i något slags EU sammarbete vilket gör att alla böter som överstiger €70 kan drivas in i hemlandet. Dock är inte alla EU länder med ännu.

Det stämmer att man har inlett ett samarbete, det har t om stått i tidningarna. Minns inte vilka länder det rörde sig om, men det var bl a Sverige, Frankrike, Tyskland med fler. Om man börjat implementera de nya samarbetet vet jag dock inte. Som jag förstått det driver Frankrike in böterna som deras medborgare drar på sig i utlandet och Sverige drar in det vi svenskar drar på oss när vi är utomlands i länder som ingår i detta samarbete.

Jag har fått p-böter i Danmark och kan också intyga att de kommer hem i brevlådan för indrivning tillslut. Har även åkt på böter för att jag lyfte på luren för att säga att jag återkommer till min revisor. Inbetalningskortet kom hem i min brevlåda i Sverige.

I framtiden kommer det nog att bli svårare att komma undan böter för småsaker som p-böter och den typen av förseelser jag själv råkat ut för när jag varit utomlands som jag tagit upp ovan. Återstår dock att se hur stort intresset är att driva in böterna på sina egna medborgare för saker de gjort utomlands. Förutsatt att jag uppfattat tillvägagångssättet rätt.

Vad är det du säger :näsblod

Nu kan jag inte köra bil i Frankrike och Italien längre :D

Jag som ska två veckor till Sicilien..

Har faktiskt funderat på det där med räntor på böter man dragit på sig hur det i praktiken går till. I mitt fall någon p-bot på hyrbil i Frankrike och en fortkörning på automatkamera (osäker på om det var jag eller kompisen som körde). P-boten tror jag faktiskt jag fick betala via kreditkortet i efterhand, men fortkörningsboten förblev obetald.

Jag bodde i Ungern och pendlade till chey i Österrike. Åkte fast för fortkörning ett antal gånger i båda länderna och sket i att betala. Fungerade jättebra fram tills joddlarnas poliskår körde mitt KK mot deras register när jag blev stannad i en rutinkontroll. Då meddelade polizei glatt att jag hade utestående böter jag skulle betala innan jag fick köra därifrån och straffavgiften för obetald böter var typ 250€...

Det är ju kanon om man infört system om indrivning av böter i hemlandet. Då kommer kanske Polska lastbilschaffisar att sluta fuska med kör/vilotid och sluta köra för fort då de fram till nu torkat sig med den svenska boten....

Personligen får jag väl ta fram mitt Etiopiska körkort och regplåtar och spela korkad när jag stannas...:D

Där ser man, värsta landet i Europa som jag stött på som verkligen är paragrafryttare är den schweiziska poliskåren. Där skulle det inte förvåna mig om de är långsinta och för arkiv över alla som korsar deras gräns. Har de tagit dig på bar gärning kommer de att eskortera dig till närmaste bakkomat.

Har själv råkat ut för det efter att det hände en incident med en hyrbil som resulterade i att ena halvljuset inte fungerade. Var visst lite skador på stötfångaren också. Hyrbilens sommardäck i kombination med en vägtemperatur runt nollan och snö som yrde efter en tunnel i närheten av min slutdestination var ingen bra kombination. Kunde gått mycket värre. Lyckades hålla kontroll över bilen på ett makalöst sätt på det hala underlaget som uppstår när hård vind och snö kombineras. Bilen hamnade ändå på tvären över båda vägbanorna och hade en turistbuss kommit från vardera håll så hade jag kunnat hälsa hem.

Klockan var dock efter tolv på natten och jag fortsatte min färd och blev omkörd av en polisbil som hade vinterdäck. Redan då förstod jag att jag skulle bli stoppad på grund av det trasiga halvljuset.

Slutade med ca 10 000 kr i självrisk (enda gången jag struntat i att kryssa för självriskreduceringen :D) och ett par tusen i böter :näsblod för att jag inte anmält incidenten som inte resulterat i några skador på annat än själva bilen samt att lampan var sönder. Rätt naturligt med tanke på vad som precis hänt. Jag tror inte man hade fått böter för det här hemma.

Polismännen var åtminstone mycket trevliga men kunde inte ett ord engelska så jag förstod aldrig vad jag betalade för förrän de tog mig till sitt lilla kontor på skidorten. Det var där jag lärde mig att det fanns något som hette Google translate. Antagligen inte första gången de driver in böter från turisterna och fått använda den tjänsten. Jag kunde å andra sidan förklara hur det hela gått till så de gjorde en fin liten skiss som jag kunde lämna in till bilutyrningsfirman.

När en skadeanmälan trillade ner i brevlådan rev jag den helt enkelt. De hade ju fått min skiss och alla uppgifter de behövde :tummenupp Skissen kostade mig sura pengar :mad:

Lärde mig två saker. Kryssa alltid in självriskreduceringen även om man "bara" ska köra enkel väg från Genèves flygplats till Verbier. Om det mot förmodan inträffar en incident som inte resulterar i några materiella skador på annan egendom än ens egen. Ring Polisen och anmäl annars kommer det att svida lite extra i plånboken. :tummenupp

Nyheter
Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick