Där ser man, värsta landet i Europa som jag stött på som verkligen är paragrafryttare är den schweiziska poliskåren. Där skulle det inte förvåna mig om de är långsinta och för arkiv över alla som korsar deras gräns. Har de tagit dig på bar gärning kommer de att eskortera dig till närmaste bakkomat.
Har själv råkat ut för det efter att det hände en incident med en hyrbil som resulterade i att ena halvljuset inte fungerade. Var visst lite skador på stötfångaren också. Hyrbilens sommardäck i kombination med en vägtemperatur runt nollan och snö som yrde efter en tunnel i närheten av min slutdestination var ingen bra kombination. Kunde gått mycket värre. Lyckades hålla kontroll över bilen på ett makalöst sätt på det hala underlaget som uppstår när hård vind och snö kombineras. Bilen hamnade ändå på tvären över båda vägbanorna och hade en turistbuss kommit från vardera håll så hade jag kunnat hälsa hem.
Klockan var dock efter tolv på natten och jag fortsatte min färd och blev omkörd av en polisbil som hade vinterdäck. Redan då förstod jag att jag skulle bli stoppad på grund av det trasiga halvljuset.
Slutade med ca 10 000 kr i självrisk (enda gången jag struntat i att kryssa för självriskreduceringen

) och ett par tusen i böter

för att jag inte anmält incidenten som inte resulterat i några skador på annat än själva bilen samt att lampan var sönder. Rätt naturligt med tanke på vad som precis hänt. Jag tror inte man hade fått böter för det här hemma.
Polismännen var åtminstone mycket trevliga men kunde inte ett ord engelska så jag förstod aldrig vad jag betalade för förrän de tog mig till sitt lilla kontor på skidorten. Det var där jag lärde mig att det fanns något som hette Google translate. Antagligen inte första gången de driver in böter från turisterna och fått använda den tjänsten. Jag kunde å andra sidan förklara hur det hela gått till så de gjorde en fin liten skiss som jag kunde lämna in till bilutyrningsfirman.
När en skadeanmälan trillade ner i brevlådan rev jag den helt enkelt. De hade ju fått min skiss och alla uppgifter de behövde

Skissen kostade mig sura pengar
Lärde mig två saker. Kryssa alltid in självriskreduceringen även om man "bara" ska köra enkel väg från Genèves flygplats till Verbier. Om det mot förmodan inträffar en incident som inte resulterar i några materiella skador på annan egendom än ens egen. Ring Polisen och anmäl annars kommer det att svida lite extra i plånboken.